Lehangoló és árnyalatlan

Ókovács Szilveszter
2008. 01. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy fegyelmezett német úr unatkozó franciákkal telepakolt színpadon vezényli a leglelkesültebb gyászmisét. 1964-et írunk, klipszes-műgyöngysoros időszak ez, a kórushölgyeken ujjatlan, szűk kartonruhák, mindenki Bardot-stílusban fésül hajkölteményt magának. Szmokingos urak gyűrögetik közömbös arccal mappátlan stimmkottájukat. A szólistaszékeken két stabil énekes, de egyik sem a sztárvonal tagja. A film sírba szállt televíziós technikával, döcögő kamerákkal, tétova fekete-fehérben készült. Lehangoló sorok, ugye, a párizsi Pleyel-teremben rendezett Német Requiemről?
Lehangolók, és árnyalatlanok. A negyvenen még inneni, karmesternek bőven fiatal Karl Richter jelkultúrája például a hivatás tananyaga lehetne: lassítás, közben diminuendo, új tempó avizóját megelőlegező, dinamizáló gesztus, de máris triolákkal, közben üstdob-einsatz és egyúttal a tenorbelépésre figyelmeztető apró mutatóujj-nüansz. Mindez két kar másfél mozdulatába, másfél másodpercébe sűrítve.
Brahms a kényesen magasra telepített szopránszólót éteri-angyali szereppel ruházta fel, a baritont pedig széles skálán, kis A-tól egyvonalas fiszig mozgatja, hősiesen és félelemmel telin is. Ritkán hallani ennyire gondtalan szólistapárt a Német Requiemben: Evelyn Lear hangja nagy nyugalommal, hajlékony muzikalitással tölti ki a széles levegőt igénylő frázisokat. Nem fárad, csak csillog – és a strapás áriában mindvégig, mindenhol kiegyenlített.
Thomas Stewart hősi matériája nem tudja követni a szoprán finom dinamikai változásait, de robusztus baritonjától más értékeket kapunk: kulturált keretek közt tartott hang-ömlést, precíz, sőt fontos helyeken dramatikus szövegartikulációt („zu der Zeit der letzten Posaunen”). A közeli képkivágás megmutatja a fejrezonancia-énekesek egy példányát: nem álluk nyílik le, hanem úgymond maszkjuk mozog el hátra – ilyenkor a bő torok éppen a páholysorokat veszi célba. Egyszerűen szólva akkorát dörren ez a típus, mint az istennyila…
Se a takarékos Richter, se a technikás Lear, de a Preyre/Huttenlocherre emlékeztető Stewart és a párizsi rádió énekkara sem izzad meg a komoly feladatban. Legelőbbi és utóbbi tény alighanem hiba: a döntően kórusmisét abszolválják ugyan, de ez a szint csak blattolásnak kiváló. Richterre pedig még azt a bélyeget se süthetjük, hogy elégedett vagy elégedetlen volna ihlet nélküli kórusénekeseivel. Egyáltalán: semmilyen érzelem nem látszik az arcán, miközben technikailag remekbe szabott mozdulataival egyben tartja a konglomerátumot.
De mire is fizetjük a karmestert? És miért járunk koncertre vagy szerepelünk rajta, ha nem akarunk inspirációt adni vagy szerezni, katarzisnak legalább közelébe jutni?
A zenei árnyaltságával együtt is mondanivaló nélküli attitűd a baja Karl Richter Német Requiemjének. Itt mintha kiterítenék a remekmű-kottát, amely lám, összes utasításával együtt sem mond semmit a végső útra kiterített emberi test csöndjéhez, vagy a pillanatnyi túlélők dacos gyászához képest. „Halál, hol a te fullánkod?” – pedig ezt kérdi benne Brahms: kár, hogy negyvenhárom éve Párizsban nemhogy válasz nem jött, de még a kérdés is csak fél szívvel hangzott.
(Brahms: Német rekviem / Lear, Stewart; Richter – EMI DVD, 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.