Erdély felszínesen

A kisemmizett apa nekivág az országútnak, az anyósülésen játékfüggő, huszonéves fia, a cél az erdélyi nagyapa. Road movie egy kudarcközpontú magyar családról, amelynek jobb sorsra érdemes férfi tagjait – jogosan – kitaszították a nők. Több üveg pálinka, egy hulla, tömegjelenet a cigánypalotában; középszerű, de kedves filmecske az Üvegtigris farvizén.

Muray Gábor
2008. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igyál, fiam, ennyi pálinkát a szemed sarkából is kidörgölsz, mondja a székely nagyapa (Haumann Péter) az unokájának (Schruff Milán), és már fel is nevetnénk, ha ez a székely nagyapa nem hochmagyarban beszélne, és hát a Kalandorok című vígjáték szinte összes erdélyi szereplője olyan hiteltelenre sikeredett, hogy aki volt már a Királyhágón túl villámlátogatóban, csak a fejét fogja a dialógok hallatán. Hát még akkor, amikor a Hargita megyei nagyszülőktől a Békás-szoroson át jön vissza Magyarországra a család – nem kéne 2008-ban teljesen hülyének nézni a filmközönséget.
Borbás Marcsitól kölcsönözve a kifejezést, a Kalandorok leginkább családmese. Nem vérbeli vígjáték, mert ahhoz túl kevés humorral, geggel operál, és persze nem is dráma, mert ahhoz túl slampos, sekélyes, egyszerű. Mégis, mindkettőre hajaz: az Üvegtigris sikerével kérkedik a produceri csapat, ám az Üvegtigris tempója, pergő vulgárnyelve itt nyomokban sincs jelen, a poénok manírosak és kiszámíthatók; illetve egy háromgenerációs család férfi tagjainak kudarcáról, egymáshoz való viszonyáról, az őket körülölelő társadalomról beszél, szociografikus-lírai eszközökkel, csendesen – és felszínesen.
Nevettetés és együtt éreztetés: egyik szándék sem elég erős, hogy a film kiemelkedjen a műfaji középszerűségből, Paczolay Béla helyett vagy Tímár Péternek vagy Török Ferencnek kellett volna ledirigálnia, hogy – így vagy úgy – nagyobbat szólhasson.
Aztán meg, a Kalandorok mégis szeretnivaló. Mert – ha messze is van a székelységtől, mint Makó Jeruzsálemtől – jó Haumann Péter az életvidám, elrévedező egykori falusi tanító szerepében, Pogány Judit is hozza a tőle megszokott, hibátlan zsémbes parasztaszszonyt (kísértetiesen emlékeztetve Koltai Róbert Megy a gőzösére), jó Rudolf Péter a kisstílű, elhazudott tekintélyével kérkedő, csődöt mondott, frusztrált apa szerepében, és Kovács Lajos tökéletes cigány oligarcha (amint megjelenik és megszólal, végre tényleg vadul felröhög a nézőtér: „úgy fog rád tapadni a polic, mint nagymamára a májfolt”).
Miattuk, a Pados Gyula által nyármelegre fényképezett road movie keserédessége és a Kistehén tánczenekar nosztalgikus fűszerekkel hangszerelt filmzenéje miatt a Kalandorok voltaképpen egy kedves filmecske, még reggelre is megmarad az utóíze, bájos kis összecsapott magyar ponyva, mindenféle különösebb csillogás, harsányság nélkül. Gyógyír a lassan múló, hosszú téli éjszakákon, és még ha kissé bárgyún is, de azt sejteti: a vadromantikus Erdély összehozza a szanaszét szaladtakat. Aztán csak dörzsöljük szemünkből a pálinkát!
(Kalandorok, színes magyar vígjáték, 108 perc. Rendezte Paczolay Béla. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.