Putyin fő célja Oroszország modernizációja

Bár a média alapvetően ezt az alkalmat is az orosz elnök és országa lejáratására használta fel, a tény az tény marad: a Time magazin az idén Vlagyimir Putyint választotta az év emberének. E döntésben kétségtelenül benne van az amerikaiak félelme a világpolitika porondjára visszatért Oroszországtól, de mindez, mint az indoklásban is megfogalmazódik, elismerése annak is, hogy Putyin rendkívüli vezetői teljesítményt nyújtva egykor káoszba jutott országában stabilitást teremtett. A kérdés most már az, mandátuma lejártával merre vezet Putyin útja.

2008. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zavarba ejtette az orosz médiát az elnök bejelentése, miszerint kész a kormány élére állni, amennyiben Dmitrij Medvegyevet megválasztják államfővé. Mint felvetik, Oroszországban minden hatalom az elnök kezében összpontosul, s korábban soha nem volt erős miniszterelnök a kormány élén. Strukturálisan instabilnak tartják két erőközpont kialakulását. Abban azonban külföldön és otthon mindenki egyetért, Putyin akkor sem engedhetné meg, hogy távozzon a hatalomból, ha szeretné. Putyin tehát marad, kérdés, új szerepköréhez miként alakul a rendszer.
Az már most látszik, hogy a jelenlegi elnök aktív szerepet képzel el a maga számára a jövőben is. Az is egyértelmű, hogy a minden bizonnyal az első körben befutó Medvegyev – a legfrissebb felmérések alapján 57-63 százalék szavazna rá – politikai szempontból nem egyszerű báb, technikai figura, hanem egyelőre ugyan személyében nem túl erős, ám felhatalmazása alapján cselekvőképes, teljes értékű elnök lesz. Kirajzolódni látszik az is, hogy a hatalom pártja nem tud túlerősödni, hiszen minden törekvése ellenére sem jelölhette egymaga az utódot, hanem csak három más erővel közösen.
A formálódó forgatókönyvek alapján arra lehet számítani, hogy a Medvegyev–Putyin tandem irányítja a következő években Oroszországot. E felállás teljes összhangot követel az erős pozícióban lévő kisebb fajsúlyú elnöktől és a rendkívül népszerű és karizmatikus, ám jogköreiben mégiscsak korlátozott, a közvélemény szemében folyamatosan a bűnbak szerepét betöltő, a Kremlnél léptékekkel népszerűtlenebb posztot betöltő kormányfő között. A fő kérdés nem is az, ők ketten képesek-e erre, hanem hogy e két erőközpontot, ezzel az eliten belül nagyobb pluralizmust, egyúttal több konfliktust feltételező struktúrában miként viselkedik majd a több klánból álló, így természeténél fogva törékenyebb putyini csapat. Éppen ezért több elemző hajlik arra, hogy Putyin éppen a politikai stabilitás megőrzése, a rendszer eróziójának megelőzése érdekében foglalja el a kormányfői posztot, védőernyőt nyújtva ezzel megerősödéséig az elit által korántsem egységesen támogatott Medvegyevnek. Mások úgy vélik, a miniszterelnökség csak átmenet a visszatéréshez, amelyre a helyzet kritikussá válása esetén idő előtt sor kerülhet. A csupán a politikai struktúra alakulására összpontosítók a hatalmon belüli egyensúlyok problematikájába belefeledkezve nem is feltételezik, Putyin azért vállalja a miniszterelnökséget, hogy e módon lendítse tovább Oroszország modernizációját, amely vállalkozás sikere esetén nem mellesleg biztosan nagy betűkkel írná be a nevét az ország történelmébe.
E vállalkozás kétségkívül magában rejt némi kockázatot, de Putyin társadalmi támogatottságát figyelembe véve egyáltalán nem reménytelen. Ehhez az alkotmányos feltételek adottak. A miniszterelnök egyértelműen belesimul a hatalmi vertikálba, amelynek tetején az elnök áll. Éppen ezért egyelőre kevesen tudják elképzelni, miként működhet az erős Putyin e poszton. A törvény szabta lehetőségeket alaposan megvizsgálva azonban kiderül, hogy a maga súlyával Putyin az alkotmány módosítása nélkül is erősítheti a végrehajtói hatalmat, amelynek a törvény bizonyos autonómiát, az elnöki adminisztrációval szemben az eddig látszónál nagyobb mozgásteret biztosít. Ezt persze idáig egyetlen kabinet sem volt képes kihasználni, mivel nem volt komoly támasza. A parlamenti többséget ugyanis a Kreml tartotta a kezében. Most azonban más a helyzet. Vlagyimir Putyin a dumában alkotmányos többségre támaszkodhat, ami lehetőséget nyújt a kormány szerepének és a pártrendszernek az erősítésére.
Ez már önmagában történelmi tett volna, hiszen korszerűsítené, mellesleg a nyugati normák felé közelítené a gyenge, merevségében törékeny orosz intézményrendszert. Erre pedig van esély, hiszen az elnök már csak a hatalmon belüli egyensúlyok megtartása miatt sem tehet mást. Putyinnak valójában nem lesz más lehetősége, mint emelni a kormány ez időben meglehetősen alacsony presztízsét, ami automatikusan a demokrácia erősítését is jelenti. Ez persze nem lesz egyszerű, s csak a közvélemény szimpátiájának megtartásával lehet sikeres, ami kizárólag folyamatos munkával lehetséges. Ezen a poszton Putyinnak minden lépéséért közvetlen felelősséget kell vállalnia, így előre menekülve nincs más útja, mint a világpolitikai súly elvárt növelésének, a versenyképesség javításának előfeltételeként felgyorsítja Oroszország modernizációját. Erre, az idáig oly titokzatos Putyin-terv kibontására biztosíték lehet a mintegy 750 milliárd dolláros felhalmozott stabilizációs alap, amelyből adott esetben látványosan bővíthető a lepusztult infrastruktúra, részben finanszírozható a nagy elosztórendszerek megreformálása, s még a szociális kiadásokra is jut. Putyin új szerepében e forrásokra támaszkodva – kiigazítva az e téren az elmúlt három évben tapasztalt megtorpanást – új lendületet adhat Oroszország fejlődésének, s a folyamatok beindítása után így tovább erősödve térhet vissza a Kremlbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.