Ma dönt a kormány a több mint 1000 milliárd forint értékű út- és közlekedésfejlesztésekről, melyek során a következő két évben 600 milliárd forint európai uniós támogatás használható fel – közölte Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az épülő M0, M5-ös szakaszánál tartott tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón. A döntés része és első lépése az Új Magyarország fejlesztési terv hétéves közlekedésfejlesztési koncepciójának, s a most meginduló fejlesztések nyomán két év alatt 600 milliárd forint uniós támogatás használható fel. A kormány holnap hozza nyilvánosságra a következő két évben elinduló támogatott közlekedési projektek teljes listáját.
A miniszter elmondta: a 4-es metró brüsszeli támogatása azon múlik majd, hogy milyen végleges programot sikerül kidolgoznia és benyújtania a fővárosnak. Brüszszel elvileg elfogadott erre a célra 250-260 milliárd forintot, ez a keret 60 százaléka, a további 40 százalék három vidéki város – Miskolc, Debrecen és Szeged – villamosközlekedésének fejlesztésére és további programokra fordítható.
A Kormányszóvivői Iroda által tegnap közzétett háttéranyag arról tanúskodik, hogy a kabinet nemigen tartja be a közlekedés modernizálására tett korábbi ígéreteit. A kormány többek között az elővárosi vonalakat érintő jelentős mértékű vasútfejlesztésről beszélt, többek között a Budapest és Székesfehérvár közötti szakasz átépítéséről, most viszont a Szolnok–Debrecen és a Budapest–Lökösháza vonalak korszerűsítését helyezi előtérbe.
Mindemellett a 2003-ban átadott szekszárdi Duna-híd jó ideig nem lesz kihasználva, mert az M9-es autópálya lekerült a napirendről.
Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára az MTI kérdésére ugyanakkor tegnap elmondta, hogy a GKM várhatóan augusztus végén, szeptember elején teszi közzé a közlekedéspolitikai koncepció tervezetét.
A parlament 2004-ben már hozott határozatot a közlekedési infrastruktúra, elsősorban az autópályák és utak építéséről szóló, 30 évre szóló programról.
Sztráda van, benzinkút nincs. Még egyetlen benzinkút sem épült az M7-es autópálya néhány éve használható és ma átadandó dél-balatoni szakaszain. Az együttesen közel 80 kilométer hosszú útvonalon egyelőre meg sem pályáztatták a leendő töltőállomásokat. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a tulajdonosi jogok átvételére vár, ám a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint ez nem feltétele a pályáztatásnak. Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője az MTI-nek elmondta: a benzinkutakat is magában foglaló komplex pihenőhelyek tervezése és ezt követően az alapinfrastruktúra kiépítése a kivitelezés során már megtörtént az M7-esen. Tudomása szerint nincs szükség a tulajdonosi jogok átadására a KKK részére ahhoz, hogy a koordinációs központ megpályáztassa a leendő töltőállomások üzemeltetését.
Kalmár Koppány, a KKK kommunikációs vezetője azonban az MTI érdeklődésére azt közölte: a KKK csak azt követően hirdethet pályázatot a kutak megvalósítására, ha a NIF-től átveszik a tulajdonosi jogok gyakorlását az adott sztrádaszakaszokra.
Izrael elkötelezte magát a drúz kisebbség védelme mellett
