Figaro lázassága

Ókovács Szilveszter
2007. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ó, a nagy Mozart-vígopera simán megrendezhető! Parókák, pojácák, rizsporhintés a nézőszemekbe. Rokokó helyzetkomikum és pár fancsali pofa: egyszerű ez! Tavaly, a jubileumi dzsemborin Claus Guth és hetvenes karmestere, Nikolaus Harnoncourt mégis mást talált ki a salzburgiaknak. Merész és roppant érdekes, magának megértést kikövetelő tragikomédiát. A helyszín mindössze egy palotai lépcsőforduló, utóbb annak délibábjával összevetítve. E szellemesen használt, egyszerre semleges és egyedi kulisszában Susanna újraélné Rosina szerencséjét: ezúttal a cselédsorból, ám ugyancsak a semmiből léphetne feljebb egy újabb, cseppet sem öregecskedő nő Almaviva oldalán. Az első parvenü csókok már elcsattantak köztük, miközben a grófné megbízik a lányban, Figaro őszintén – és unalmasan – szereti, s az orgiasztikus fehérmájúság is ott ólálkodik a komorna alakítása körül. Hogy Cherubino testi kapcsolatra lép Rosinával (is), már meg se lep, anno Beumarchais a trilógia harmadik részében e furcsa párocska közös gyermekével rukkolt elő. Kérdés, Mozart ismerte-e a folytatást, s ha igen, belekomponálta-e az apród figurájába a grófnét permanens ájulatba olvasztó konkrét szexualitást?
Marad más izgalmas kérdés is. Például, hogy mi történt Harnoncourt-ral az elmúlt tíz évben – már az öregedésen kívül? Akkor füstölt a nyitány, most gyakorlótempóban cammogtatja a Bécsi Filharmonikusokat, igaz, fúvósszíneik még így is gyönyörködtetnek. S az énekesek? Ott nincs panasz. A két csodaalakítás egyike – a többi első osztályú felett – a dán baritoné. Bo Skovhus grófja neurotikus és félénk egyszerre: ing alá sálazós, verejtékezős fajta, aki undorodik megérinteni bármit, kivéve saját émelyítő céljainak tárgyát. A harmadik felvonás különös áriáját pedig úgy találja telibe, hogy előbb fél vállán kell vinnie a Kerubot, a strettában pedig elszenvednie, hogy az vele mossa fel a Haus für Mozart színpadát. E férfitáncos nem része a szerző stábjának, rendezői kreatúra: ha jól értem, arra hivatott, hogy időszaki varázsa a szereplők testével elvállaltassa az emóciókat. Almaviva tehát úgy érzi, hogy lázadó szolganépe átgyalogol rajta… Ügyes. Az pedig elképesztő poézis a rendezhetetlenül állóképnyi Rózsaáriában, ahogy e pantomimművész a siciliano tetején derekára emeli a sugárzó tehetségű Anna Nyetrebkót, ő pedig a levegőben lép még egy párat… A pizzicatóktól sejtelmes sevillai éjszaka kellős közepén, úrnője ruhájában néhány pillanatra elemelkedik a földtől egy cselédlány, akiből akárki, Valaki is lehetne. De nem: még ma éjjel Figaro majordomus asszonya lesz. És ezt hívták eddig hepiendnek…
Nincs explicit Mozart-olvasat. Sokféle van viszont, tessék, épp egy éve mocorog itt ez a testiségtől lázas, reménytelenül szomorkás verzió, ahol bűnös viszonyból annyi van, hogy a többször színpadra vetített rendszerábra se boldogul vele.
És a bűnnél még számosabb a vágyak tömege – magam is toldom eggyel: bárcsak ott lehettem volna!
(Mozart: Figaro lakodalma – Deutsche Grammophon, 2 DVD.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.