Forradalmasíthatja a tengeri áruszállítást az úgynevezett sárkányvitorla alkalmazása, amelynek révén jelentős mennyiségű üzemanyag takarítható meg, és a légkörbe kevesebb szén-dioxid jut.
Hat évvel ezelőtt fogant meg Stephan Wrage hamburgi mérnök fejében az ötlet, hogy a siklórepülőkéhez hasonló kormányozható vitorlát kellene alkalmazni a hajókon, így tehermentesíthetők azok dízelmotorjai. Számos kísérlet és teszt után november elején Brémából útnak indul az első ilyen jármű, a Beluga SkySails Észak-Amerikába.
A teherhajó orrába 14 méter magas árbocra 160 négyzetméter felületű sárkányvitorlát rögzítettek, a kötelekben robotpilótához kapcsolódó távvezérlő kábel húzódik. Ez szabályozza a vitorla haladását. A jármű haladási elve pont fordítottja az egykori gályákénak. Míg az utóbbiakat kormányosaik úgy navigálták, hogy a vitorla optimális szélerőt biztosítson a hajó haladásához, addig a Beluga nyílegyenesen halad előre. Csak a sárkányvitorla pozíciója változik a magasban: emelkedő, illetve zuhanórepülésben feszül neki a tenger fölött áramló levegőnek. Így olyan sebesség alakul ki, amely meghaladja a mindenkori szél erejét. Hatos szélerősség (mintegy óránként 40 kilométer) esetén például a sárkányvitorlára ható sebesség 180 kilométer óránként – írta a távirati iroda. A húzóerő tehermentesíti a hajómotort. A Beluga üzemeltetője, egy brémai társaság arra számít, hogy a novemberi úton 15-20 százaléknyi üzemanyagot lehet megtakarítani. Ez négy-öt tonna dízelolajat, azaz 1500 dollárral alacsonyabb üzemeltetési költséget jelent naponta. A kereskedelmi hajók a légkörbe jutó szén-dioxid három százalékáért felelősek, ezért ez a megoldás ígéretes távlatokat nyit a bolygónk jövőjéért aggódóknak.
Kényszersorozás: katonák lepték el a mikolajivi piacot + videó
