Fiatalosan, mégis az értékek mentén

Hanthy Kinga
2007. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz ma már megmondani, milyen a közszolgálati rádió. Mi a jellegzetessége? A hangnem, a műsorstruktúra, a témaválasztás? A kereskedelmi rádiók jöttek, láttak és győztek, a közszolgálatból pedig szegény kisgyermek lett, akiről mindenki elmondta a maga nekrológját, mindenki a feltámasztása mellett érvelt, csak épp az élet vizét nem hozta magával. Úgy tűnt, a kereskedelmi stílus győzelme végleges, a „csak zene, közte valami” lefedi a többségi igényeket. Szögezzük le, nem a Magyar Rádió tehet arról, hogy ki van téve a piacra. Erről a politikai elit tehet, amely olyan médiatörvényt alkotott és úgy, amilyet és ahogy. A közrádió azóta sem tudta behozni az indulás hátrányát, és sajnálkozáson kívül azóta sem kapott segítséget ahhoz, hogy ne kényszerüljön a piacra. Nem jó, hanem rossz értelemben. Kénytelen a bevételeinek nem is jelentéktelen részét a reklámtevékenységéből fedezni.
Ilyen körülmények között bizony nehéz eldönteni, kinek is szóljon a Magyar Rádió: a piacnak vagy a legszélesebb hallgatóságnak. A legújabb adatok szerint Such György rádiós reformja eredményesnek bizonyul. A közrádió népszerűsége a reklámozók számára kívánatos generációk körében nő. Ezenközben Juhász Judit, az egykori helyettes rádióelnök, úgy tűnik, szembe úszott az árral, és egészen máson fáradozott, mint utódjai. Felépítette a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia által működtetett Magyar Katolikus Rádiót. Kis rádió, nagy feladattal: a társadalomban a keresztény életfelfogást, a magyar és egyetemes kultúrát, valamint az anyanyelv értékeit kívánja erősíteni és terjeszteni. Érdekes kompiláció. A munkatársak többsége fiatal, a hangzás mégis konzervatív. Egyetlen adóba sűrítve mindaz, amit a Magyar Rádió három adón közvetít.
Felnő egy új rádiós generáció, amelyik már ugyan nem nagyon hallotta, milyen volt a régi Kossuth és Petőfi, és nehéz neki elmagyarázni azt is, mit jelentett, hogy a közszolgálati rádió a nyelvi etalon. De mégis a zsigereiben van, nem 20., hanem 21. századi módon az elődök igénye. Hogy a média, és benne a rádió nem piactér és nem is bennfentes baráti kör, mint a kereskedelmi adók műsoraiban ma elfogadott. Itt dolgozni kell, mert a hiteles és igényes tájékoztatás munka, igyekezet és tisztesség eredménye. Ezt tanítják a régiek. Néhány hónapja a Katolikus Rádióban jelentkezik delente a Ki nyer ma?, csak most Mi ez a szép? a címe, és ide menekítették át a közrádióból szintén kiebrudalt Beszélni nehéz című nyelvmozgalmi műsort is Szóról szóra címmel. Ha a hallgatók követik e műsorokat – és követik –, akkor a döntés helyes volt. Hisz mindegy a forma és a hely. A lényeg, hogy ami fontos és jó, ne menjen veszendőbe. Akár régi, akár új.
(Magyar Katolikus Rádió)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.