Közlekedés: be nem tartott ígéretek

Hírösszefoglaló
2007. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma dönt a kormány a több mint 1000 milliárd forint értékű út- és közlekedésfejlesztésekről, melyek során a következő két évben 600 milliárd forint európai uniós támogatás használható fel – közölte Bajnai Gordon önkormányzati és területfejlesztési miniszter az épülő M0, M5-ös szakaszánál tartott tegnapi kormányszóvivői tájékoztatón. A döntés része és első lépése az Új Magyarország fejlesztési terv hétéves közlekedésfejlesztési koncepciójának, s a most meginduló fejlesztések nyomán két év alatt 600 milliárd forint uniós támogatás használható fel. A kormány holnap hozza nyilvánosságra a következő két évben elinduló támogatott közlekedési projektek teljes listáját.
A miniszter elmondta: a 4-es metró brüsszeli támogatása azon múlik majd, hogy milyen végleges programot sikerül kidolgoznia és benyújtania a fővárosnak. Brüszszel elvileg elfogadott erre a célra 250-260 milliárd forintot, ez a keret 60 százaléka, a további 40 százalék három vidéki város – Miskolc, Debrecen és Szeged – villamosközlekedésének fejlesztésére és további programokra fordítható.
A Kormányszóvivői Iroda által tegnap közzétett háttéranyag arról tanúskodik, hogy a kabinet nemigen tartja be a közlekedés modernizálására tett korábbi ígéreteit. A kormány többek között az elővárosi vonalakat érintő jelentős mértékű vasútfejlesztésről beszélt, többek között a Budapest és Székesfehérvár közötti szakasz átépítéséről, most viszont a Szolnok–Debrecen és a Budapest–Lökösháza vonalak korszerűsítését helyezi előtérbe.
Mindemellett a 2003-ban átadott szekszárdi Duna-híd jó ideig nem lesz kihasználva, mert az M9-es autópálya lekerült a napirendről.
Felsmann Balázs, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szakállamtitkára az MTI kérdésére ugyanakkor tegnap elmondta, hogy a GKM várhatóan augusztus végén, szeptember elején teszi közzé a közlekedéspolitikai koncepció tervezetét.
A parlament 2004-ben már hozott határozatot a közlekedési infrastruktúra, elsősorban az autópályák és utak építéséről szóló, 30 évre szóló programról.

Sztráda van, benzinkút nincs. Még egyetlen benzinkút sem épült az M7-es autópálya néhány éve használható és ma átadandó dél-balatoni szakaszain. Az együttesen közel 80 kilométer hosszú útvonalon egyelőre meg sem pályáztatták a leendő töltőállomásokat. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) a tulajdonosi jogok átvételére vár, ám a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. szerint ez nem feltétele a pályáztatásnak. Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője az MTI-nek elmondta: a benzinkutakat is magában foglaló komplex pihenőhelyek tervezése és ezt követően az alapinfrastruktúra kiépítése a kivitelezés során már megtörtént az M7-esen. Tudomása szerint nincs szükség a tulajdonosi jogok átadására a KKK részére ahhoz, hogy a koordinációs központ megpályáztassa a leendő töltőállomások üzemeltetését.
Kalmár Koppány, a KKK kommunikációs vezetője azonban az MTI érdeklődésére azt közölte: a KKK csak azt követően hirdethet pályázatot a kutak megvalósítására, ha a NIF-től átveszik a tulajdonosi jogok gyakorlását az adott sztrádaszakaszokra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.