Fenékküszöb

Ludwig Emil
2007. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 2000 köbméter vizet hoz másodpercenként Pozsony felől a magyar határra érkező Duna éves átlagban. Ennyi víz tíz másodperc alatt négy méter mélyen megtöltene egy futballpálya méretű medencét; egy év alatt hét méter magasságban beborítaná Magyarország egész, 93 ezer négyzetkilométernyi területét. Csehszlovákia 1992 októberében keresztgáttal elzárta a folyam főmedrét az országhatár túloldalán, és a területén épített bősi erőmű csatornájába terelte az Öreg-Dunát. A dunacsúnyi zsilipen az eredeti vízhozamnak csak 5-10 százalékát engedték a régi mederbe. A főmeder felső szakaszán emiatt 3-4 méterrel csökkent a vízszint, a szigetközi ágrendszer 72 százaléka teljesen kiürült. Bár a hágai Nemzetközi Bíróság 1997-ben meghozott ítélete alapján Szlovákiának megfelelő mennyiségű vizet kellene juttatnia a régi mederbe, máig sem érkezik másodpercenként 400 köbméternél több víz a Szigetközbe, ami az eredetinek csupán húsz százaléka. Az elmúlt tíz évben egy cseppet sem jutottunk előbbre az alkudozásban. Egyes itthoni vízügyes körök még további vízlépcsőépítésről is álmodoznak, s baloldali kormányzás idején rendre visszatér a kétoldalú mutyizás, a magyar tárgyaló felek hivatalosan szóba sem hozzák a „kényes” kérdést. Másfél évtized elteltével immár visszafordíthatatlanul megcsappant a Duna alatti ivóvízbázis, a környezetváltozás drámai károkat okozott az élővilágban, és mindennapos gazdasági gondokat jelent az itt élő embereknek (és az országnak).
Pozsonynál a királyi vár alatt 270 méter széles a Duna medre, Komáromnál már 430 méter, a köztük lévő száz kilométeres szakaszon a folyam lelassul, szétterül. A tágas sík vidéken lerakja a hordalékát. Kétmillió év alatt 300-700 méter vastagságúra hízott az a hatalmas kavicságy, amelyet az Alpok északi gyűjtőterületéről sodort magával a víz. A kontinens legnagyobb és legjobb minőségű ivóvízkincse gyűlt össze a mélyben, páratlan szépségű és biológiai értékű vízi világ fejlődött ki a felszínen. A termékeny, halban, vadban dúskáló vidéken települések sűrű hálózata alakult ki az Árpád-korban. Az Öreg-Dunából Pozsonypüspökinél észak felé kilépő Kis-Duna – lejjebb a Vággal együtt – közrefogja a Csallóközt, a Rajka fölött kiágazó déli mellékág, a Mosoni-Duna alkotja a Szigetköz határát. Köztük, sok száz négyzetkilométernyi területen tengernyi hosszúságban kanyargó, folydogáló oldalágak, vízjárta csatornák, fattyú- és holtágak hordják szerteszét az életet adó vizet. „Szigetköz a Duna gyermeke, Európa legszebb vízi birodalmát építette itt fel a Kisaföldön” – írta Timaffy László a tájegység népéletét bemutató könyve bevezetőjében, 1980-ban. Pár napot töltöttem ott a minap, szárazon és vízen, az időközben történt változásokat tanulmányozva.
Rajka keleti határában szálltunk először túrahajónkba. Útitársaim a kisbajcsi Vörösmarty Mihály Általános Iskola tanárai és diákjai. Az egyik fiú 1992-ben született, s már nagyra nőtt, amióta a Dunát elterelték. Rajkánál 1983-ban épült a Mosoni-Dunát tápláló zsilip, szerencsére, hiszen alig három kilométerre innen északra, az államhatár túloldalán töltötték fel egy évtized múlva, rohammunkával, a hírhedt dunacsúnyi keresztgátat. (A kempingből kerékpáros élménytúrát szerveznek a megtekintésére.) E zsilippel és a Mosonmagyaróvár alatt készített fenékküszöbbel a Duna déli mellékágának szintjét már korábban szabályozták a magyar mérnökök, ennek köszönhető, hogy az 1992-es vízlopási akció hatása alig érezhető a Mosoni-Duna vízállásán. A kanyargós, óránként 2-4 kilométert haladó folyó mentén ma is dús a vegetáció: magasra nőtt jegenyesorok, galériaerdők, sűrű füzesek, vízbe hajló ágú vegyes lombos-bokros rengetegek alkotják a változatos, buja növénytakarót. Sokféle fát: égert, nagy növésű mogyorót, somot, fehér és ezüstnyárat, kis levelű hársat, galagonyát, vadgyümölcsöket ismerünk fel; nádas, gyékényes, sásos állóvíz, sok-sok tarka virággal inkább csak lejjebb tűnik fel a part mentén. Huszonhat kilométert evezünk a tiszta, nyugodt vízen, motorcsónak, munkazaj sehol sem zavar meg, csak egy-egy kalóz dízelszivattyú berreg a fák közt, távol a lakott helyektől, a termőföldek gazdái így próbálják pótolni a vízhiányt. Mindenütt madarakat látni-hallani, az apró énekesmadarak seregétől a harkályon, gerleféléken át a szárcsákig és más gázlómadarakig, a nagy testű, fenségesen szálló gólyákig, kócsagokig, szürke és fehér gémekig. Megpillantunk a csendben egy ivó őzet, száraz faágon sütkérező teknőst. A vízben halak rabolnak. Temérdek, egy lábon álldogálva szunyókáló, napfürdőző vadkacsát, récét látni a parton, nem zavartatják magukat, ha embert látnak, pedig alább tömegével nevelik őket levadászásra.
Elkanyargunk Bezenye és Feketeerdő között, a vízen megközelítjük Dunakilitit. Ez utóbbi jelentősebb, középkori alapítású halászközség kárvallottja a vízrablásnak, keleti határában, az 1843-as folyamkilométernél 1995 nyarán széles fenékküszöböt kellett készíteni az országhatárt képező Öreg-Dunán a katasztrofálisan alacsony vízszint emelése, a károk enyhítésére céljából. A műtárgy azonban úgynevezett kolmatációt okozott, a pangás miatti gyors eliszaposodás következtében a víz minősége tovább romlott. A hagyományos halászatnak annyi. Hatvanféle hal élt itt, ’92 őszén a téli pihenőre készülő halak zöme az ágakban rekedt. Az akkor elpusztult halak tömegét 150 és 450 ezer kilogramm közé teszik. Az ívóhelyek nagy része megsemmisült. A halászok egyszeri kárát 200 millió forintra becsülte, az évenkénti veszteséget 20-25 millióra tartja az Állami Számvevőszék tanulmánya.
Első táborozóhelyünk, Halászi a Felső-Szigetköz legnépesebb települése. Lakóinak száma 2300. Zsigmond király emelte mezővárosi rangra 1426-ban, abban az esztendőben pusztító áradást is feljegyeztek a Dunán. Régi népe halfogással és kereskedéssel foglalkozott, a mostaniak szemmel láthatóan az idegenforgalomból, vízi turizmusból szeretnének megélni. Ennek azonban sem a környezetváltozás, sem az évek óta romló gazdasági helyzet nem kedvez. Kajakos-kenus túrázók szép számmal kikötnek a parti kempingnél, biciklis csoportokat is látni, a szemrevaló étteremben azonban nyár derekán alig üldögél vendég, a drága és vacak sört kortyolgatva. A szomszédos Mosonmagyaróvár szintén az idegenforgalomból akar boldogulni, ám az előző években szépen tejelő osztrák bevásárlóturizmusnak bealkonyult. Az emberek most innen járnak a határon túlra olcsóbban bevásárolni. A városban 170 fogászat működik, ez máshol egy megyének is elég lenne Magyarországon, de ebből a 30 ezres település aligha fog zöld ágra vergődni. A műemlékekben gazdag, ám évtizedek óta elhanyagolt óváros rendbe hozatalához, vonzóvá tételéhez nagyon sok pénz – és normális kormányzás – kellene.
Óvár keleti szélén csinos, mértéktartó parti villák és nyaralók szegélyezik a folyót. A Mosoni-Duna itt veszi föl az osztrák földről érkező Lajta vizét. A folyóról jól látható az 1856-ban alapított, országos hírű Kühne-féle mezőgazdasági gépgyár patinás épülete, amelyet előbb kommunizáltak, utóbb privatizáltak. Külföldi cég(ek) tulajdona 1997 óta. A vele szemközt lévő fenékküszöb kőgátján kell átemelnünk hajóinkat. Húsz kilométer lapátolás után Kimle község szélén kötünk ki, festői partszakaszon. A táborhely neve Cvika, a gazdájának is horvát családneve van. A településen három nemzetiség élt egymás mellett évszázadokon át: középkori magyarok, a török elől délről ide menekültek és a XVIII. században betelepített svábok. Utóbbiakat 1947-ben kiűzték innen is, így a régi Német-Kimle falurészből is Magyar-Kimle lett, a vashídtól és az Árpád-kori templomtól délre eső utcák pedig Horvát-Kimlét – Kemlját – alkotják. Kis boltjában reggeli sütésű, malomkerék nagyságú kenyér friss illatára kapjuk fel az orrunkat. A teljes kiőrlésű búzából sütött, aranybarna kérgű, háromkilós kenyér napokig friss maradt volna, estére azonban morzsa sem maradt belőle. A közeli Lipót híres-neves pékségében készült kenyér méltó lenne egy „magyar örökség emlékdíjra”. A hétszáz lelkes településen található a pékségen kívül a Szigetköz egyetlen termálvizes fürdője, kempinggel és négycsillagos wellness hotellel, utóbbi az úgynevezett minőségi turizmus „zászlóshajója”.
A mi szerény hajóink újabb húsz-egynéhány kilométer megtétele után Mecsérre érkeznek. Táborhelyünktől félórás kerékpárút Ásványráró. A község – a szomszédos Hédervárral együtt – a Nagy-Duna régi, öt-hét kilométer szélességű árterének szélén fekszik. Mindkettő a környék legrégibb települései közé tartozik, amíg azonban a Géza fejedelem idején magyar földre vetődött Héder ispán nemzetségének barokk kastélya – közelében a gótikus Boldogasszony-kápolnával – ma is épségben látható, Ásványráró minden régi épületét elvitte a folyam. Itt szakadt át a nyári gát 1954. július 15-én, a hatalmas áradat elsodorta a község 360 lakóházát. Az Ásvány és Ráró falvakból húsz évvel korábban egyesített település hamarosan újjáépült, az akkor divatos kockaházakkal. Az ásványi részen található a titokzatos eredetű „Titán” nevet viselő kisvendéglő, ahol a Szigetköz legjobb halászléjét főzik; Ráró határában pedig egy barokk kori építészeti és egy természeti ritkaság festői együttesével találkozhatunk (lásd keretes írásunkat!). Ugyanitt látható annak a „mentett oldali vízpótló rendszernek” az egyik, 3,8 kilométer hosszú ellátó csatornája, áteresze és zsilipje, amellyel az Alsó-Szigetköz kiszáradását igyekeznek megakadályozni a Mosoni-Dunából átlósan átvezetett vízzel. A meder és a műtárgyak 1992 és 2005 között készültek, túlnyomórészt hazai közpénzből. A magyar állam a Duna medersüllyedése és az elterelés miatt vészesen apadó talajvízszint megmentésére a Felső-Szigetközben 119, az Alsó-Szigetközben 62 kilométer hosszú pótlórendszert épített, amely a Szavai- és a Zámolyi-csatornával összekapcsolva másodpercenként 2 köbméter(!) vízzel pótolja az eredetileg 2000 köbméter víz elvesztését.
Dunaszeg kényelmes, árnyékos vízpartján táborozunk utoljára, majd egy végső, húsz kilométeres etappal elhajózunk a győri egyetemi város aranypartjáig. Összesen 97 kilométert végigevezvén és -csurogván igazán megkapó látvány a jutalmunk, amikor a győrzámolyi nagy kanyar után kiegyenesedő folyószakasz végén, kétoldalt sűrű erdővel keretezve feltűnik a Püspökvár és a székesegyház tornya. A Mosoni-Duna a győri vár alatt egyesül a Rábával, majd újabb húsz kilométert megtéve, Véneknél visszatér az Öreg-Dunába. A főmederben ott már hazaérkezett a Szlovákiába elterelt víz, miután jól megdolgoztatták a bősi erőműben. A 209 lakosú, legkisebb szigetközi településsel, Vénekkel szemközt, a határfolyó északi oldalán a színmagyar lakosságú csallóközi Csicsó fekszik, a jobb parton a Gönyűtől északra épülő Ro-Ro kikötő elkészült, de még nem használt logisztikai létesítményei láthatók. Mindenütt hatalmas meder- és partszabályozó munkálatok nyomai, hiszen a csehszlovákok által készített duzzasztócsatorna semmit sem oldott meg a Duna szigetközi szakaszának régi hajózási gondjaiból. Sőt az egyoldalúan kierőszakolt műszaki (és politikai) megoldás újabb hidrológiai problémákat szült a „Duna gyermekének”. Minderről és az egyéb veszteségekről egy következő riportban számolunk be.
(Rajkáról a Magyar Nemzet 2005. november 19-i; Hédervárról a november 26-i; Pozsonypüspökiről a december 3-i, Mosonmagyaróvárról a december 10-i számában jelentek meg sorozatunk írásai.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.