Wimbledon (tenisz)
Első wimbledoni döntőjében azonnal bosszút állt Párizsért a világelső

A Fidesz és a KDNP népszavazási kérdéseinek megfogalmazása után, az AB határozata révén végképp egyértelművé vált, hogy az alkotmány csak akkor utalja a tiltott tárgyak körébe
a fizetési kötelezettségről szóló referendumot, ha
az érintett pénzösszegek az éves költségvetésben kapnak helyet, nem pedig
akkor, ha általánosságban érintik a költségvetést
Ismétlés a tudás anyja. Nyilván ezt a latin bölcsességet vette alapul a Szabad Demokraták Szövetsége, amikor belekezdett a népszavazási kampányba. A választók meggyőzése ugyan hivatalosan csak akkor kezdődik, amikor a köztársasági elnök kitűzi a referendum időpontját, a kisebbik koalíciós párt azonban elsőként látott hozzá érveinek felvonultatásához. A jelekből ítélve az eddigi, bevált receptet alkalmazza, ezzel valójában önmagát ismétli. A módszer bizonyos fokig érthető, hiszen korábbi eljárásai sikerre vezettek.
Az SZDSZ a 2006-os országgyűlési és önkormányzati választások előtt három fő pillérre alapozta elképzeléseit. Egyértelműen valótlan tényállításokat tett, emellett – pénzkímélő megoldásként – adócsökkenést kilátásba helyező törvényt fogadott el, végül gyűlöletkeltő akcióival rasszistának bélyegezte a Fideszt. Az elmúlt hetekben ezek a kampányelemek köszöntek vissza.
A sort Horváth Ágnes nyilatkozata nyitotta meg. A miniszter a következőket közölte a publikummal: „Az egészségügyi tárcának sem módja, sem lehetősége nincs arra, hogy ha a népszavazáson a vizitdíj eltörléséről születik döntés, akkor a kieső összeget pótolja a háziorvosok számára.” Fejtegetése szerint az Alkotmánybíróság döntése értelmében a vizitdíj nem költségvetési tétel, így lehet róla népszavazást tartani. Emiatt a háziorvosok átlagosan havi 200 ezer forintos bevételcsökkenésre számíthatnak egy sikeres referendum esetén. Ezek az érvek később felbukkantak Veres János pénzügyminiszter közléseiben is. Mindketten azt hangoztatták, hogy a vizitdíj és a kórházi napidíj eltörlése olyan veszteségeket okozna az érintett egészségügyi intézményeknek, vállalkozásoknak, amelyeket az állam később nem finanszírozhatna a költségvetésből, hiszen az Alkotmánybíróság döntése ezt lehetetlenné teszi. Hozzáfűzték: hasonló következménnyel számolhatnának az egyetemek, főiskolák is, mert a kieső tandíjat nem válthatná fel az állami apanázs.
Az érvelés egyértelműen hamis, és Gyurcsány Ferencnek a választási vitában mondott kijelentéséhez hasonlítható. A szocialista politikus az Orbán Viktorral vívott tévévitában arra kérte a Fidesz elnökét, vonja vissza a vizitdíjra vonatkozó állításait, mert nem akarhat igaztalan eszközzel választást nyerni. A nem igaz kampány igaztalan országhoz vezet – közölte Gyurcsány.
A tandíjat, a vizitdíjat és a kórházi napidíjat azóta bevezették. Horváth Ágnesnek és kormánypárti politikustársainak az Alkotmánybíróság döntésével összefüggő hivatkozása tökéletesen hamis: ellentmond a tényeknek. Az AB ugyanis egy szóval sem állította határozatában, hogy a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj nem része a költségvetésnek. A bírák csupán azt rögzítették, hogy az éves költségvetési törvénynek nem része az említett fizetési kötelezettség. Az alkotmány szerint ugyanis nem akkor tilalmazott a referendum elrendelése, ha egy népszavazásra bocsátandó kérdés a költségvetést érinti, hanem akkor, ha pénzügyi vonzata az éves költségvetési törvényben szerepel. Márpedig a szocialista–szabad demokrata koalíció nem iktatta be az éves költségvetési törvényekbe a tandíjat, a vizitdíjat és a kórházi napidíjat, hanem ezekről a felsőoktatási törvényben és az egészségbiztosításról szóló jogszabályban rendelkezett. Egyértelműen trükkös megoldás volt ez a részükről. Azt kívánták vele elérni, hogy a pénzt a felsőoktatási intézmények és az egészségügyi szolgáltatók kapják meg. Ezzel próbálták a hallgatók és a betegek számára megmagyarázhatóvá s elfogadhatóvá tenni, hogy fizetniük kell. Hosszú hónapokon át agitáltak, s talán maguk is elhitték, hogy ez a megoldás meghatja az érintetteket.
Ezzel maguknak állítottak csapdát. A Fidesz és a KDNP népszavazási kérdéseinek megfogalmazása után, az AB határozata révén ugyanis végképp egyértelművé vált, hogy az alkotmány csak akkor utalja a tiltott tárgyak körébe a fizetési kötelezettségről szóló referendumot, ha az érintett pénzösszegek az éves költségvetésben kapnak helyet, nem pedig akkor, ha általánosságban érintik a költségvetést. A távoli összefüggés ugyanis minden témakört kizárna a nép hatóköréből, még magát a népszavazást is, mert az is pénzbe kerül. A két ellenzéki párt ráadásul a referendumot követő év január 1-jétől szeretné elérni, hogy az említett tételeket ne kelljen az állampolgároknak megfizetniük. A népszavazást követő 2009. év költségvetési törvényét magától értetődően még nem fogadhatták el, azt tehát egyelőre közvetett formában sem érinti a referendum.
A kormánypárti politikusokat tehát nyilvánvalóan Gyurcsány Ferencnek az őszödi beszédből ismert szenvedélyes igazságkeresése hatotta át, amikor most megfogalmazták a költségvetéssel kapcsolatos állításukat. A valóság ugyanakkor az, hogy a kormányzat – amennyiben sikerül túlélnie a nép döntését –, bátran beiktathatja akár a majdani költségvetési törvénybe, akár pedig a trükkösen megfogalmazott felsőoktatási és egészségbiztosítási jogszabályba e két fontos állami közszolgáltatás pénzügyi támogatását. Már csak azért is, mert e rendszerek fenntartása – ugyancsak az alkotmány értelmében – az állam, s benne a mindenkori kormánytöbbség feladata. Ne hivatkozzanak arra, hogy akkor mondja meg a nép azt is, honnan vegyék el a hiányzó összegeket. Nem kellett volna tönkretenniük a gazdaságot, látszattanulmányokra és a soha meg nem valósítható kormányzati negyed tervezési munkálataira fordítaniuk az adófizetők pénzét.
Az SZDSZ másik bevált és kedvelt kampányfogása, a látványos adócsökkentés most Horn Gábor nyilatkozataiban jelent meg. A 2006-os választás előtt öt évre szóló adóreformot iktattak törvénybe, a jogszabályt azonban négy hónap elteltével, hatalomra kerülésük után egyszerűen hatályon kívül helyezték! Nem egyéb volt ez, mint visszaélés a jogalkotás jogával. Most is lázasan osztanak, szoroznak, terveznek, ígérgetnek: ígéreteiket megpróbálják paragrafusokba foglalni. Hátha most is elfogadja a hiszékeny tömeg a nesze semmi, fogd meg jól taktikáját: az állítólagos adó- és járulékcsökkentést.
Feltűnt a kampányában – Demszky Gábor SZDSZ-es városvezető jóvoltából – a gyűlöletkeltő elem is. A főpolgármester amellett, hogy a 4-es metró meghosszabbított nyomvonalait rajzolgatja már tíz esztendeje, legutóbb tájékoztatót tartott a Magyar Gárda ürügyén. Az ellenzéki pártokat újfent elhatárolódásra szólította fel. Olyan ez, mint amikor Bacsó Péter filmjében Virág elvtárs megpróbálta meggyőzni Pelikán gátőrt: vállalja el a koronatanú szerepét a Dániel Zoltán belügyminiszter ellen indítandó koncepciós eljárásban. Virág azt mondta: abból kell kiindulni, hogy az ártatlan Dániel kém, áruló és rendőrspicli. Az SZDSZ minden választási kampányban abból indul ki, hogy a Fidesz szélsőséges, és hellyel-közzel rasszista is. Az őszi önkormányzati választás előtt a szabad demokraták segédcsapata, az Új Generáció próbálkozott ennek hangoztatásával, most pedig Demszky tette fel a lejárt lemezt. Természetesen maga is jól tudja, hogy a Fidesz sem nem szélsőséges, és hellyel-közzel sem rasszista. A kampány azonban kampány. A fővárost a csőd szélére juttató, s a közrend garantálására képtelen főpolgármester politikai pályája azonban most alighanem véget ér.
A nyílt hazugság, a burkolt, de alaptalan ígérgetés, a megélhetési gyűlöletkeltés aligha hoz elegendő szavazatot. A józan többség remélhetően felméri majd, mit várhat azoktól, akik rövid és hoszszabb távra is kilátástalanná tették mindennapi életét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.