Teljes hangzás a Szépművészetiben

L Á T - H A T Á S A klasszikus modern képzőművészet legjelentősebb alkotóit és irányzatait mutatja be a Szépművészeti Múzeum október végén megnyílt, január 27-ig nyitva tartó kiállítása. Grenoble és Bern után Budapest a harmadik város, ahol a csaknem száz alkotást bemutató tárlatot megrendezték. Méltán kapta a Picasso, Klee, Kandinszkij címet – a három alkotótól összesen negyvenegy mű látható a kiállításon.

P. Szabó Ernő
2007. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sorolhatjuk tovább a nagy neveket Braque-tól Léger-ig, Juan Gris-től André Massonig – ma már mindegyik alkotóról hosszú fejezeteket írnak a modern művészet történetét tárgyaló öszszefoglalók, alkotásaikat olykor aranyárban veszik meg aukciókon, neves műkereskedésekben, galériákban. Mégsem elsősorban ezért izgalmas, aktuális a berni Hermann und Margrit Rupf- Stiftung gyűjteményét bemutató kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. Hanem inkább azért, mert ahogyan Vaszilij Kandinszkij egyik munkájának a címe mondja, A teljes hangzás jellemzi a kollekciót. Azaz olyan összhang, harmónia, amely még a legnagyobb gyűjteményekre sem gyakran jellemző. Természetesen fontos szerepet játszik az összhang, a gyűjtemény kvalitásának kialakulásánál a pénz, az egyes művek művészettörténeti értéke is, a Rupf-gyűjtemény sajátos értékét azonban sok más tényező határozza meg.
Például a barátság, amely a fiatal berni kereskedő és az ugyancsak fiatal német Daniel-Henry Kahnweiler, a XX. század egyik legjelentősebb kortárs művészettel foglalkozó párizsi galériása között kialakult, s tartott egészen a gyűjtő 1962-es haláláig. Rupf volt az első, aki képet vásárolt a galériában, amely a kor legfrissebb törekvéseinek képviselőivel foglalkozott, így történhetett, hogy Braque, Picasso, Gris művei, vagy a fauves jelentős alkotásai szinte megszületésük pillanatában kerültek a kollekcióba. A szakmai háttér azonban korántsem jelentette azt, hogy Rupf nem a saját ízlése szerint válogatott. Paul Klee esetében éppen ő volt a közvetítő a német művészeti szcéna és a párizsi művészvilág között, s miután a művész a nácik elől menekülve Bernben telepedett le, szoros barátságba került a Rupf házaspárral. Aligha lehetne ma olyan gazdag a berni Klee-alapítvány gyűjteménye áldozatos támogatásuk nélkül.
A Picasso, Klee, Kandinszkij című kiállítás két előző helyszínén kissé más válogatásban mutatták be az anyagot, mint Budapesten, ahol Geskó Judit kurátor válogatta, gondozta az anyagot. Talán több rajz, nyomat, kisplasztika került így a közönség elé, ami kifejezetten erénye a válogatásnak, hiszen a hangsúly áthelyezése felhívja a figyelmet a papírmunkák fontosságára, arra a tényre, hogy nem a hordozóanyag, hanem a művészi invenció adja meg egy-egy mű értékét. Klee és Kandinszkij mellett tekintélyes rajzanyag képviseli Picassót is, például Kahnweiler portréja. Szerepel ez a rajz a galériás Festőim, galériáim című könyvében is, amely megidézi a századforduló világát, s a gyűjtő és a galériás barátságának kezdetét is, és amelyet Kahnweiler „Kedves Maném”-nak ajánlott 1961-ben. A katalógusban közölt fényképek azt is érzékeltetik, hogy a festményeket hol, hogyan helyezte el otthonában a gyűjtőpár, e fotók azt is magyarázzák, hogy miért szerepelnek a gyűjteményben a kisebb méretű művek nagy számban: a gyűjtőpár nem múzeumot épített, hanem a polgári élet szerves részének tekintette az alkotásokat – éppen a teljes hangzás jegyében.
Apropó, polgári lét… A kiállítás igényes katalógusa számos új adalékkal gazdagítja ismereteinket arról, hogyan alakult a polgárság és a kortárs művészet kapcsolata a XX. század első felében. Különösen a függelék izgalmas e tekintetben: a fiatal szakember, Orosz Márton A láthatatlan gyűjtemény címmel írt tanulmányt az 1907–1939 közötti magyarországi és kelet-közép-európai avantgárd műgyűjtésről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.