Habár biztosra ígérte, szombaton mégsem hirdetett győztest a kormányzati negyed kivitelezésére a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI). A témával megbízott koordinációs iroda csak egy szűkszavú közleményben jelezte, hogy az eredményhirdetést január 16-ra halasztották. Ennek indoklásában a KVI kijelenti: a bírálóbizottság most azt ellenőrzi, hogy a „beadott megoldási javaslat és végleges ajánlat mindenben megfelel-e az érvényességi kritériumoknak”.
Sok munkája a KVI-nak nem lesz, hiszen a pályázat versenypárbeszédnek nevezett utolsó szakaszában egy híján mindegyik érdeklődő konzorcium visszalépett, csak a KÉSZ Közép-európai Építő Kft. adott be az Europolis Real Estate Management Kft.-vel közös ajánlatot. Karácsony előtt először a Demján Sándor vezette Pólus Holding szállt ki, mert nem írta alá a Nyugati pályaudvar mellé tervezett kormányzati negyeddel összefüggő városrendezési szerződést.
*
A holding közleménye szerint ennek fő oka az volt, hogy a főváros a korábban már elfogadott nyolcmilliárd forint helyett húszmilliárd forint értékű, közlekedéssel és infrastruktúrával összefüggő kötelezettségvállalást követelt a beruházótól. Közvetlenül az ünnep előtt derült ki, hogy Demjánék mellett a Magyar Építő–Hunép–Vegyépszer konzorcium is kiszállt a pályázatból. A december 27-i határidőre a Wallis Ingatlanfejlesztő Zrt. és a Strabag vezette csoport még beadta a KVI-nek a szükséges dokumentációt, ám a végleges ajánlattételben már ezek a cégek sem vettek részt.
Sokféle ok is meghúzódhat a pályázók visszalépése mögött, ám ezek között a legtöbbet minden bizonnyal az nyom a latban, hogy a negyednek nincs olyan elfogadott terve, amelynek alapján ki lehetne adni az építési engedélyt, s érdemi ajánlatot lehetne tenni a kivitelezésre. Mint ahogy lapunk elsőként megírta, a KVI korábban visszadobta Janesch Péter építész és csapata terveit, amit előzőleg egy nemzetközi zsűri a legjobbnak talált. Az eset óta nem született új koncepció. Ráadásul a negyeddel kapcsolatos kívánságlista is egyre növekszik. A főváros szándékait a Pólus Holding hozta nyilvánosságra, lapunk pedig nemrégiben arról számolt be, hogy a MÁV a beruházás kapcsán alagúttal kötné össze a Nyugati pályaudvart a Délivel.
Arról, hogy nem csupán az egyetlen érvényes ajánlat tanulmányozása miatt kell majd három hetet várni az eredményhirdetésre, hanem alapvető bajok vannak a kabinet presztízsberuházásával, árulkodik Budai Bernadett kormányszóvivő nyilatkozata, aki az Index internetes hírportál kérdésére azt mondta: vizsgálat tárgya az is, hogy az eredeti menetrend szerint – azaz 2009-ig – megépíthető-e a negyed. Emlékezetes, hogy Gyurcsány Ferenc néhány napja még magabiztosan állította: a programmal kapcsolatban nincs egyetlen nap késedelem sem. Az Index – kormányzati forrásokra hivatkozva – nemrégiben azt írta, hogy a Gyurcsány-kabinet azon gondolkodik, miként hátrálhatna ki a beruházásból. Figyelemre méltók az SZDSZ prominenseinek visszalépést sejtető nyilatkozatai. Előbb Horn Gábor üzent, hogy át kellene gondolni a kérdést, utóbb Kóka János pártelnök-frakcióvezető nyilatkozta azt, hogy egyre több kétsége van a negyed felépítésével kapcsolatban. Ugyancsak Kókától tudjuk, hogy a kormány január 8-án tűzi napirendjére a beruházás kérdését. A legújabb fejlemények tükrében várható, hogy addig eldől a 142,5 milliárd forintos kiadással tervezett program sorsa.
A Fidesz szerint a kormány egyetlen dolgot tehet: sürgősen elfelejti a kormányzati negyed tervét. Cser-Palkovics András, a párt szóvivőhelyettese szombati sajtótájékoztatóján arcátlan beruházásnak nevezte az elképzelést, amelyről Gyurcsány Ferenc üzleti múltja, illetve a sietség és a gyanús körülmények alapján kimondható: a Gyurcsány-kormány egyik legnagyobb ingatlanbizniszéről van szó. Kitért arra is, hogy a luxusnegyed árát a tandíjból, a vizitdíjból és a kórházi napidíjból együttesen hét esztendőn keresztül fizetné a lakosság.
Arda Güler ajándéka után hálálkodik a Real Madrid új csillaga + videó
