Benzinturizmus a határon

A vámügyi megszorítások ellenére alig csökkent az ukrán benzinturisták száma a múlt év hasonló időszakához képest, időnként azonban Záhonynál lelassul a vámvizsgálat. Arányait tekintve még mindig olcsó a kinti üzemanyag, a hazai „ingázók” többsége viszont már nagyon unja a magyar vámosok szándékosnak tűnő, lassú munkatempóját.

Tolcsvai L. László
2007. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Literenként 110–120 forint a különbség az ukrán és a magyar benzin ára között, s mint a határ túloldalán várakozó sárospataki autós elmondta: még mindig megéri kint tankolni. A gépjárművezetők állítják, nem véletlen, hogy a magyar határőrök, fináncok közül többen a szolgálat letelte után szintén átjárnak tankolni. Mindazonáltal felhívták a figyelmet: a szigorú magyar vámosok időnként elviselhetetlenül lassan dolgoznak, de talán nem maguktól lustálkodnak, hanem ez a feladatuk. Határozottan kijelentették, 2002-ig sem volt leányálom Ukrajnába járni benzinért, a polgári kormány idején sem bántak kesztyűs kézzel a csempészekkel. A mostani helyzet azonban egészen más – figyelmeztettek –, a hatóságok mintha ellenségként kezelnék az átjárókat, akik nem szórakozásból, hanem a puszta létért vállalják a fináncok által okozott megpróbáltatásokat.
Nem titkolják aggályaikat, miszerint a hazai üzemanyagár normalizálása helyett a kormány inkább azokat a személyeket próbálja ellehetetleníteni, akik időt, fáradságot sem kímélve próbálják csökkenteni saját kiadásaikat. Tetszik, nem tetszik, amíg odaát olcsóbban meg lehet vásárolni az üzemanyagot, cigarettát, valamint a szükséges és használat szempontjából fontos áruféleségeket, addig igyekeznek kihasználni a lehetőséget. A jövedéki adó mértékét tekintve Magyarország ugyanis az Európai Unió legdrágább országa. Azon kellene inkább elgondolkodni, vajon miként lehetne úgy állami bevételhez jutni, hogy közben a hazai életkörülményeket ne taszítsák afrikai szintre. A várakozók szerint ez a kormány feladata lenne, ám őket nem érdekli a szegény ember sorsa, a hatalom megtartása mindennél fontosabb számukra.
A kérdéseinkre válaszoló pénzügyőr hivatalnok – neve mellőzését kérve – közölte: megérti a magyar és ukrán határon ingázó benzinturisták aggályait, ám a törvény mindenkire vonatkozik. A jogsértő cselekmények visszaszorítása és a különböző korlátozások, tilalmak betartása érdekében óriási pénzt fordít az állam a csempészek kiszűrésére. Példaként említette, hogy a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának mélységi ellenőrzési csoportja bármikor megállíthatja a gépjárműveket Magyarország egész területén, s ellenőrizheti a belső forgalmi szállítmányokat. – A jogszabályokat persze időnként módosítják, a változás azonban nem jelent alkotmányellenes döntést – fogalmazott a szakember. Úgy tudja, a jelenleg érvényben lévő szabályok alapján harmadik országból az unióba nem kereskedelmi jellegű áru 175 euró értékéig vámmentesen, személyi poggyászként hozható be. Ez a vámmentesség a 175 eurónyi értéket meghaladó árukra nem vonatkozik. A benzin és gázolaj esetében a gyárilag szerelt üzemanyagtartályban lévő üzemanyaggal jöhet be személyautó, a tízliteres kannában történő behozatal már a múlté.
A jövedéki termékeknél a vámmentesség jogszerű igénybevételét a vám- és pénzügyőrség fokozottan ellenőrzi. Amennyiben a vámmentesség jogszerűségével kapcsolatban kétség merül fel, a vámhivatal írásbeli árunyilatkozat megtételét követelheti meg. – Egyébként – tette hozzá – cigarettából személyenként évente összesen a hazai átlagfogyasztásnak megfelelő kétezer szál hozható be vámmentesen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.