Támogatás nagyoknak

A több hónapos késéssel elfogadott agrárfejlesztési terv az Európai Unió forrásainak oroszlánrészét a nagygazdaságoknak szánja, s töredék rész jut a kis- és közepes gazdaságok támogatására. A 2007-es pályázatok közül mindössze néhány zárult le, így ezekben a programokban várhatóan az idén nem lesznek kifizetések.

2007. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Keveseknek sokat, sokaknak pedig aránytalanul kevés forrást vagy semmit sem ad az uniós agrárpénzek elosztásáról rendelkező vidékfejlesztési program. A hétéves – 2007-től 2013-ig tartó – EU-s költségvetési időtartamra betervezett források elsősorban a nagygazdaságoknak kedveznek: azokra a programokra, ahol a támogatások túlnyomó része található, a potenciális pályázóknak csupán a legerősebb, felső hét százaléka adhat be pályázatot. A többieknek nemhogy nyerési esélyük nincs a mintegy 540 milliárd forintnyi keretből, de a kiírási feltételek miatt be sem nyújthatnak igényléseket. A korlátot elsősorban az jelenti, hogy a gazdálkodási terület nagyságához kötik a programokban részt vevők körét. Bár a szakmai tiltakozások hatására némileg csökkentette a szaktárca az úgynevezett „életképességi határokat”, az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) 2005 végi állapotokat tükröző adatai szerint a nyilvántartott gazdaságoknak így is csak mintegy hat-hét százaléka férhet hozzá a legtöbb forrást tartalmazó pályázatokhoz. Ugyanez az arány a vegyes állattartó gazdaságok esetében mindössze 0,6 százalék, míg az élethivatásszerűen mezőgazdasági tevékenységből élő gazdaságoknál 22 százalék.
Az aránytalanságokat jól mutatja, hogy a fiatal és idős gazdák támogatására évente átlagosan kétmilliárd forint jut, pedig az elöregedő gazdatársadalom és a családi gazdálkodások megerősítése miatt erre óriási szükség lenne. A kis- és középgazdaságok szempontjából létfontosságú „Termelői csoportok létrehozása” című fejezet évente hárommilliárd forint forrással kalkulál. A százezres létszámú, félig önellátó gazdaságok megerősítésére évente kevesebb mint egymilliárd forint jut. Nem jobb a helyzet a vidéki közösségek megtartására juttatott pénzek esetében sem: erre a kormány az EU-s forrásoknak mindössze két százalékát tervezte be. Az egyenlőtlenségeket tovább fokozhatja, hogy a kedvezőtlen adottságú területek támogatásra a keret fél százalékát szánta a szaktárca, és a kisebbek helyzetbe hozását elősegítendő több programot is törölt a tervből. Ilyen például az állatjóléti és -higiéniai követelményeknek való megfelelés forrásainak elvonása, miközben a kisgazdaságok zöme éppen azért megy tönkre, mert tőke hiányában nem képes a technológiai beruházásokra.
Szakértők szerint a fejlesztési program téves arányai csak felgyorsíthatják azokat a folyamatokat, amelyek a vidéki életet nehezebbé teszik pont abban az időszakban, amikor kistelepülési posták, iskolák zárnak be és szárnyvonalak szűnnek meg. A mostani tervvel kapcsolatban elemzők leszögezik: a 2004 és 2006 közötti időszakra vonatkozó első Nemzeti fejlesztési tervében szereplő agrár- és vidékfejlesztési operatív program 107 milliárd forintos forráskerete is alig több mint 400 vállalkozáshoz jutott el. A vidékfejlesztési program további gyenge láncszeme, hogy a brüsszeli források tízmilliárdjait koordináló helyi vidékfejlesztési irodákat erősen kifogásolható szakértelemmel, szocialista hátszéllel hozták létre. Ezek az irodák irányíthatják a pályázók helyzetbe hozását és a források helyi szétosztását is. A tétet jól mutatja, hogy az Új Magyarország vidékfejlesztési program keretében hét évre 1300 milliárd forint áll rendelkezésre. A pályázati kiírások késése miatt az idén azonban csak néhány programot zárnak le, így a 2007-es pályázatokon december végéig nem is lesznek kifizetések.

Hiányos közmegegyezés. A második Nemzeti fejlesztési terv legnagyobb hibája, hogy a parlament megkerülésével adták be Brüszszelbe, vagyis az ellenzéki képviselők nem is fejthették ki álláspontjukat – fogalmazott lapunknak Font Sándor, a Fidesz agrárkabinetjének vezetője. Az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának alelnöke leszögezte: a programot még februárban nyújtotta be a kormány az EU-nak, de csak szeptember közepén fogadták el, mert többször is visszadobták, többek között ezzel is magyarázható a programok késlekedése. Font Sándor hangsúlyozta: a hosszú bürokratikus folyamatok és az utófinanszírozás miatt a program első nagyobb kifizetései csak egy év múlva lesznek esedékesek, addig is a gazdálkodóknak kell meghitelezniük a támogatásokat, illetve előállítani az önrészt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.