Madonna, avagy a megtérés misztériuma

A reneszánsz éve Magyarországon a 2008-as esztendő. A gazdag eseménysorozat nyitányaként hétfőn a Nagyházi Galériában mutatták be a szakemberek Tiziano Vecellio Mária gyermekével és Szent Pállal című festményét, amely itáliai kiállításról érkezett vissza Budapestre. A szakemberek beszámoltak a képpel kapcsolatos kutatások eredményéről is.

P. Szabó Ernő
2008. 01. 25. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány nappal korábban igazi sztárnak kijáró fogadtatásban részesült egy Botticelli-kép, amely a Szépművészeti Múzeum január 24-én nyíló Medici-kiállítására érkezett Firenzéből. A Nagyházi Galéria és Aukciósházba hétfőn szintén Itáliából érkezett Tiziano Vecellio Mária gyermekével és Szent Pállal című festménye. Csakhogy ezúttal nem meg-, hanem visszajött a műalkotás, hiszen 2005 májusa óta egy budapesti magángyűjtő tulajdonában van, a festményt ő, illetve a művet letétként őrző Szépművészeti Múzeum adta kölcsön arra a tárlatra, amelyet a művész szülővárosában, Bellunóban és Pieve di Cadoréban rendeztek 2007 szeptembere és 2008 januárja között Tiziano – L’Ultimo Atto/The Last Act címmel. A velencei festészet óriásának főként időskori műveit mutatta be ez a tárlat, amelyen ez volt az egyetlen Magyarországról kölcsönzött mű.
Alig több mint másfél évvel ezelőtt még csak kérdőjellel szerepelhetett az aukciós katalógusban Tiziano alkotásaként a mű. Új tulajdonosa, Pintér Gyula, aki több mint három évtizede gyűjti elsősorban régi mesterek alkotásait, nem kis kockázatot vállalt tehát, amikor licitálni kezdett, s végül, 140 millió forintért meg is vásárolta az akkor még restaurálás előtt álló vásznat. Hosszú ideig gondolkodott, mit tegyen – idézte föl hétfőn, a festmény hazaérkezésekor az aukció előtti napokat –, végül az álom hozta a megoldást. Az aukció előtti éjszaka megjelent előtte a festményen szereplő Szent Pál, s amikor ő az igent és a nemet ismételgette, rábólintott az igenre.
Így került új tulajdonoshoz a mű, amelynek szerzősége több évszázadon keresztül nem volt vitatott, a XX. századra azonban különös módon feledésbe merült, hiszen a Magyar Királyi Postatakarékpénztár 1932. novemberi aukcióján mindössze 300 pengős kikiáltási áron került kalapács alá. A velencei festőóriás sajátkezűségét előbb kérdőjelesen, majd határozott egyértelműséggel Tátrai Vilmos művészettörténész – az olasz állam a kultúra lovagjává ütötte a reneszánsz művészet kutatásában szerzett érdemeiért – azt követően állapította meg, hogy a festményt új tulajdonosa restauráltatta. Szentkirályi Miklós, a Szépművészeti Múzeum főrestaurátora a technikai vizsgálatok és a restaurálás alatt készített röntgenfelvételekkel olyan munka közbeni változtatásokat, úgynevezett pentimentókat fedezett föl, amelyek teljes összhangban vannak Tiziano alkotói módszerére vonatkozó ismereteinkkel.
A röntgenfelvételek érzékeltetik, hogy hogyan változtatta meg Tiziano menet közben a mű egyes részleteit, s a korábbi nagyméretű könyv helyére hogyan került a könyv és a pallos együttese, hogyan vált öltözéke római katonai viseletté. A fentiek, valamint Szent Pál egyénített arcvonásai egyértelművé tették: Tiziano a megtérés előtti Pál, azaz Saul képében valójában a festmény megrendelőjét, donátorát örökítette meg, aki számára talán éppen a megtérési élmény adhatott alkalmat a mű megrendelésére.
De ki is lehetett az a nyilvánvalóan arisztokrata férfiú, akit a mű Szent Pál alakjában ábrázol? Mára a kutatás erre a kérdésre is feleletet adott. Az már Tátrai Vilmosnak köszönhetően világossá vált, hogy a modenai Gonzaga családhoz kötődik a festmény, hiszen hosszú ideig a modenai hercegi képtárban őrizték, onnan került a XVIII. század végén a bécsi Kaunitz-palotába, majd az Erdődy grófok révén Magyarországra. A korábbi kutatási eredmények, a nemzetközi szakirodalom és a kérdéskör történeti dokumentumai vizsgálatai alapján Lengyel László művészettörténész arra következtetett, hogy a donátor nem volt más, mint Federigo Gonzaga (1500–1540), aki 1519–1531 között mantovai őrgróf, majd 1531-től Mantova első hercege volt.
Különös jelentősége van ennek a megállapításnak 2008, azaz a magyarországi reneszánsz év kezdetén. Federigo édesanyja ugyanis nem más volt, mint Isabella d’Este, aki rokonságban állt Beatrixszal, Mátyás király feleségével is. A művészeti értékek, a műpártolás egyetemes voltára hívja föl a figyelmet ez az összefüggés, ami igencsak fontos az európai integrációs folyamatokba bekapcsolódó Magyarország számára. Nem is európai, kontinenseken átívelő érdeklődés nyilvánul meg azonban Tiziano Itáliából hazatért remekműve iránt: a kép szakmai sikerét mi sem jelzi jobban, mint hogy máris meghívták egy 2009-ben Tokióban és Kobéban rendezendő tárlatra, ahol a bécsi Kunsthistorisches Museum Tizianóival együtt állítják majd ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.