Egy varázslatos bécsi különc

L Á T - H A T Á S Friedensreich Hundertwasser (1928–2000), különleges és sokrétű művészetét mutatja be a Szépművészeti Múzeum október 11-én megnyílt, január közepéig látogatható kiállítása. Több mint száz festményt, valamint terveket láthat a közönség a tárlaton; az alkotások a művész hagyatékát gondozó KunstHausWienből érkeztek Budapestre.

P. Szabó Ernő
2007. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ahogyan a művész neve, fogalommá vált az intézmény is, a festő által alapított KunstHausWien. 1991-es megnyitása óta majd hárommillióan látták a ház kiállításait. Hundertwasser szellemiségét tükrözi itt minden, a falakba épített törött színes csempéktől az emeleti ablakokból kihajoló fákig, még akkor is, ha ő maga általában nem volt jelen a házban rendezett tárlatmegnyitókon, ha csak tehette, a tengereken járt, jachtja, a Queen Elisabeth 2 fedélzetén, távoli világrészek között hajózva, meditálva a művészet s az élet dolgain.
A halál is a fedélzeten érte, a fedélzeten, hetvenegy éves korában, útban Új-Zéland felé. De nagy kiállítási sikerei is kötődtek a vizek világához, pontosabban a tenger, a lagúnák városához, Velencéhez, ahol 1962-ben japán feleségével hosszú időre otthonra is talált. A Giudeccán lévő műterme ablakából a Szent Márk térre látott, s a vízre: az egyetemes művészet legnagyszerűbb alkotásaira és az élet bölcsőjére és állandó táplálójára. Az ő családneve is vizet jelent, „száz vizet”, s nemcsak a művésznév, hanem az eredeti, a Stowasser is, amellyel 1928-ban Bécsben megszületett. Keresztneve eredetileg Friedrich volt, ő vélte úgy, hogy kifejezőbb a „békében gazdag” Friedensreich.
A művészeti és természeti értékek, erők organikus egysége határozta meg pályáját is – no meg a kifinomult bécsi művészeti tradíció. Az expresszionisták, mindenekelőtt Egon Schiele munkássága s az elsősorban Paul Klee nevével fémjelzett neoprimitivizmus egyszerre hatott rá, segítette az ötvenes évek elején, hogy fölépítse sajátosan dekoratív, spirális formákból összerakódó képi világát. Nem a formai tanulságokra figyelt azonban, hanem arra a szervességre, amely nagy elődjei művészete és a kultúra egyetemes értékei kapcsolatát jellemezte, s amelynek jegyében maga is építette festői-építészi életművét.
Talán azért is vándorolt évtizedeken át kontinensről kontinensre, hogy inspiráló példákat keressen a természetben, a távoli kultúrákban, a „primitív” népek művészetében az emberhez méltó otthon megteremtéséhez kortársai és a jövő embere számára. Három évtizeddel ezelőtti budapesti kiállításán is legalább akkora érdeklődést keltettek építészeti tervei, mint festményei, hiszen a növényekkel körülvett, fedett vagy éppen a talaj mélyébe rejtett lakóépületei nemcsak esztétikai, de ökológiai szempontból is olyan modellt jelentettek, amely alternatíva lehet a sivár kockákból épült városokkal szemben. Elképzeléseit szerencsére néhány épületnél meg is valósíthatta. Nemcsak a KunstHausWien, de még inkább Bécs egyik legfontosabb turisztikai látványosságává vált az ötven lakást magába foglaló Hundertwasser-ház, amelyet a bécsi városháza megbízására alakított át 1985-ben egy bérkaszárnyából anyagok, színek és formák különleges ötvözetévé. Tervezett templomot és múzeumot, Boeing-gépet és víztornyot, szemétégetőt. A kilencvenes évek elején komolyan szóba került, hogy Budapesten is realizálják építészeti elképzeléseit egy levéltár formájában. Nem rajta múlt, hogy a terv kútba esett.
A Szépművészeti Múzeumban nagyszabású installáció, több méter magas fal ad helyet a művek egy részének. A természeti folyamatokat, az anyag spontán átalakulását modellező felület is egyik híres megnyilvánulására utal, az építészeti racionalizmus elleni „penészkiáltványra”. A festmények, rajzok, nyomatok, a művész tervei alapján szőtt gobelinek nem egyszerűen Hundertwasser művészetének sokszínűségére utalnak, hanem inkább arra, hogy bármilyen eszközt használt, bármilyen műfajban dolgozott, az ember és a természet, a művészet és a valóság, a különböző kultúrák közötti kapcsolatok jobbításán munkálkodott. Igaz, amit Budapesten bemutatnak, az csak töredéke az életműnek, ahogyan mondják, csepp a tengerben. De ennek a cseppnek még a molekulái is magukban hordozzák a szabadság, a végtelenség érzetét.
(Egy varázslatos különc. Friedensreich Hundertwasser művészete, Szépművészeti Múzeum, január 13-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.