Repülőnap a politikai marketing jegyében

A megszokott édeskés kerozinszag helyett sültkolbász-, pékáru- és vattacukorillat lengte be a hét végén a honvédség kecskeméti repülőbázisát: nagy érdeklődés és változékony időjárás mellett, némi politikai marketinggel megspékelve rendezték meg itt a 9. repülőnapot és haditechnikai bemutatót. A színes forgatag azonban teljesen nem fedhette el a tényt, hogy a tízmilliós ország védelmi szektorának finanszírozottsága a NATO-ban a legalacsonyabb, jövőre költségvetése kevesebb lehet a nemzeti össztermék egy százalékánál.

2007. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az érdeklődő tömegek csak szombaton és vasárnap nyertek bebocsátást a repülőtér területére, a rendezvény – amelynek pénzügyei ezúttal is nélkülözik a teljes átláthatóságot – már csütörtökön és pénteken kezdetét vette a meghívott külföldi repülők beérkezésével, illetve azzal a kommunikációs akcióval, amely során Szekeres Imre (MSZP) honvédelmi miniszter igyekezett népszerűsíteni magát saját tárcája, az egyik kereskedelmi rádió és az egyik energiaital gyártójának közvetlen támogatásával. A körítést a serkentő hatású üdítőitalt áruló cég által szponzorált Forma–1-es versenyautó, egy demilitarizált Cobra harci helikopter, illetve egy MiG–29-es vadászgép „versenye” biztosította, amelyet a Boross Lajos–Bochkor Gábor páros „közvetített” reggeli bulvárműsorukban. Bochkor a bázisparancsnok, Pető „Pinyó” István társaságában emelkedhetett a levegőbe, a miniszter a helikopterben foglalt helyet, míg a versenyautót Palik László, a Hungaroring főnöke vezette a repülésbiztonsági szakemberek által „felesleges istenkísértésnek” tartott happeningen. A kis magasságú, kis sebességű repülés köztudottan nem életbiztosítás, figyelmeztetnek, hozzátéve, hogy a hazai vadászrepülésre jellemző „vegetáció” az olyan, több évtizedes tapasztalattal rendelkező veteránok jártasságát sem hagyta érintetlenül, mint a dandártábornok.

Pető letépett rangjelzése. Amúgy minden szép és jó lett volna, de a műsort kisebb incidens árnyékolta be. A nem éppen szerénységéről ismert egyik „médiasztár”, Palik László letépte a Magyar Honvédség egyik legtöbbet látott pilótájának rangjelzését, aki az elöljárója jelenlétében nyilván nem reagálhatott a tábornoki rang és tekintély megkívánta felháborodással, jó képet kellett vágnia a „poénhoz” – magyarán szólva egy olyan becsületsértéshez, amely személyén keresztül a honvédség tekintélyét érte.
Persze az is igaz, hogy mindennek több oldala van. Bennfentesek – a tárcavezető környezetében sok a pártkatona – arra hívták fel a figyelmet, hogy Szekeresen kívül nincs még egy miniszter a Gyurcsány-kormányban, aki ilyen kommunikációs építkezést engedhet meg magának. Sejtetésük szerint ez ismét arra világít rá, hogy a „régi gárda” talán egyetlen állva maradt alternatív erőcentrumának kulcsfigurája minden lehetőséget nyitva hagy jövőjére vonatkozóan, amennyiben a szocialisták az elhasználódott miniszterelnök lecserélése mellett döntenének a 2010-es (?) választások felé közeledve.
A folyamatos reform áldozatai. A több tízezres tömeg közben – a rendőrség mellett az In-Kal „szakembereinek” vigyázó tekintetétől kísérve – láthatóan elégedetten vette birtokba ezt a különben zárt világot, ismerkedett a leépítés miatt szinte láthatatlanná vált honvédség katonáival és haditechnikai eszközeivel, illetve a vendégek portékájával. A kiállított járművek, repülőgépek és különféle berendezések mellett álldogáló katonák azonban nem voltak ilyen elégedettek. A harckocsizók csaknem teljes leszerelésüket rezignáltan veszik tudomásul, a légvédelmi rakétások hasonlóképpen létükért remegnek – a folyamatos védelmi „reformok” legutolsó körét állítólag csak azért élhette túl ez a két fegyvernem, mert a vezérkari főnököt Havril Andrásnak, az összhaderőnemi parancsnokság első emberét pedig Tömböl Lászlónak hívják. Akinek van némi ismerete a két tábornok múltját illetően, az tudja, hogy fegyvernemi kötődéseik, karrierjük szinte automatikusan vezettek oda, hogy még a politikai szándékkal szembemenve is fellépjenek e két fegyvernem és technikájuk (T–72-es harckocsi és Kub légvédelmi rakétarendszer) maradásához.

A Gripen volt a sztár. A légi bemutató sztárjai természetesen a Gripenek voltak, amelyekből a hét közepén érkezett be a tizedik és tizenegyedik példány az országba, s amelyekből még hármat kap a honvédség az év végéig. Kisebb erődemonstrációval ért fel a nyolc gép együttes bemutatója is, miként Hajdú Attila őrnagy dinamikus műrepülése is elismerést váltott ki úgy a közönség, mint a szakma köreiben. Rosszmájú megfigyelők csak azt a kérdést tették fel, hogy a 210 milliárdos beszerzési program szűken mért repült óráit szabad-e ilyen célokra felhasználni, ahelyett, hogy harcászati képzésre fordítanák azokat. A minimális gyakorlási idő ellenére szép programot repült Peszeki „Peszke” Zoltán és Szatmári „Szatyi” László is MiG–29-essel, amelyen nyoma sem volt annak a bizonytalanságnak, amit a katonák nyugdíjrendszere körül kreált a kormányzat, és ami a légtérvédelmi készültségi szolgálat összeomlásával fenyeget az év végére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.