Elképzelhetetlen, hogy valaki egy komoly cégnél munkához juthasson anélkül, hogy ne esne át az állásinterjú kellemetlen s gyakran teljesen feleslegesen részletes procedúráján. A fiatal katalán szerző, Jordi Galcerán egyfelvonásosát egy szupermarketlánc személyzeti osztályán dolgozó alkalmazottnak a pénztárosi állásra jelentkező nőket hímsoviniszta és apartheid jellegű módon aposztrofáló feljegyzései inspirálták. A mű a végletekig fokozza az állásinterjú abszurditását: Henry James csavarjai jutnak eszünkbe a véget nem érő, a darab fő kérdését (sikerült-e a felvétel?) lezáratlanul hagyó, Grönholm professzor által kidolgozott metódusról. Josef K. esetére gondolunk másrészt. Az áldozatnak nem kell tudnia arról, hogy ő miért alkalmas, bűnös, elég ha a végeredményről értesül. Galcerán talán ezt érezve villantja fel annak a lehetőségét, hogy az állásra nem megfelelő embert nemcsak kirúgják, hanem ki is végzik. Az eddigi bemutatók – akár Barcelonában, akár a többi, főként a dél-amerikai spanyol nyelvterületen – szívesen használtak szürke hátteret Jordi Galcerán darabjában. Nem véletlen, hisz a globalizáció által elterjedő munkaügyi szokások, az egy kaptafára készülő, alkalmasságot – kifejezetten otromba módon – vizsgáló tesztek félő, hogy bizonyos vonásaikban a demokratikus gondolkodás pusztulásának sajnálatos előjelei. Egy – Orwell újbeszéljére és Madách falanszterére emlékeztető – világ előhírnökei.
Baksa Imre rendező szintén szürke hátteret alkalmazott az Új Színházban. A bádog raktárépület falához jól illeszkedik a modern, kissé hivatalos bútorzat, s mintha a szereplők is betöltekeznének a hely szellemével. Huszár Zsolt Ferranként színészi kelléktárának kifogyhatatlannak tűnő gazdagságát mutatja fel: rámenős, gátlástalanul agresszív üzletember, ravasz manipulátor, szolgalelkű hivatalnok s ugyanakkor a sötétségtől, bezártságtól, haláltól félő, esendő ember. Szintén kitűnő és sokoldalú Botos Éva mint pályázó, pszichológus, anyját temetni készülő lány és bohóc. Játékuk nyomán jól érzékelhető az a feltehetően nemcsak írói, hanem rendezői szándék is, amely a primer cselekményen keresztül nyilvánvalóvá teszi, hogy a történet mélyrétegében jóval többről van szó. Talán nem téved az a néző, aki úgy gondolja, hogy a kiüresedő, tesztkérdések sztereotípiájához szürkülő emberi viszonyok metaforájaként is értelmezhető a darab.
(Jordi Galcerán: A Grönholm-módszer. Új Színház, rendezte: Baksa Imre.)
Lezárult a gázai templommal kapcsolatos izraeli vizsgálat
