Rafael Kubelik, a mesterember

Ókovács Szilveszter
2007. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden karmesternek maga felé hajlik a keze. Rafael Kubelik, a tizenegy éve elhunyt híres cseh a Prágai szimfóniát vezényli a filmen, amely a művész portréjául szolgáló dupla DVD-t bevezeti. (És a zeneszerzők keze is befele mutat: Mozart menüett nélküli művének első tételi gyors témája mintha A varázsfuvola-nyitány figuráinak vázlata volna.)
Minden nagy művész efféle kiadványt érdemelne: az említetten kívül még egy Beethoven-nyitány (III. Leonóra) és két szimfónia (II. és III.), valamint Bruckner hosszadalmas Negyedikje is ott a korongokon, ízléses vagy kvázi koncertkiállításban, újrakevert, 5.1-es hangon. És a három órán túli hangversenyfelvételt egy komplett, a hetvenes évek ízei szerinti német dokumentumfilm fejeli meg, abból a fajtából, ahol a Metropolitan előtt álló, vagy chicagói szerkesztőségében lassan lépdelő zenekritikus néhány fokozhatatlan jelzővel illeti a fókuszba helyezett művészt. De látjuk őt otthonában, kardigánban, vannak legalább gyerekkori fotók, amelyekről az árnyékot vető apa, a világhíres Ján Kubelik mosolyog…
Magam innen vélem érteni a Kubelik-jelenséget. A folyton turnézó, hihetetlen népszerűségű hegedűművész fia természetesen hegedülni tanul, aztán komponálással kacérkodik, végül karmesterként állapodik meg. Masszív, magas emberré nő, pálcát tartó kezének ütései mackósak, mozdulatai meglepően kevéssé kifejezők. Hogy a hatalmas (hang-)versenyelőnyön kívül mi tette őt a 60-as, 70-es évek keresett dirigensévé? Talán a további bónuszként felpakolt Bruckner-próbán kiderül.
Hát nem derül. Mert mi értelme az efféle cameóknak, amikor a zenekar is úgy gondolhatta, hogy majd a kamerák kikapcsolása után vált nagyobb sebességre, és Kubelik se adta ki műhelytitkait? Pár német vezényszó a tuttik örvényébe, néha egy-egy újrázás. Sok mindenre nem jó ez a próbafilm, legfeljebb amire akkor szánták: kamerapróbának – viszont hosszan nézhetjük, amint a rézkar elé ültetett második fagottos füldugókat gyúr magának, s azokat akkurátusan felhelyezi. Csak egyetlen, kontroll nélküli Kubelik-kiáltás hallik a harmincadik széteső futamra: Mi van itt ma, emberek?! De aztán rázós allabreve-szextola-triola átmeneteken úgy zöttyennek túl, hogy a problémákat fel sem oldják: pedig a koncert színhelyén és napjának délelőttjén ücsörögnek a bécsi filharmonikusok. Vajon estére mitől lett lemezminőségű a ki nem gyakorolt hely, és egyáltalán a fésületlen, koncentráció nélküli, hakniszellemű játék?
Itt bújhat a titok, amely a mégis bravúros Prágai szimfóniához és társaihoz elvezet. Eleve világhírű márkanév, eleve kiváló zenekarok (Prága, Chicago, München), és kedves-csendes, csökönyös munkamódszer. Nem korszakos művész, nem a leginspiratívabbak közül való, amolyan megbízható Abendkapellmeister volt Rafael Kubelik. De nem elég nekünk, ha esténként mesterember irányítja az együttest?
(Portrait: Rafael Kubelik, Deutsche Grammophon, 2 DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.