80-as évek elején az állami tulajdon reformálásának számtalan útját vázolták az akkori szakértõk. A sokféle koncepció egyben volt azonos: ideálisnak olyan állapot kialakulását tartották, ahol a sokféle (tulajdonforma, igazgatási modell, piaci pozíció, értékesítési orientáció stb. alapján különbözõ) vállalat egymást kiegészítve és egymással versengve érvényesülhet. A privatizáció 80-as évek végén ténylegesen is megkezdõdõ folyamata az elméleti vitákat gyakorlati síkra terelte. A magánosítási politika preferenciáiról szóló eszmefuttatások középpontjában hol az a kérdés állt, hogy ki privatizáljon, hol pedig az, hogy milyen gyorsan kell kialakulnia a piacgazdaság tulajdonosi struktúrájának. A részcélkitûzéseket szem elõtt tartva a különbözõ, lehetséges tulajdonosi körre vonatkozó koncepciók egymást kizáró alternatívákká léptek elõ a szakértõi értékelésekben.
Így lehetséges, hogy a munkavállalói tulajdonnal kapcsolatos kezdeti pozitív értékelések is lassan negatívvá változtak. Az MRP (a munkavállalói résztulajdonosi program), talán a betûszóra emlékszünk még, magyarországi lobbistái a lehetõ legnagyobb körültekintéssel jártak el, és a technika bevezetése érdekében a legnagyobb kompromisszumkészségrõl tettek tanúbizonyságot. Ez azt jelentette, hogy olyan korlátokat építettek javaslataikba, amelyek eleve korlátozott számú és kismértékû tulajdon létrejöttét tették reálissá. Ráadásul a belsõ elosztás és a tulajdonosi szervezet mûködésének szabályozásában tett engedményekkel a vállalatvásárláshoz szükséges vezetõi-beosztott munkavállalói érdekszövetség ideiglenességének és korai felbomlásának veszélyét is vállalták. Azt gondolták, az ajtórésbe betett láb az ajtó kinyitását eredményezi majd: a cégek eredményei meggyõzik a gazdaságpolitikusokat arról, hogy a tulajdonforma támogatása költségvetési szempontból is elõnyös. Utólag megállapíthatjuk, hogy az 1995-ben kezdõdõ és az azt követõ évekre jellemzõ privatizációs és gazdaságpolitika a résbe tett lábra erõvel tolta rá az ajtót. Nemhogy az akadályok gördültek el az elõl, hogy újabb MRP-kivásárlások által újabb tulajdonrészek kerüljenek a mindenkori tulajdonosok együttes tulajdonába, de még a korábbi tulajdon is veszélybe került. Adószabályok, a társasági törvény módosulásai és egyéb gazdaságpolitikai intézkedések egyre nehezebbé tették a meglévõ szervezetek mûködését.
Jóllehet átfogó empirikus ismereteink nincsenek e vállalatok sorsáról, valószínûsíthetõ, hogy az elõttük tornyosuló akadályokat többségük sikertelenül vette. Ráadásul a privatizációt levezénylõ vezetõk idõközben elérték a nyugdíjkorhatárt, és a vállalat jövõjével kapcsolatos elképzeléseik optikája lényegesen megváltozott. Gyakori, hogy a jelentõs tulajdonhányaddal rendelkezõ vezetõ pakettjét értékesítve a takarékosság más, kevesebb kockázattal járó válfaját részesíti elõnyben.
A privatizációs technikaként intézményesített munkavállalói tulajdon lényegében befejezte magyarországi karrierjét. Ideje, hogy azon gondolkodjunk, melyek azok a sajátosságok, amelyek a többségi munkavállalói, illetve szövetkezeti tulajdonban lévõ cégeket vagy a részvényjuttatás különbözõ formáiban tulajdonossá váló munkavállalót az érett piacgazdaságok állandó szereplõivé teszik.
Induljunk ki abból, amiben biztosak lehetünk: Magyarországon is vannak stabilan gazdálkodó, sikeres munkavállalói tulajdonban lévõ vállalatok.
Herenden 1995-ben osztották ki a részvényeket: a manufaktúra 25 százaléka az államé maradt, 75 százaléka pedig a munkavállalóké. Ahogyan azt az azóta eltelt idõszak eseményei is igazolják: Herendet nem a menedzsment vásárolta ki MRP-köntösbe bújtatva. Itt valóban a több mint 1500 munkavállalóé a manufaktúra, részben a tulajdonosi szervezeten keresztül, részben egyénileg.
A tulajdonosi szervezet feladata és alapszabályban rögzített kötelessége, hogy a manufaktúrát a mindenkori munkavállalók tulajdonában tartsa. A konstrukció aprólékosan rendezi a részvényforgalom feltételeit és szabályait, most már nem a tulajdonosi szervezet alapszabályában, hanem a részvénytársaság társasági szerzõdésének szintjén. Elsorolni is hosszú, mi minden történt a gyárban 1989 óta. Érdekes kordokumentum Vathy Zsuzsa Herendrõl szóló könyve, belõle az olvasó sok mindent megtudhat az eseményekrõl. Ami a szociológus és a közgazdász szemében ezt a céget különlegessé teszi, az egy egyedi vállalati kultúra és egy ráépülõ, a feltételekhez legjobban passzoló tulajdonosi-irányítási struktúra. Herend egyedi, kézzel festett porcelánokat készít, termelése a manufaktúra hagyományaira épül. A manufaktúra nem a korszerûtlenség, elavultság szinonimája. A technológia a porcelángyártás egymást követõ, XIX. században kialakított fázisait és a ma ismert legkorszerûbb technikát alkalmazza. A manufaktúrában a hozzáadott érték a lehetõ legmagasabb: a szakképzett munkások nemcsak hogy átlátják, de gazdái is az egyes munkafázisoknak. A vállalati kultúra a gyár és a település lüktetésében csiszolódott: elemei között találjuk a sváb falu „majd mi megmutatjuk” típusú elszántságát, a vállalat – iskolát, óvodát, mûvelõdési házat mûködtetõ – gondoskodását, a családok több generációra visszamenõ porcelánosmúltját. A vállalat kínált elõrejutást is, hiszen a saját szakképzést követõ foglalkoztatás grádicsain a festõ odáig is eljuthatott, hogy államfõk, királyok elõtt festette a gyümölcsös mintát a porcelánra, és festõbemutatókra utazhatott a világ minden pontjára. Nem véletlen, hogy ebben a miliõben született az elsõ munkástanács. A vezetõk igazságtalannak tartott premizálását követõen több mint 1000 tag lépett ki a szakszervezetbõl, és alapított újat.
Ezek után logikusan fogalmazódott meg a gondolat: a vállalat legyen a munkásoké. Mint sajátjához viszonyult a céghez a vezérigazgató és a vezérkar is. Fejlõdött is Herend. Még a külcsín megújítására is futotta. Jól ment az export, mert az 1985-ben megkapott külkereskedelmi önállóság miatt kialakult rutin segített, és a tevékenységet végzõ szakembergárda színvonalas és elkötelezett munkát végzett. Mert elsõ volt a technika, és a korszerûsítést soha nem helyezték a bérkifizetések elé. Annak ellenére, hogy a dolgozói tulajdon eszköz lehetett volna az aránytalan béremelésre is. Tegyük hozzá, a munkások így is jól kerestek, az ipari átlag felett, és a cég megõrizve a szociális infrastruktúrát, sokkal többet tudott nyújtani, mint a bérek. Tudták a cég vezetõi is, hogy több embert foglalkoztatnak, mint amit a hatékonyság követel, de amíg erre fedezet volt a dollár árfolyamából, úgy értékelték, hogy ez a „beruházás” megtérül a magasan képzett munkaerõ magas színvonalon elvégzett munkájában.
2001-ben kezdõdtek a nehézségek, amikor a forint/dollár reláció a cég számára kedvezõtlenül kezdett alakulni. A piacszerzés új útjai nem hozták meg a várt eredményeket. A vezérigazgató nem tudott lépést váltani. Az új igazgató és a kicserélõdõ, jórészt az igazgató korábbi munkahelyeirõl kikerülõ vezetõségi tagok tevékenysége hibás stratégián alapult. Az eredmények nem javultak, sõt radikálisan romlottak, s megnõttek a presztízsfogyasztások és a vezetõi jövedelmek. Már-már a korábbi, biztos piacok is veszni látszottak. A folyosókon pletykák keringtek tömegtermelés bevezetésérõl, privatizálásról, fúzióról. 2005-ben a válság kiteljesedett, a nyereség drasztikusan csökkent. Az igazgatóság – a tulajdonosi szervezet kezdeményezésére és támogatásával – menesztette az igazgatót.
A vállalat új vezérigazgatója „régi”, megfelel a herendi hagyományoknak, hiszen a vezetõk Herenden mindig is belülrõl kerültek az élre. Visszakerült egy sor menesztett szakember is a helyére. Az új igazgató a tulajdonosi szervezet vezetõje, irányítási kulcsszava pedig a nagykoalíció: a vállalat stratégiai döntései rendre a szakszervezetekkel, az üzemi tanáccsal, a munkavállalói-tulajdonosi szervezettel és az igazgatósággal való egyeztetés eredményei. Nehéz, de szükséges intézkedések sora következett: a felsõ vezetõi javadalmak drasztikus csökkentése, létszámcsökkentés, a vállalati fegyelem erõsítése, a pazarló vállalati kiadások visszaszorítása. A 2005-ös válság hullámai mára elülni látszanak. 2006-ban a manufaktúra már az elõzõ négy év legjobb adózás elõtti eredményét érte el. Nemcsak a jövedelmezõség javult, de az idén már bizonyos juttatásokra, támogatásra is telt.
A munkavállalók Herenden jó gazdái voltak vállalatuknak. A válság megoldásának módjában döntõ szerepe volt a munkavállalói kollektívának, abban is a tulajdonosi szervezetnek és vezetõinek.
A BVM-Épelem betonelemeket, paneleket gyárt. Eredményessége nagymértékben függ az építõipari konjunktúrától.
Ez a vállalat is munkavállalói tulajdonban van. Az MRP részesedése mára már 51 százalék alá csökkent, de a tulajdonostárs sem külsõs: a vezetõi MBO és a munkavállalók egyénileg. A cég fizikai állományának zömét betanított munkások adják. A létszám a privatizációt követõen drasztikusan, szinte a felére csökkent. A cég 1992-ben öncsõdöt jelentett, majd ingatlanjai értékesítésével helyzetét stabilizálta. Ma nyereségesen mûködik. Az igazgató, aki tagadhatatlanul és vállaltan a cég irányítója, tulajdonosi részesedését 33 százalék körül tartja. Nem kell több, mondja, elképzeléseit a többi tulajdonos és a vezetõtársak meggyõzésével kell megvalósítania. Szerinte minden cégben részesedniük kell a munkavállalóknak: 30-40 százalék tulajdonlása nemcsak az együttmûködésen alapuló vállalati kultúra kialakításának a feltétele, hanem a munkavállalók „felemelésének” is eszköze. A tulajdonon alapuló részvétel a vállalat életében és a döntések meghozatalában állandó képzést és kommunikációt igényel. A tulajdonos-munkavállalók a kezdetektõl képben vannak, szemléletes ábrák sematizálják számukra a szervezetet, a kompetenciákat, az adottságok/eredménymutatók viszonyát. Táblázatok, grafikonok mutatják a változásokat, az eredményeket. Az eljárások, „patternek” sora külföldi auditok elvárásainak felel meg. Más területeken az ESOP (amerikai MRP) „legjobb gyakorlatának” megoldásait vezették be. – Mindenki tanul és tanít – mondja az igazgató. A képzések és a fórumok rendszere egyre lejjebb viszi az információt, az összefüggéseket. A fórumok kötelezõk, és munkaidõben vannak, így mindenki részt vesz rajtuk. A tanácskozások egy része soros elnökségi rendszerben mûködik: minden résztvevõ adhat ki feladatot, és ellenõrizhet, ha rá kerül a sor.
A sok elemében tudatosan kiépített vállalati kultúra fórumai és eseményei mindig a közös értékek hangsúlyozásával kezdõdnek: a vállalat sorsa, teljesítménye a munkavállaló sorsa is. Csak együtt gyarapodhatnak, mint ahogy a hátrányos következményeket is közösen kell elviselniük. A felelõsséget nyilvánvalóan csak a teljesítményre való ráhatásuk mértékében vállalhatják a munkavállalók: az eligazodást a nyilvános és tréningeken elsajátítható kompetencia és értékelõ skálák segítik. A változtatásokat mindig átbeszélik. Az ösztönzõk, a jutalmak és a büntetések konkrétak és célirányosak. A megfelelõ vállalati légkör kialakulásának szerves tartozékai a BVM-es ünnepek, rendezvények.
Az eredményes gazdálkodás idõszakában a vállalatirányítás eddig sorolt elemei maguktól hozzák a munkavállalók azonosulását cégükkel. Ugyanakkor a piaci igények hullámhegyei-hullámvölgyei folyamatos, adott esetben kedvezõtlen következményekkel járó alkalmazkodást igényelnek. Itt a tulajdonos-munkavállalók stabil foglalkoztatása kiindulópont, a rugalmasság eszköze pedig az alvállalkozók idõleges, igény szerinti alkalmazása. A gyors piaci alkalmazkodás nélkülözhetetlen eleme a társaság hatékony irányítása is. A tevékenység típusa, a munkaerõ-állomány kvalifikáció szerinti összetétele más cégeknél is az egyszemélyes autoriter vezetés kialakulásának kedvez. Ennél a cégnél az ellensúly a már részletezett, belsõ információs-kommunikációs rendszer mûködtetése és az igazgató személyének hitelessége.
Két vállalat, kétféle vállalati kultúra, eltérõ vezetési koncepciók, különbözõ hagyományok. Lehetne még sorolni, hiszen tudunk olyan MRP-rõl, ahol a vállalat ellenséges kivásárlását akadályozta meg a 10 százalékos tulajdonosi részesedésû MRP.
Ezeknél a cégeknél biztosak lehetünk abban, hogy a szervezet alkalmazkodása során a munkavállalók érdekeit figyelembe vevõ megoldások születnek. A gazdasági szocializáció következménye az is, hogy a foglalkoztatás eszköztára a törvénynek megfelelõ, a munkaügyi kapcsolatok pedig rendezettek. Ezeknek a vállalatoknak a központi költségvetési támogatása ebbõl a szempontból biztosan kevesebb kockázatot rejt, mint más vállalatcsoportoké. Történetük ismerete azért sem felesleges, mert a tulajdonosváltások, a cégalakulások-megszûnések és -átvételek bizonyos körülményei, gazdasági szituációk, erõviszonyok teremtette kontextusok ismétlõdnek.
A szerzõ közgazdász-szociológus
Villámárvíz bénította meg New Yorkot, víz alá került a tömegközlekedés + videó
