Összeomlás a légvédelemben?

Kritikus hónapok előtt áll a légtérvédelmi készültségért felelős apró magyar vadászrepülő-közösség. Amennyiben a rájuk is vonatkozó nyugdíjszabályokat számukra kedvezőtlenül változtatja meg augusztus 31-én a kormányzat, többen nyugállományba vonulnak, s ezzel nem lesz elég MiG–29-es pilóta a szolgálat ellátására. Az új Gripeneken repülő csapat még nem készült fel a feladat átvételére.

2007. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Információink szerint már tavaly kezdetét vette az elvándorlás a kecskeméti repülőbázisról, miután híre ment, hogy azokat a kedvezményes nyugdíjszámítási szabályokat, amelyek a honvédség személyi állományára vonatkoznak, el akarja törölni a Gyurcsány-kormány. Nagy tapasztalatú pilóták, akik a szakmai perspektíva beszűkülése, az alacsony repülési óraszám ellenére kitartottak szakmájuk mellett, nem vártak tovább, és a nyugdíjba vonuláshoz szükséges szolgálati idejük megléte esetén „szögre akasztották bakancsukat”. Úgy tudjuk: ha a kedvezőtlen verzió érvényesül, a rendelet december 31-i életbelépését megvárók akár ötven százalékkal kevesebb nyugdíjat kaphatnak, igaz, ez még így is a magyar átlag többszöröse lehet.
A tavalyi és az idei elvándorlásokat követően a Dongó század tizenegy repülőhajózója rendelkezik MiG–29-es típuson a készültségi szolgálat ellátásához szükséges jogosításokkal, köztük a többséget olyanok alkotják, akiknek megvan a nyugdíjba vonuláshoz szükséges szolgálati idejük, így ha ők otthagyják a szakmát, lényegében ellehetetlenül az úgynevezett „keszi”. Huszonnégy órás váltásban ugyanis két pilóta várja a riasztást, akiknek a szolgálat után szabadnap jár, de repülniük is kell a jártasságuk fenntartása végett, adminisztratív teendőik is vannak, kötelező rekreáción kell részt venniük, így forrásaink szerint könnyen kiszámolható, hogy már a jelenlegi létszám mellett is folyamatos szabályzat- és törvényszegés valósul meg.
Amennyiben bekövetkezik a még kizárólag MiG–29-esekkel ellátott szolgálat összeomlása őszszel, úgy az új Gripenek nem képesek még a helyükbe állni, noha az év végéig beérkezik mind a 14 megrendelt svéd vadászgép az országba. Az ok, hogy a kiképzési program meglehetősen hosszadalmas: a jelenleg Kecskeméten repülő tíz hajózó sem érte még el a teljes hadrafoghatóságot, a Puma század öt újabb pilótája pedig a hónap folyamán kezdi meg alapszintű képzését Svédországban. A 2003-as tervek is arról szólnak, hogy a Gripen 2009. január elsejétől váltja fel a MiG–29-est a készültségi szolgálatban.
Lapunk megkeresésére Tömböl László, a honvédség összhaderőnemi parancsnoka elmondta: bár tud a MiG-29-es pilóták dilemmájáról, jelenleg nem tart a készültségi szolgálat ellehetetlenülésétől. Ennek okaként azt hozta fel, hogy bíznak a kormányfő ígéretében, és az államreform-bizottság olyan javaslattal áll elő, miszerint a húsz évet leszolgált katonák nyugdíját a jelenlegi rendszer szerint megállapítják december 31-ig – azaz nem járnak rosszabbul, ha maradnak, „nem kell dönteniük a saját megélhetésük és a lojalitásuk között”. Arra a kérdésre, rendelkeznek-e tervvel arra az esetre, ha mégis a negatív forgatókönyv érvényesül, az altábornagy azt felelte, hogy lehetőség van a Gripen-képzés felgyorsítására, de ezzel most nem számolnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.