Már a rajt előtt véget ért

A U T Ó S P O R T Lisszabonban tegnap minden és mindenki készen állt a 30. Dakar-rali mára tervezett rajtjára, ám a szervezők kora délután bejelentették, hogy biztonsági okok, a mauritániai szakaszokon fennálló terrorveszély miatt elmarad a verseny. A mezőny nagyobbik része csalódottan fogadta a Dakar történetében eddig példa nélküli döntést, ám az biztos, hogy sokak hozzátartozói megkönnyebbültek.

2008. 01. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kovács Miklós, Sipos Tamás és Tóth Tamás számára már csütörtökön véget ért a Dakar-rali, ugyanis a kamionosok között újoncként indulni szándékozott egység járműve nem felelt meg a műszaki átvételen. A szigorú szabályok főként a biztonságot szolgálják, a versenyzőket védik, és a szervezők tegnap kora délután ugyancsak ennek szellemében hozták meg a Dakar történetében eddig példa nélküli döntésüket: az idei versenyt nem rendezik meg! Mindennek hátterében a mauritániai terrorveszély áll. A nyugat-afrikai országban fegyveresek december végén négy francia turistát lőttek agyon, egyet súlyosan megsebesítettek, egy másik helyszínen pedig három katonát mészároltak le. Ezt követően Étienne Lavigne,
a Dakar versenyigazgatója tárgyalt a mauritániai tisztviselőkkel és a francia nagykövetség illetékeseivel, akik közölték, hogy az érintett szakaszok biztonságosak lesznek. Ám a francia kormányszóvivő csütörtökön mégis azt tanácsolta a Dakar-rali résztvevőinek és szervezőinek, hogy a kialakult helyzetre való tekintettel „kerüljék el Mauritániát”. S mivel a verseny fele ott haladt volna keresztül, ez gyakorlatilag felszólítás volt a több mint kilencezer kilométeres össztávú rali törlésére.
A szervezők úgy határoztak, nem vállalják a kockázatot, és tegnap kora délután az alábbi közleményt adták ki: „A francia kormánnyal, azon belül elsősorban a külügyminiszterrel történt többfordulós egyeztetés után, és a figyelmeztetéseket megfogadva a Dakar-rali szervezői úgy döntöttek, hogy nem rendezik meg a 2008-as viadalt, amely január 5-én rajtolt volna Lisszabonból és 20-án érkezett volna a szenegáli fővárosba.
Tekintettel a feszült nemzetközi politikai helyzetre, a négy francia turista december 24-i meggyilkolására és mindenekelőtt a ralira irányult terrorista fenyegetésekre, az Amaury Sport Organisation (ASO) nem látott más megoldást, mint a verseny törlését. Az ASO legfőbb feladata, hogy garantálja a rendező országok lakosságának, a francia és más nemzetiségű amatőr és profi sportolók, a technikai személyzet és az újságírók biztonságát. Az ASO egyúttal hangsúlyozza: a Dakar-rali biztonságával kapcsolatban soha nem kötött és nem is fog kompromisszumot kötni. Az ASO elítéli a terrorista fenyegetéseket, amelyek tönkretették a szervezők egyéves munkáját és a világ legjelentősebb maratoni viadala résztvevőinek felkészülését.”
A közlemény kitér arra, hogy valószínűleg minden rendező országban – így Portugáliában, Spanyolországban, Marokkóban, Mauritániában és Szenegálban – nagy a csalódottság a verseny törlése miatt, mindenhol anyagi veszteséget jelent majd a sivatagi száguldás elmaradása. A „csalódottság” és az „anyagi veszteség” elsőként az első szakasz tervezett házigazdáinál, a dél-portugáliai Portimaóban öltött konkrétan testet. Alig néhány órával azután, hogy törölték a Dakar-ralit, a város polgármestere bejelentette, hogy másfél millió eurós kártérítési igénnyel fordulnak a szervezőkhöz az elmaradó bevételek miatt.
A „bűnös” is igyekszik az áldozat szerepében feltűnni. „Semmi sem támasztja alá a franciák aggályait. Minden szükséges óvintézkedést megtettünk, több mint háromezer fős biztonsági személyzetet mozgósítottunk. Óriási veszteség ez országunk számára, hiszen számos városunkban a Dakar-rali az egyetlen esemény, amely többletbevételt hozhat” – nyilatkozott a mauritániai kormány nevében Babah Szidi Abdallah külügyminiszter.
A már kilenc Dakar-ralin részt vett Szalay Balázs, valamint a 2005-ös 18. helyével az eddigi legjobb magyar autós eredményt jegyző Palik László egyaránt csalódottan fogadta a döntést, de Szalay egyetért vele: „Egyrészt borzasztóan sajnálom, hogy nem rendezik meg a versenyt, hiszen nagyon keményen készültünk a ralira. Egyelőre azt sem tudom, hogy milyen hatással lesz ez a csapat jövőjére. Másrészt mint a rendező ASO kelet-európai képviselője, teljes mértékben egyetértek a döntéssel, hiszen semmiképpen sem szerették volna veszélynek kitenni a résztvevőket. Kemény elhatározás volt, hogy lefújták a viadalt, hiszen több milliárd euró volt a tét” – nyilatkozta Szalay az MTI-nek, Palik véleményét pedig csapata honlapján olvashattuk: „Mérhetetlenül csalódott vagyok. Sokkal rosszabbul érzem magam, mint amikor 2004-ben felborultunk és eltörtem a karomat, vagy amikor 2006-ban Európában felrobbant a motorunk. Bevallom, azt hittem, hogy saját felelősségre nekivághatunk a viadalnak, s biztosra veszem, hogy mindenki rajthoz állt volna.”
Lisszabonban a mezőny, csaknem hatszáz, a versenyben indulni szándékozott egység és a szervizkamionok legénysége megkezdte az összepakolást; és nem január 20-án Dakarból, hanem 4-én Lisszabonból indult el haza…
Hogy mindez a verseny 2010-re Budapestre tervezett rajtjára milyen hatással lesz, azt e pillanatban még felesleges találgatni. Hisz többek szerint a Dakar jövője a tét, és arra Mauritánia valamivel nagyobb hatással lehet, mint Magyarország.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.