Állami szakértelem és a MÁV eladása

2008. 01. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eladták a MÁV teherszállítási üzletágát. Tekintélyes, hozzáértő, befolyásos gazdasági szakemberek (például Veres János) szerint jó, hasznos, előremutató kontraktus született. A MÁV Cargo tavaly egymilliárd forint nyereséget termelt, ám most az osztrák Rail Cargo Ausztria (RCA) és a GYSEV Zrt. konzorcium 102,5 milliárd forintot számlált le a cégért, ami – könnyen kiszámítható, még Veres János számára is – százkét és fél évi nyereséget jelent egyszerre. Derék teljesítmény ez, a magyar gazdasági szakemberek – Veres Jánossal az élükön – minden dicséretet megérdemelnek. Így kell privatizálni, ilyen gondosan, hasznot hozóan kell eladni az állami vagyont, nem úgy, ahogy a Fidesz csinálná, mert az még eladni sem képes semmit. Csak az osztrákokat sajnálom egy kicsit, ennyire ostobák lennének a sógorok, hogy olyan vállalkozásba fognak, amelyik csak egy évszázad múltán hozza be az árát, sőt további 43,5 milliárdot szándékoznak befektetni az üzletbe, így jó, ha 2150 körül a pénzüknél lesznek. Addig pedig sok minden történhet, még az is megeshet, hogy hazánkba bevezetik az eurót.
Persze, azt a lehetőséget se zárjuk ki, hogy az osztrákok olyan jó üzletet sejdítenek a vasúti áruszállításban, ahol nem kell évszázadokat, még évtizedeket sem (!) várni a befektetésük megtérülésére, s képesek lesznek az évi egymilliárd haszon sokszorosát megtermelni. Ez viszont rossz fényt vet a magyar menedzsment teljesítményére. A nagyszerű magyar gazdasági szakemberek miért csak egymilliárd forintot állítanak elő ott, ahol az osztrákok sok milliárdot fognak? Olyan ez, mintha a magyarok az aranybányából csak a homokot termelnék ki.
Miközben a teherszállításra alkudoztak, a MÁV személyszállítási üzletágának, a MÁV-Start Zrt.-nek vezetői látványos bemutató keretében bizonyították hozzáértésüket és rátermettségüket. Némi naptárreform bevezetésével sikeresen megoldották a vasúti pályákra zúduló, majd egy hógolyónyi havazás okozta krízishelyzetet. Alig százezer utasnak szereztek kellemetlen perceket (órákat) kényelmetlenséget és bosszúságot, ami nem nagy ár ahhoz képest, hogy a Budapest– Vác viszonylatban fél napi megfeszített munka nyomán, sikerült elérniük az 1844-es színvonalat. Igazán megszolgálták azt a bizalmat, amit kinevezésükkor miniszterüktől kaptak, mert válságos körülmények között is helytálltak, munkájukkal cáfolva meg a kontraszelekcióról, pártkatonákról, ejtőernyősökről szóló ellenzéki vádakat. Kár, hogy erőfeszítéseik eredményeként mégis botrány, felfordulás és káosz született, miként ez a kormány és az állami intézmények megnyilvánulásai esetén természetes. Kizárólag a frissen kinevezett miniszter képtelen tolerálni a MÁV-Start Zrt. vezetőinek ballépésektől sem mentes, heroikus helytállását, s azonnal kirúgná, felmentené, lecserélné őket. Mintha a láthatatlanságra vágyó miniszternek, Kákosy Csabának kapóra jött volna ez a kis hóhullás, leválthatja a régi „rendszer” kegyeltjeit, s hozhatja helyettük a saját, megbízható szakembereit. Akiknek az irányítása alatt soha nem késnek majd a vonatok, mindenki eléri a csatlakozást, esetleg részben vagy egészben a személyszállító üzletágat is eladják, netán az összes vonalat átminősítik szárnyvonallá, és megszüntetik, mondván, az autóbusz gazdaságosabb, főleg a MÁV-nak. A kattogó, füttyögő, zakatoló vonatok amúgy is zavarnák a majdani kormányzati negyed éteri nyugalmát, ahová két okból nem akar majd beköltözni egyetlen minisztérium sem. Egyrészt a vasút közelsége miatt, másrészt oly szerencsétlen helyen épül, amit semmilyen tömegközlekedési eszközzel, még vonattal sem lehet megközelíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.