Holnap reggel 6 és 8 óra között újra leállhat a vasúti közlekedés a mozdonyvezetők közelmúltban tartott sztrájkja után – a Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete így tiltakozik a 38 szárnyvonal tervezett bezárása ellen. A sztrájk esetleges elkerüléséről ma reggel egyeztetnek utoljára a szakszervezetek és a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) képviselői. A munkabeszüntetés alatti elégséges szolgáltatásokról szóló eddigi egyeztetések nem vezettek eredményre, így sztrájk esetén minden bizonnyal az egész vasút leáll. Amennyiben a demonstráció nem vezet eredményre, figyelmeztető helyett általános sztrájkot is készek tartani az érdekképviseletek.
Már csak holnapig van idejük az önkormányzatoknak, hogy eldöntsék: maguk vállalják a régiójukban működő vasúti szárnyvonalak működtetését, vagy belenyugszanak, hogy a GKM bezárja a gazdaságtalannak tartott 38 vasúti mellékvonalat. Ezt Felsmann Balázs, a GKM államtitkára az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottságának tegnapi ülésén közölte. Ha a mellékvonalak átvételére mutatkozik önkormányzati szándék, akkor azokat leválasztják a MÁV vonalhálózatáról.
Márton Attila fideszes képviselő szerint előbb a MÁV-nak kellene megvizsgálnia, hogy miért csökken az utasszám, abban mennyi része van a járatkéséseknek, a piszkos kocsiknak és a magas menetdíjhoz képest alacsony szolgáltatási színvonalnak. Az ellenzéki képviselő szerint az érintett, többségükben már most is veszteségesen működő önkormányzatoknak nincs éves szinten 50-100 millió forintjuk a vonalak fenntartására és a szükséges infrastruktúra fejlesztésére. A szocialista Szanyi Tibor is óvatosságot javasolt. Szerinte csak azután szabadna a mellékvonalak sorsáról dönteni, ha a MÁV megtett volna mindent a menetdíjak hatékony beszedése, valamint a tisztaság és a pontosság érdekében.
Milliónyi afgánt toloncolnak ki Iránból – újabb menekültválság jön?
