Kecskére káposztát

2008. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sólyom László belülről vezérelt ember; tegnap bejelentett döntését az egészségbiztosítási törvényről bizonyosan nem befolyásolta a kívülről rá nehezedő nyomás. Mint azt az elmúlt hetekben a politikára figyelők eszébe vésték, a köztársasági elnöknek három lehetősége van, ha egy parlament által elfogadott jogszabály az asztalára kerül: aláírja, visszaküldi a feladónak, vagy az Alkotmánybíróság elé utalja azt. A kormányoldal számára az aláírás és így az automatikus hatálybalépés lett volna az ideális döntés. Az ellenzék, valamint a törvény szakmai, érdek-képviseleti és civil bírálói az alkotmányossági kontrollban bíztak, hiszen ez a jogszabály megsemmisítésének reményével kecsegtet, legalábbis a bizonytalan jövőbe tolja ki a hatálybalépést. Azzal, hogy az államfő a gyengébb vétó eszközét választotta, vagyis megfontolásra visszaküldte a törvényt a parlamentnek, látszólag köztes álláspontot foglalt el a két fél ádáz, kompromisszumot nem ismerő vitájában. Csakhogy a belülről vezérelt államférfi sohasem akar úgymond középen állni, hanem mindig a személyes meggyőződésének, a paragrafusok mögötti alkotmányos értékrendnek megfelelő megoldást választja.
Tudható, hogy Sólyom László csak akkor fordul a tekintélyes bírói testülethez, ha meg van győződve egy törvény alkotmányellenességéről. Biztosra megy. Másoknak azért érdemes – már halasztó hatály nélkül – ezt az utat választaniuk, ha ismét megszavazzák a jogszabályt, hiszen arra már volt példa, hogy az Alkotmánybíróság megtorpedózta az államfő által aláírt törvényt. A kormányszóvivő cinikus reagálásában is azt emelte ki, hogy Sólyom László nem talált alkotmányossági kifogást. Szerinte emellett az a lényeg, hogy az államfő hitet tett az egészségbiztosítási reform mellett. Szerintem meg inkább ez: „A törvénnyel nem értek egyet, nem írom alá, nem hirdetem ki.” Az elnöki kifogások listája kínosan hosszú: nagy reformot nem lehet bizalom és támogatás nélkül sikerre vinni; elmaradt az érdemi szakmai egyeztetés; a törvényszöveg az utolsó pillanatig változott, ezzel az eljárással nem lehet ilyen horderejű ügyben dönteni; nincs hatástanulmány, a külföldi példák nagyobb óvatosságra intenének; mindannyian a kormány kísérleti alanyai lehetünk; a jogszabály befejezetlen, hiányos például az országos kockázatközösség szabályozása. Egyszóval Sólyom László reformpárti, csak éppen a kormány által választott módszerről lesújtó a véleménye. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az egészségbiztosítás átalakítása kapcsán a reformok keserű történelmi tapasztalatokból ismerős, erőszakkal népboldogító, küldetéses gyurcsányi útja felett tört pálcát. Tette ezt úgy, hogy nem lépett ki a számára szűken mért közjogi keretből: nem foglalt állást arról, milyen egészségbiztosítási modell volna üdvözítő. Nem állt az ellenzék mellé, „csupán” annyit szögezett le alapos érveléssel megtámogatva, hogy ez a törvény: rossz.
A jogszabály ismét a parlament elé kerül, a politikai elit kapott egy utolsó utáni esélyt. Az úgynevezett SZDSZ az államfőnek a korlátozott versenyről szóló megjegyzésébe kapaszkodva megpróbálhatja teljessé tenni a magántőke uralmát, az MSZP renitensei néhány hétig szavakban ismét merhetnek baloldaliak lenni, az ellenzék érvelhet a maga igaza mellett, a szakszervezetek megkísérelhetnek végre egyszer határozottan kiállni valamiért. Illúzióim nincsenek. Az elnöki döntés az egészségügy jövőjét a kormánytöbbség kezébe helyezte. A szándéktól függetlenül kecskére bízta a káposztát. Hol válság van, ott válság van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.