Pallasz Athéné érkezése

Szenzációsnak ígérkező kiállítással kezdődik január 24-én a magyarországi reneszánsz év. Hunyadi Mátyás királlyá választásának 550. évfordulóján nyílik a Szépművészeti Múzeumban A Mediciek fénykora – élet és művészet a reneszánsz Firenzében című tárlat. A műtárgyak között talán az a festmény a legértékesebb, amely tegnap érkezett Budapestre: Sandro Botticelli Pallasz Athéné és a kentaur című alkotása.

Szabó Ernõ
2008. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ilyen közelről, alig tíz centiméterről még sohasem láttam Botticelli-képet. Legalábbis olyat nem, amelynek a szerzőségében senki nem kételkedik, mint az esztergomi várhegyen restaurálás alatt álló freskóéban. Ilyen közelről a kompozíció egésze természetesen áttekinthetetlen, viszont sorra megcsodálhatók a finom részletek, a fűszálak, amelyek meghajlanak a kép két szereplőjének lába alatt, a vitorlás hajó a távolban a tavon vagy éppen tengeren, s a még távolabb feltűnő helyeket burkoló vékony pára. Néhány lépéssel távolabb már azonban a jelenet egésze ragadja meg a nézőt, a fiatal nő alakja, amelyet a kutatók Pallasz Athénével azonosítanak és a kentaur, amely a nyers, állatias létet jelképezi. Fölötte győz az isteni szféra felé forduló értelem, amelynek dicsőítése oly fontos lehetett a kép előkelő megrendelője, talán éppen Lorenzo il Magnifico számára.
A reneszánsz műveltség, filozófia, életeszmény értékei sűrűsödnek az alkotásban, amely az egyik legfontosabb alkotása lesz a január 24-én nyíló, A Mediciek fénykora – élet és művészet a reneszánsz Firenzében című tárlatnak. Vagy éppen ez lesz a legértékesebb mű a kiállításon, hiszen biztosítási értéke majdnem nyolcmilliárd forint, éppen egytizede annak az összegnek, amelyre a tárlat egésze biztosítva van. Nem véletlenül ez keltette föl a legjobban a sajtó érdeklődését, megérkezése, pontosabban kicsomagolása minden pillanatát fényképezőgépek kattogása kísérte a múzeumban, ahol már hajrájához érkezett a kiállítási installáció építése. A firenzei Uffiziból érkezett a nagyméretű festmény, mint jó néhány más értékes darab is, a tárlaton szereplő több mint kétszáz alkotás döntő része Itáliából – mintegy hatvan köz-, illetve magángyűjteményből – érkezett-érkezik Budapestre, az összeállítást néhány, a Szépművészeti tulajdonában lévő mű egészíti ki. A május 18-ig látogatható tárlaton Botticelli mellett olyan nagyságok munkái szerepelnek, mint Donatello, Fra Angelico, Verocchio, Leonardo, Raffaello, Bronzino és Vasari. Firenzéből érkeznek a kiállítás kurátorai is, Annamaria Giusti és Monica Bietti. A katalógus gondozója és a Szépművészeti Múzeum részéről a kiállítás tudományos munkatársa Tátrai Vilmos művészettörténész. A tárlat a budapesti múzeum és a firenzei Contemporanea Progetti közös vállalkozása, költségvetése mintegy háromszázmillió forint. Ebből nyolcvanmilliót ad a magyar állam a reneszánsz év rendezvényeire elkülönített keretből, az összeg többi részét a Szépművészeti Múzeum különböző forrásokból teremti elő, egy részét természetesen szponzorok adják, közöttük az UniCredit Bank Hungary Zrt. Támogatása összegét nem árulták el a bank és a múzeum vezetői, de megjegyezték, a kiállítás megvalósításához adott segítsége „az egyik legnagyobb eddigi szponzori támogatás”. A tárlatra a belépő 3200 forint lesz, de elővételben 2800 forintért vásárolhatják meg az érdeklődők, egyrészt az interneten, a www.mediciek.hu és www.jegymester.hu oldalakon, valamint a múzeumban és az ismert jegyirodákban. A belépőjegyek meghatározott idősávra szólnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.