Információink szerint már tavaly kezdetét vette az elvándorlás a kecskeméti repülőbázisról, miután híre ment, hogy azokat a kedvezményes nyugdíjszámítási szabályokat, amelyek a honvédség személyi állományára vonatkoznak, el akarja törölni a Gyurcsány-kormány. Nagy tapasztalatú pilóták, akik a szakmai perspektíva beszűkülése, az alacsony repülési óraszám ellenére kitartottak szakmájuk mellett, nem vártak tovább, és a nyugdíjba vonuláshoz szükséges szolgálati idejük megléte esetén „szögre akasztották bakancsukat”. Úgy tudjuk: ha a kedvezőtlen verzió érvényesül, a rendelet december 31-i életbelépését megvárók akár ötven százalékkal kevesebb nyugdíjat kaphatnak, igaz, ez még így is a magyar átlag többszöröse lehet.
A tavalyi és az idei elvándorlásokat követően a Dongó század tizenegy repülőhajózója rendelkezik MiG–29-es típuson a készültségi szolgálat ellátásához szükséges jogosításokkal, köztük a többséget olyanok alkotják, akiknek megvan a nyugdíjba vonuláshoz szükséges szolgálati idejük, így ha ők otthagyják a szakmát, lényegében ellehetetlenül az úgynevezett „keszi”. Huszonnégy órás váltásban ugyanis két pilóta várja a riasztást, akiknek a szolgálat után szabadnap jár, de repülniük is kell a jártasságuk fenntartása végett, adminisztratív teendőik is vannak, kötelező rekreáción kell részt venniük, így forrásaink szerint könnyen kiszámolható, hogy már a jelenlegi létszám mellett is folyamatos szabályzat- és törvényszegés valósul meg.
Amennyiben bekövetkezik a még kizárólag MiG–29-esekkel ellátott szolgálat összeomlása őszszel, úgy az új Gripenek nem képesek még a helyükbe állni, noha az év végéig beérkezik mind a 14 megrendelt svéd vadászgép az országba. Az ok, hogy a kiképzési program meglehetősen hosszadalmas: a jelenleg Kecskeméten repülő tíz hajózó sem érte még el a teljes hadrafoghatóságot, a Puma század öt újabb pilótája pedig a hónap folyamán kezdi meg alapszintű képzését Svédországban. A 2003-as tervek is arról szólnak, hogy a Gripen 2009. január elsejétől váltja fel a MiG–29-est a készültségi szolgálatban.
Lapunk megkeresésére Tömböl László, a honvédség összhaderőnemi parancsnoka elmondta: bár tud a MiG-29-es pilóták dilemmájáról, jelenleg nem tart a készültségi szolgálat ellehetetlenülésétől. Ennek okaként azt hozta fel, hogy bíznak a kormányfő ígéretében, és az államreform-bizottság olyan javaslattal áll elő, miszerint a húsz évet leszolgált katonák nyugdíját a jelenlegi rendszer szerint megállapítják december 31-ig – azaz nem járnak rosszabbul, ha maradnak, „nem kell dönteniük a saját megélhetésük és a lojalitásuk között”. Arra a kérdésre, rendelkeznek-e tervvel arra az esetre, ha mégis a negatív forgatókönyv érvényesül, az altábornagy azt felelte, hogy lehetőség van a Gripen-képzés felgyorsítására, de ezzel most nem számolnak.
Relativizálni próbálják Sebestyén József halálát
