Közmagány

Optimizmus, identitástudat, kölcsönösség, szolidaritás – e fogalmakat összefoglaló néven társadalmi tőkeként ismeri a mai társadalomtudomány. Oláh János környezetgazdász, a szarvasi Tessedik Sámuel Főiskola tanára azt állítja, hogy e közösségi, eszmei értékek romlása káros hatással van a gazdaság állapotára.

Balavány György
2007. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A társadalmi tőke fogalmat csaknem egy évszázada használják a társadalomtudósok. Egyes megfogalmazások közösségi kapcsolatok és kötelezettségek tartós hálójaként értelmezik; mások hasznosítható kapcsolatrendszerként határozzák meg. Mindenesetre a társadalmi tőke termelőerő, amelynek kulcselemei: a bizalom és a kölcsönösség, vagyis a kölcsönös előnyök összehangolása. Francis Fukuyama szerint a társadalmi tőke az együttműködést elősegítő normák és értékek együttese a kölcsönösségtől a bizalmon át egészen a valláserkölcsig.
Sokáig sem a szociológusok, sem a közgazdászok nem nagyon kedvelték a társadalmi tőke kifejezést. A sikeres cégvezetők azonban olyannyira nem kételkednek a bizalmi tőke fontosságában, hogy rendszeresen mérik a profitra gyakorolt hatásait; az ötdimenziós bizalomindex (hitelesség, tisztelet, becsületesség, büszkeség, kollegialitás) megállapításával erre specializálódott vállalkozások foglalkoznak. Az, hogy a közbizalom építése növeli, rombolása pedig hátráltatja a gazdasági fejlődést, nyilván nemcsak a vállalatok, hanem egyéb közösségek – családok, települések, országok – esetében is igaz. Sőt: ma már vezető gazdasági szakemberek is elismerik, hogy a gazdasági növekedés nem magyarázható a társadalmi tőke fogalmának alkalmazása nélkül, hiszen a gazdasági növekedés 40–60 százaléka nem magyarázható a növekedésmodellek olyan hagyományos paramétereivel, mint pénz, munka, technológia, méret és a többi. Így aztán megkezdődtek a kutatások e témában. Olyannyira, hogy az újabb tudományos felfogás szerint az emberi közösségek társadalmi tőkéje nemhogy alárendelt szerepet játszik, hanem értékesebb és hatékonyabb, mint a pénztőke.
– A társadalmi tőke a közösségek gazdasági erőforrása, előfeltétele a gazdasági növekedésnek. A működő közösségekben kapcsolatok és üzletek kötődnek; a magas volumenű társadalmi tőke csillapítja az ellentéteket, táplálja az újítást és változást, új piacokat képes létesíteni. Ahol a közösségek létrejönnek vagy növekednek, ott megjelennek a vállalkozások is. Egyre nyilvánvalóbb, hogy az ép társadalmi tőkével rendelkező közösségek a jövő nyertesei. A vesztesek pedig a közösségi azonosságtudatukról megfeledkezett emberi halmazok, amelyeket már nem is igen lehet nevezni közösségeknek.
Ennek tudatosítása közvetlen kihívást jelent a neoliberális gazdaságeszmének, amely nem számol közösségi értékekkel – mutat rá Oláh János, a szarvasi főiskola környezetgazdálkodási intézetének professzora.
A neoliberális gazdaságkutatók szerint nem egyértelműen jó, ha sok társadalmi tőke halmozódik fel, mivel ez akadályozza a nyitott társadalom terjedését, s lehetővé teszi a káros eszmék és hálózatok működését is. Oláh úgy véli, ennek épp az ellenkezője igaz: a helyi közösségek bomlása, a társadalmi tőke gyengesége növeli a káros eszmék terjedését, és a közösségnek egyáltalán nem nevezhető bandáknak és hálózatoknak kedvez.
Mivel a társadalmi tőke a társadalom szövete, a professzor szerint a normák, hagyományok és identitásszimbólumok rombolása rövidlátó taktika és önpusztító stratégia. A nyugati vagy keresztény kultúrkörben a szakralitás gyengülésével, majd az ipari civilizáció tömegtermelésének és az információs civilizáció eszmeáramlatainak hatására sokat csökkent a közösségben töltött időtartam és aktivitás. Legújabban az élőhelyek (lakóhely, munkahely, vásárlóhely, szórakozóhely) szétválása, a kétkeresős családmodell, a televíziózás, az internetezés tovább gyorsítja a társadalmi tőke romlását.
A társadalmi tőke pusztulása hazánkban már az 1950-es években elkezdődött modernizáció címszó alatt. A infrastruktúrára koncentráló programok során zárt szociálisbérlakás-negyedeket építettek, elmagányosodó tömegekkel. Az ötvenes évek „racionális” várostervező politikájának köszönhetően panelsivatagok választották szét a lakó, termelő és kereskedő élőhelyeket, vagyis figyelmen kívül hagyták az emberi közösségek sokféleségét. A kutató úgy látja: a forintok számolásához szokott közgazdászok nem szeretnek a társadalmi tőkével foglalkozni, mert azt jóval nehezebb pontosan mérni. Kétségtelenül nem könnyű feladat például a tisztesség és kölcsönösség mértékét megállapítani egy közösségben. Jelenleg a társadalmi tőke méréséhez a bizalomindex, a közösségek és közösségi intézmények taglétszám- és aktivitásstatisztikái használhatók. A kutatás kérdőíves adatfelvétellel, kísérleti játékokkal folyik, amelynek során a hittel, bizalommal, kölcsönösséggel, együttműködéssel, értékekkel és normákkal kapcsolatos kérdésekre gyűjtik a válaszokat. Egzakt következtetéseket levonni mindezek ellenére elég nehéz, hiszen a társadalmi tőkének nemcsak a mennyisége, hanem a minősége is számít; ráadásul az adott tevékenység körén kívül eső emberekre gyakorolt hatást, mint pozitív járulékot, legfeljebb becsülni lehet. Gyakran könnyebbnek bizonyul a társadalmi tőke hiányát mérni, olyan paraméterekkel például, mint a bűncselekmények, adócsalások, válások, öngyilkosságok vagy kábítószerezők, pereskedők aránya. Ugyanakkor tény, hogy a társadalmi tőkét devianciákkal mérni olyan, mintha egy ország gazdagságát a szegények számával próbálnánk minősíteni.
A mindenkori hatalom nagymértékben felelős a közösségi értékek állapotáért. A kormányzati tevékenység társadalmi tőkére gyakorolt hatását az emberi jogok helyzete, a szabályozások stabilitása, a zavargások gyakorisága, a helyi kezdeményezések támogatása minősíti. Rég ismert, hogy a kormányzás miatti közhangulat, valamint a politikai környezet stabilitása szorosan öszszefügg a befektetői kedvvel. Két szociológus, Kormendi és Meguire 1985-ben több ország adatait elemezve arra jutott, hogy ötszázalékos befektetési növekedés figyelhető meg a polgári szabadságjogok pozitív alakulása nyomán. Egy másik vizsgálat szerint (Grier és Tullock, 1989) a polgári szabadságjogok korlátozása 1,5 százalékkal csökkentette a gazdasági növekedést.
Oláh professzor munkacsoportja a hazai társadalmitőke-rombolás okozta tényleges kár becsléséhez öszszesítette az elmúlt évek nemzetközi kutatási eredményeit, s megállapította, hogy a társadalmi tőke, illetőleg a közbizalom egyszázaléknyi csökkenése 0,35 és 2,0 százalék tartományban csökkenti a gazdasági növekedést. Ebből kiindulva valószínűsíthető, hogy a társadalmi tőke romlása évente akár több ezermilliárd forint közvetlen gazdasági kárt okozhat az országnak.
Az utóbbi években Oláh János szerint végletesen megrendült a bizalom a közintézményekben és a demokráciában, valamint a vezetők szavahihetőségében. Hazánkban gyorsul a lakó- és munkahelyi közösségek bomlása, s e folyamat a családok békéjét is veszélyezteti. Számos vizsgálat közvetlen kapcsolatot mutat a társadalmi tőke romlása okozta lelki stressz és a betegségek között, beleértve az érrendszeri betegségeket, az immunrendszer károsodását és a rákot. Hazai kutatások is mutatják, hogy a társadalmi tőke összetevőinek, vagyis a közbizalomnak, kölcsönösségnek és az egymás segítésére való készségnek a hiánya szorosan összefügg a középkorúak halálozásával. (Magyarország vezet a korai férfihalálozásban, legalábbis a 2007-ben felmért huszonkét EU-tagállam között.)
Két magyar kutató, Kopp Mária és Skrabski Árpád hívta fel a figyelmet évekkel ezelőtt, hogy az átalakuló magyar társadalomban tapasztalható lelki és testi betegségek, például a depresszió és a korai férfihalál rémisztő növekedése szintén a társadalmi tőke siralmas állapotával magyarázható. A társadalmi tőke csökkenésének egészségkárosítása talán még a közvetlen gazdasági kárnál is többe kerül az adófizetőknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.