Szent István népe

Csontos János
2007. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szent István – vagy ahogy eredeti pogány nevén szólították: Vajk – az Úr 1038. évében, augusztus 15-én halt meg. Azon a napon, amikor később Bonaparte Napóleon francia császár vagy Báthory Gábor erdélyi fejedelem született. Nem tudni, pontosan mikor jött világra, csak hogy halálakor a hetvenedik életévét közelítette, ami az akkori életviszonyok között aggastyánkornak számított. Az első biztos dátum a megkeresztelésének éve: 972. Védőszentje az első keresztény vértanú, István lett, s ezen a néven koronázták meg aztán kereken 1000-ben. Egyesek szerint újévkor, az új évezred kezdetén; mások szerint karácsonykor. Jómagam stílszerűbbnek érzem, hogy védőszentjének neve napjára időzítette a szimbolikus aktust.
Feleségével, Gizellával együtt seregnyi bajor hittérítő is érkezett Magyarországra, s egy évre rá a lakodalomra, amikor az elhunyt Gézától Istvánnak át kellett vennie a fejedelemséget, már nem volt kétséges, hogy az anyai és hitvesi orientáció a huszonéves Istvánt végképp a kereszténység felé tereli. A Kárpát-medence már akkor is parázs ütközőpont volt Európában: a keleti vándor népek meg-megújuló támadásaival szemben többek között itt is ki kellett építenie védvonalait a magára találó kereszténységnek. Ha István nem építi ki, megteszi Szent Henrik császár vagy valaki más. Nagy történelmi pillanatokban egybe tudnak esni a föld és az ég érdekei.
István, a kereszténységet vérrel-vassal terjesztő, békésebb időszakokban megfontolt törvényhozó, fiát bölcs intelmekkel ellátó államférfi akkor válik esendő és szeretetre méltó emberré, amikor Imre herceg, a későbbi Szent Imre, 1031-ben egy vadászaton tragikus módon életét veszti. A szerető apát annyira megviselte a gyász, hogy bele is betegedett. Az egyéni tragédia egybeesett az országéval: a friss királyság ugyanis egyenes ági örökös nélkül maradt.
Halálának színhelye már az új királyváros, Székesfehérvár. Szentté avatása két emberöltővel később nem annyira puszta személyének, mint történelmi életművének szól: egyike azoknak a nagy formátumú államalapító királyoknak, akik Skandináviától Cseh- és Lengyelországon át egészen a Kárpát-medencéig összekötötték a kereszténység felvételét a feudális államalapítással, és ezzel megvetették a későbbi modern nemzetté válás alapjait. Ráadásul Szent István nem csupán a magyar nemzetnek csinált helyet Európában: az ő műve nélkül a történeti Magyarország más, kisebb népeit is minden bizonnyal nyom nélkül elsodorta volna a viharos európai történelem.
Ünnepe később, gyakorlati megfontolásokból került augusztus 20-ára, hogy ne ütközzön a Boldogasszony-ünneppel. Szentté 1083. augusztus 19-én avatták, s másnap emelték oltárra Budán szent ereklyéit. Koronázása millenniumán Bartholomeosz konstantinápolyi ortodox pátriárka is szentté avatta, így az 1054-es nagy egyházszakadás óta ő az első, akit mind a katolikus, mind az ortodox hívők szentként tisztelnek. Az örökös nélkül maradt uralkodó Szűz Máriának ajánlotta fel az országot, de az egyházpolitika különválasztotta egymástól a felajánlót és a Boldogasszonyt. Amit e döntéssel, ünnepének augusztus 15-éről 20-ára való csúsztatásával Szent István nyert (hogy tisztelete, áttörve a katolikus egyházi kereteket, nemzeti üggyé, sőt idővel világi államünneppé tudott válni), annyit veszített is. Ez azonban mit sem változtat a lényegen: Szent István országa és a Szűzanya országa egy és ugyanaz. S voltaképp ez a gesztus segített hozzá bennünket, magyarokat ahhoz is, hogy Árpád büszke pogány népéből Szent István alázatos, sokat tűrő, de minden vihart és sorscsapást túlélő népe legyünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.