Hódító globalizáció

Igor Sevirjov
2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Tbiliszi)
Tbiliszi csodálatos, mint mindig, bár a függetlenség több mint másfél évtizede megerősítette kétarcúságát. Csodálatos az óváros, vitán felül megjelentek a világban ismert nagy márkák, az új szállodák, multicégek is, míg a másik oldalon ott van a lepusztultság, amelyet jelez a lerobbant ipar vagy az állandósult energiaproblémák, az akadozó áramszolgáltatás, a melegvíz- és központifűtés-szolgáltatás hiánya, a korrupció és a szociális problémák. Szembetűnő, hogy az ország mennyire hangsúlyozza európaiságát. A grúz mellett minden középületen ott az uniós zászló, pedig hol van még az integráció?!
Ez az „európaiság” kifejeződik a gazdasági stabilitásban, a látványos, tíz százalék körüli növekedésben, a lari erősségében (egy dollár mintegy 1,7 lari), a mindent átható privatizációban, az angol nyelv erőszakos hódításában, s liberális szabadságjogok térnyerésében is. Az egyedüli, amit a liberalizmus nem tudott lerombolni, az a grúzok legendás vendégszeretete. Így ma is érvényesek Lermontov sorai: „Aki egyszer járt Grúziában, az örökké megszereti ezt az országot.”
Az „európaiság” hatalom által előszeretettel hangsúlyozott mutatóiból azonban a közember vajmi keveset érez. A lakosság mintegy 60 százaléka a szegénységi küszöb alatt él. Az átlagkereset 100–150, az átlagnyugdíj 50–80 lari, s még örülhet, aki ennyit visz haza, hiszen szembetűnően magas a munkanélküliség. Az árak azonban már európaiak, így egy liter benzin nagyjából egy dollár, a hús 7–9, a tej 4–5 lariba, egy vekni kenyér 50, egy tojás pedig 40 tetribe kerül. Az elektronikus cikkek kétszer-háromszor drágábbak, mint Ukrajnában, s mindezt tetézi, hogy az idén akár 30 százalékos is lehet a drágulás. Az elmúlt két évtizedben éppen ezért visszatért a naturális gazdálkodás. Egy grúz családnál a hústól a gyümölcsön át a tejig minden van, csak pénz nincs.
A gazdaság liberalizációja nehéz helyzetbe hozta a híres grúz termékeket is. A híres borokat hamisítják, a világpiacra nehezen törnek be, a teát kiszorítják a nagy márkák, az ismert ásványvíz, a Borzsomi drága, a legjobb üdülők pedig Abháziában maradtak. Az elmúlt két évben e téren valamelyest javult a helyzet, de még messze van az ideálistól.
A Rusztavelin előkelő helyet kapott a XVIII–XX. század történéseit (sic!) felölelő Szovjet Megszállás Múzeuma, az óvárosban azonban már szembeszökő az amerikai fogyasztói társadalom, a globalizáció térhódítása is. Jóval több a Pepsi- vagy Fanta-reklám, mint a Borzsomié és a Kindzmaraulié, s el ne felejtsük, van már az országban három Disneyland is. Amerika barátsága, a geopolitikai kulcshelyzet azonban nagyon is jól jön, hiszen komoly bevételt jelent az országon áthaladó stratégiai Baku–Ceyhan és Baku–Erzerum kőolajvezeték.
A grúzok az élet jobbra fordulását remélték a „rózsás forradalomtól”, azonban „Misa cár” hamar diszkreditálta magát. A remélt Kánaán nem köszöntött be, a politikai kultúra nagyjából olyan maradt, s marad a választások után is, mint volt. Szaakasviliről pedig már november 7. előtt is azt mondták, aligha nyer, ha nem egyesíti az országot. A többségnek nem tetszik a hatalomra került ifjak radikalizmusa, korruptsága, a visszaszoruló szabadságjogok, s az sem, hogy a kétségkívül beindult gazdasági reformok védőháló nélkül érték a lakosság túlnyomó többségét.

A szerző ukrán újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.