Csömörből gyönyörbe

KORONG

Klementisz Réka
2008. 01. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha megrögzött tévéző lennék, hajlamos volnék azt hinni, hogy a meztelen, égbekiáltó tehetség csenevész kezdemény, és csak sztárcsináló melegházakban piacképessé tenyésztve birkózhat meg a közönség kegyeiért folyó versenyben. Hihetném, hogy aki a piacon parlagon marad, aki nem kér, s akinek nem osztanak lapot, kiesik, s örökre elsorvad. Aztán szerencsés esetben felcsapnám a heti koncertprogramot, ráböknék egy ismeretlen névre, meghallgatnám valamelyik füstös klub pincéjében, és megdöbbennék, mert rá kellene jönnöm: parlagon szökik csak szárba igazán, s él, zenél minden, amiből árad a tehetség.
Az utóbbi években a pesti klubok és a vidéki nagyvárosok csak úgy ontják magukból a jobbnál jobb előadókat, akiknek egyetlen felvételébe szorult annyi ötlet, mint néhány egyéniségét levedlett melegházi tehetség egész életművébe – első és utolsó lemezébe. A rockzenében utazó fesztiválkedvenc pécsi 30Y, a várpalotai elektropopper Vad Fruttik, a Tövisházi Ambrus kacatpop-kollektívájából, az Erik Sumo Bandből is ismert Harcsa Veronika, a tatabányai Kaukázus, a lassan kultikusnak számító Zuboly, és a trip-hop műfajban forgolódó debreceni Monchichi Potenciál csak néhány példa az egyre bővülő listáról. Aki reggel kereskedelmi rádióra vetemedik, valószínűleg nem rájuk mos fogat, mégis megtelnek miattuk a klubok. Koncertről koncertre, esetleg a sokat kritizált közszolgálati „emerkettőn” terjednek. Kitartó klubjárásból kinőtt sikereik bizonyítják, hogy nem csak melegházban terem a tehetség. Sőt.
Takáts Eszter a példa arra, hogy utcákon, tereken, Pécs alkoholgőzös kohóiban szökik szárba igazán. Eszter hosszú komolyzenei kaland után inkább a megérzéseire hallgatott, gitárt fogott, ösztönből kibuggyanó dalaival bejárta a grazi, zadari, szegedi, pécsi kohókat, utcákat, tereket, mígnem Tea Culpa nevű duójával 2005-ben megnyerte a Veszprémi Utcazene Fesztivált. Karcos alt hangja szétfeszíti a „gitáros lány” műfaj kereteit. Hol dzsesszel hengerel, hol a poppal flörtöl, hol posztmodern sanzonénekesnő szerepben, vagy folkdalnokként az, aki: Takáts Eszter. Élc, líra, revü, sanzon úgy szólalnak meg azon az alton, hogy aki hallja, valószínűleg nem szabadul. Dúdol, s nevet vele, hiszen játék az egész, s amíg énekel, megérti, játszik ő maga is.
Eszter kezét nem fogta producer, amikor másfél éve szerzői kiadásban megjelentette eklektikus bemutatkozó lemezét Rövidtáv címmel, mégis volt, aki meghallotta, mi a jó – Drága idő című dalát játszani kezdte egy országos rádió. Játszhatta volna persze akár mind a tizenhármat. Az évődő Hazug lepedő, a slágeres Rom-antika, a füstösen dzsesszes Tánc után, a Sanzon, vagy a Nyári dal mind messzire visz; oda, ahová Eszter mottója szerint maga is tart: csömörből gyönyörbe. Szép szövegekkel megfestett hangulatok egyvelege ez a lemez, s a káoszban csak a rapszódia teremt rendet, ami mint dohányfüst a pesti éjszakát, minden dalát vastagon hatja át. Mire a lemez végére érek, legszívesebben betenném a készülő újat, és azt kívánom, bárcsak lenne egy lány minden pesti sarkon, hozzá hasonló, aki mint egykor Piaf megannyi párizsi platzon, teli torokból világgá kiáltaná: az élet nem elégia, csak egy szeszélyes sanzon.
(Takáts Eszter: Rövidtáv, 47:24, szerzői kiadás, 2006.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.