Balázst Vágó legitimálja

Varga Klára
2007. 11. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már egy hete annak, hogy bemutatkozott az új műveltségi vetélkedő, a Pókerarc az RTL Klubon. Erre az alkalomra Vágó István, a csatorna művelt embere Balázs személyében társműsorvezetőt kapott. A páros láttán, hallatán nincs az a disszonáns érzésünk, hogy a döntéshozók valamit nagyon eltoltak, biztosan férfi-nő párosra gondoltak, csak elírták valamelyik nevet. (Amikor az idétlen című Csináljuk a fesztivált! című műsorban az m1-en együtt láttuk Korda Györgyöt és Harsányi Leventét, heteken át abban reménykedtünk, hogy adminisztrációs hiba történt. De már biztos, hogy nem. Az m1 úgy döntött, ő lesz a magyar média Uhrin Benedekje, kész. Az is lett.) Vágóékról inkább az a középkori szokás jut eszünkbe, amikor egy régi templomi szobrot újra cserélnek, ám mielőtt eltemetik a földbe a régit, hozzáérintik az új figurát, hogy azontúl mindenki annak tekintse az újat is, aminek a régit tartotta. Vagyis Vágóval legitimálják a néző számára Balázst az új, műveltségi szerepkörben.
A műsor koncepciója szerencsés abból a szempontból, hogy a játékosok valódi műveltségi kérdésekre válaszolhatnak, tippelhetnek, a játék végkimenetelében azonban nagy szerepet játszik az önbizalom, az emberismeret, a lélekjelenlét és a szerencse is. Így nem vesztik kedvüket azok sem, akik nem mindig figyeltek a gimiben az órákon, és kellő mennyiségű lexikon sem esett a fejükre az elmúlt években. Akad azért a műsorfolyamban dramaturgiai ügyetlenség is. A műsor címe Pókerarc, ami ugye arra vonatkozik: a játékosoknak arra kell törekedniük, hogy félrevezető vagy még inkább minél kevesebb metakommunikációs információt adjanak társaiknak arról, hány kérdésre tudták a helyes választ, hogyan értékelik a saját teljesítményüket a többiekéhez képest. A műsorban ezekből a feszült néma játékokból, az elcsípett pillantásokból, mozdulatokból látunk a legkevesebbet, pedig ez nem rádióműsor, amelyben a történteket szóban szokás közvetíteni, vagy utólag összefoglalni, mint azt a játékosok teszik a fordulók végén. Nyilvánvaló magyarázat minderre, hogy a fordulók során a nézők is a képernyőn megjelenő kérdésekkel és a helyes válaszokkal vannak elfoglalva, és úgyis az a legfontosabb, hogy ki jut tovább és mennyi pénzzel, vagy pedig ki galoppírozza el magát, és menynyire tud jó pofát vágni ahhoz, hogy egy fillért sem nyert, vagy hogy maradhatott volna még a következő fordulóban, ha nem nyomja meg túl korán a pánikgombot. Csakhogy a vizuális kultúra reneszánszában gázolunk éppen, amikor az emberek újra érzékenyebbek a képekre, mint a szavakra, és ha a nézőnek képet, képi drámákat, képi izgalmakat ígérnek a címben, akkor azt be is kell tartani, fel is kell találni, különben nem érzi elég exkluzívnak, teljesnek, amit kapott.
A műsor egyébként jó hangulatú, fordulatos, és adásról adásra nagyon különböző társadalmi rétegeket reprezentáló embertípusokat, helyzeteket vonultat fel; van üzenete az önbizalomról, a tudásról, a bátorságról, de az elbizakodottságról is. Tudja fokozni az érdeklődést azáltal, hogy a hétköznapi adások nyertesei vasárnap is összemérik a képességeiket még nagyobb összegű nyereményért, s kilátásban van a nagy-nagy szuperdöntő is. Most is szorgalmazom, hogy vagy többször mondják el az adásban, hogy mennyi az aktuális nettó nyeremény, vagy csak azt az összeget jelöljék meg, amelyet kézhez kap a szerencsés, kitartó játékos. Hosszú távon ez az attitűd a kifizetődőbb.
(Pókerarc, RTL Klub, november 11., 19.10.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.