Aranyosgyéresi MiG-ek a Baltikum felett

Míg a híradások a nyugati világ expedíciós háborúiról, a manapság divatos, úgynevezett területen kívüli NATO-bevetésekről szólnak, a szövetségnek van egy olyan missziója is, amely a legjobb észak-atlanti hagyományokat idézi fel. A tagországok egymást váltva látják el a 2004-ben csatlakozott balti országok légterének védelmét, azoknak ugyanis nincsenek vadászgépeik. Az előző három hónapban először fordult elő, hogy szintén a második bővítési körben bekerült NATO-tag, Románia látta el ezt a feladatot.

2007. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellentmondásos kép fogadja a távolról érkezett utazót a litvániai Siauliaiban, ahol az ötvenes években egykor szovjet nehézbombázók számára épített óriási légibázis immár a függetlenné vált három baltikumi ország légtér-szuverenitását garantáló műveletnek ad otthont. A birodalmi múlt szürkesége, kilátástalansága egyre gyorsuló tempóban adja át helyét az európai normáknak ebben a 130 ezres városban, és itt a legtöbben tisztában vannak azzal, hogy a NATO vadászgépeinek jelenléte közvetett összefüggésben van a soha nem tapasztalt fejlődéssel és annak jövőjével. Amikor a korábban szigorúan őrzött, zárt városba 2004-ben megérkezett az első (belga) misszió, a helyi polgárok először érezhették magukat igazán a nyugati világ részének – tizenegy évvel azután, hogy az oroszok kivonultak. Nem mintha óriási katonai erőről lenne szó, amely bárkire is fenyegetést jelentene: három hónapos váltásonként négy-öt vadászgép és 50–200 fő érkezik ide. Feladatuk lényege, hogy a NATO egységes légvédelmi rendszerének részét képező helyi légtérrészben is ellássák a légi rendészeti feladatokat éjjel-nappal. Bár sokan félreértik a misszió lényegét, ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy a szabálytalan vagy engedéllyel nem rendelkező, nem kommunikáló, a légtérellenőrzés által nem azonosítható gépeket fogják el a levegőben. Eltévedt sportgép esetén éppúgy riasztják őket, mint elkóborolt orosz katonai gépek esetén – ez utóbbira nem sok példa adódik azóta, hogy egy orosz vadászgép 2005 szeptemberében eltévedve lezuhant Litvániában, s Moszkva a balti országok határa mentén zajló katonai repülésekről immár előre értesíti az illetékes hatóságokat, megelőzendő az izgalmakat. Bármennyire furcsának tűnik is, a helyzet a valóságban sokkal békésebb, mint amit az orosz–fehérorosz hangadók a baltiak NATO-csatlakozása kapcsán világgá kürtöltek.
Július végén, a 13. váltásként érkezett Siauliaiba a román légierő négy vadászgépe, ami több okból is nagy figyelmet váltott ki a NATO-ban. Másodjára fordult elő, hogy a Varsói Szerződés egykori tagja vállalta fel a missziót (2006-ban a lengyelek már jártak itt), ráadásul nem is akármilyen gépekkel. Olyan hetvenes évekbeli, szovjet gyártmányú MiG–21-esekkel, amelyeket a kilencvenes évek közepétől korszerű izraeli elektronikával modernizáltak a bákói Aerostar cégnél. Akkoriban sokan kritizálták a döntést „minek a Trabantba színes képernyő” felkiáltással, ám 2007-ben mégiscsak ezek – a feladat szempontjából teljesen NATO-kompatibilis – öreg gépek látják el a feladatot, míg a legtöbb új tagország hosszú évekre áll attól, hogy ugyanezt a szintet elérje. Laurentiu Chirita alezredes, az aranyosgyéresi (Campia Turzii) 71. légibázisról áttelepült erők parancsnoka nem hagy kétséget afelől, hogy nagy erőfeszítést igényelt a misszió feltételeinek biztosítása, de mint mondta, a szövetségen belül és kívül komoly tiszteletet vívhat ki Románia számára a sikeres végrehajtás. Arról nem is beszélve, hogy a részt vevő 67 fő később jól hasznosítható tapasztalatot szerez a nemzetközi együttműködésben.
Márpedig a tempó, amit a miszsziót irányító vezetési pont a németországi Kalkarból diktál, nem lebecsülendő: hetente nyolc úgynevezett tango, azaz gyakorló riasztást kapnak a románok, ami tizenhat bevetést jelent, mivel a gépek mindig párban szállnak fel. Egy-egy felszállás egyórás, ilyenkor egymás ellen repülnek a pilóták, hogy gyakorlatban maradjanak. A meghatározott légterekben azokat a manővereket alkalmazzák, amelyeket a szabálysértők ellen is foganatosítanának. Abban a két napban, amelyet Siauliaiban tölthettünk, két-két bevetésre szálltak fel a román MiG-ek, szürkületben, illetve teljes sötétségben. A gépek műholdas navigációs berendezés mellett minden, a nemzetközi légi közlekedésben szabványosított kommunikációs és navigációs berendezéssel el vannak látva, így nem okoz problémát a balti térségre jellemző változékony időjárás, ráadásul a miszszióra kiválasztott kilenc pilóta számára a felkészülési időszakban évente és fejenként 120 repült órát biztosítottak, amivel szert tehettek a feladathoz szükséges és a NATO által elvárt jártasságra. A litvániai település előtt pedig minden pilóta két rakétát indíthatott a Fekete-tenger felett, hogy éles helyzetben már erre nézve is rendelkezzenek tapasztalatokkal.
A románok éles, úgynevezett alfa-bevetése ottjártunkig nem történt meg, noha kétszer már a közelébe kerültek problémás légi forgalom miatt. Míg az első kontingensek jó néhány (7–10) éles riasztást kaptak, a növekvő orosz koordinációs készség miatt az utóbbiak már csak néhányat (2-3).
Az úgynevezett befogadó nemzeti támogatást egyre jobb színvonalon biztosítja a litván haderő. Virginijus Steponavicius alezredes, a bázis törzsfőnöke elmondta, hogy az oroszok a felszállópályán kívül – amit szintén fel kellett újítani – nem sok használható infrastruktúrát hagytak maguk mögött. A repülőtér 2011-ig éri el azt a szintet, ami egy NATO-bázistól elvárható. Addig is, az őrzés-védelemtől a javítóhangárokig, a beton tisztán tartásától az adminisztrációig sok mindenben hozzájárulnak a NATO-misszió sikeréhez a vendéglátók.
A misszió tegnap véget ért, de a románok már arról beszélnek, hogy néhány év múlva visszatérnének Litvániába. Rövidesen ugyanis lejár a korszerűsített MiG-ek élettartama is, így nyugati vadászgépek beszerzéséről előbb-utóbb dönteni fognak a bukaresti illetékesek. Bennfentesek az amerikai F–16-ost tartják a legvalószínűbb választásnak, de a svéd Gripen és az összeurópai Eurofighter is pályázik a hamarosan kiírandó román vadászgéptenderre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.