Görögországban a munkavállalók a tervezett nyugdíjreform ellen tiltakoztak a munkabeszüntetéssel, Athénban több tízezer szakszervezeti tag vonult az utcára. A kórházak, bankok és iskolák jelentős része csatlakozott a 24 órás munkabeszüntetéshez, leállt a tömegközlekedés. A légi irányítók sztrájkja miatt az athéni repülőtérről egyetlen gép sem szállt fel, Athénban pedig csak öt órán át közlekedett a metró – jelentette az MTI. Az újságírók is letették a munkát, tegnap nem jelentek meg a lapok, a rádió- és a televíziócsatornákon nem sugároztak híreket. A görög kormány a lakosság öregedése és a nyugdíjalapok kiürülése miatt két évvel felemelné a korhatárt, és csökkentené a nyugdíjpénztárak számát.
Tegnap folytatódott az olasz közúti fuvarozók sztrájkja is. A hétfő óta tartó akcióban a kamionosok lezárták az olasz nagyvárosok körül az utakat és az autópályákat, illetve eltorlaszolták az olasz–francia határon lévő Ventimigla határátkelőhelyet, ahol kétezer kamion zsúfolódott össze. Keddre közlekedési káosz, benzin- és élelmiszerhiány alakult ki Olaszországban. Sajtójelentések szerint az olasz benzinkutak 80 százalékában már semmilyen üzemanyagot nem lehet kapni. A fuvarozók az üzemanyag magas ára miatt tiltakoznak. A külföldi kamionosokat, így a magyarokat is sztrájktörőnek minősítik az útlezárásokkal tiltakozó olaszországi fuvarozók – közölte az olaszországi szállítmányozásban érdekelt Ghibli Kft. ügyvezető-helyettese, Fuchs András. Elmondása szerint előfordult, hogy a cég munkatársait is atrocitások érték, például kiszúrták a kamion gumiját, vagy letörték a visszapillantó tükröt. Az olasz útlezárások óriási károkat okoznak a logisztikai cégeknek, illetve ügyfeleiknek, mivel jelenleg több ezer tonna szállításra váró áru áll a raktárakban. Fuchs András szerint a blokád feloldása után több nap is eltelhet, mire lesz elegendő gázolaj, és a feltorlódott kamionok után folyamatosan helyreáll a forgalom. Ez – tette hozzá – a legnagyobb karácsonyi értékesítési szezonban hatalmas érvágás.
Spanyolországban az anarchoszindikalista Dolgozók Általános Konföderációjának, illetve a kommunista Munkásbizottságok szakszervezetének vasúti ágazatai hirdettek részleges sztrájkot december 21–28. között. A mozdonyvezetők nem dolgoznak ezeken a napokon kétszer két órás turnusban a két állami cég kezelésében levő vonalakon. Közleményükben azzal indokolták a sztrájkot, hogy a két állami cég az egy teljes évig zajló tárgyalásokon nem adott megnyugtató válaszokat dolgozóinak a következő évi kollektív szerződések gazdasági jellegű felvetéseivel kapcsolatban. Értesülések szerint válságtanácskozást hívtak össze az angol rendőrök képviselői is. A konfliktus lényege, hogy a belügyminiszter a 2,5 százalékos béremelést csak idén decembertől lenne hajlandó megadni, nem pedig szeptembertől visszamenőleg, ahogy az eredeti megállapodás szólt volna. A feszültséget fokozza, hogy míg az angol, a walesi és az északír rendfenntartók kisebb béremelést kapnának, a skót autonóm parlament megszavazta a szeptembertől érvényes emelést. A brit törvények értelmében a rendőrök nem sztrájkolhatnak, ezért válságtanácskozáson akarják megvitatni, mi legyen a következő lépés.
Orbán Viktor: Magyarország maradt a béke oldalán
