Manchester United: tragédia, feltámadás

Szerencsés az a közösség, amelyik balsorsából is erőt tud meríteni. Hogy nemzeti (ellen)példákkal éljünk, a lengyelek még most sem szembesültek igazán a katyni mészárlás borzalmaival, mi, magyarok pedig szinte menekülünk Trianon vagy az 1956-os forradalom egész társadalomra ható, őszinte vizsgálata elől. Van, ahol nem borul lepel a sok évtizednyi szomorúságra: Manchesterben nem egy nép, hanem egy világverő futballcsapat nőtt fel a ma ötven éve Münchenből felszállni képtelen, kigyulladt és kettétört repülőgép roncsain. Ám ehhez egész Anglia segítsége kellett, a labdarúgás ott azóta is közösségi kohéziós erő.

2008. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezdjük azzal, ahogyan az utódok emlékeznek: a szombati, Manchester City elleni városi rangadón a Manchester United futballistái a fél évszázaddal ezelőtt viselt szerelésben lépnek majd pályára az Old Traffordon, így tisztelegve tragikus sorsú elődeik emlékének. A stadion déli részét „München Alagút” (The Munich Tunnel) névre keresztelik, hiszen 1958. február 6-án a bajor nagyváros Riemi repülőterének kifutópályájáról rohant ki a belgrádi BEK-mérkőzésről hazatérő csapatot is szállító repülőgép, s szenvedett végzetes balesetet. A tragédiában 23 ember, köztük 8 játékos vesztette életét. A városi derbi mellett ma gyászszünettel kezdődik az Anglia–Svájc barátságos válogatott mérkőzés, a hazaiak fekete karszalaggal lépnek pályára. S a megemlékezésekben nem a bánat a fő motívum, hanem az abból sarjadt erő, amelynek köszönhetően egy évtized alatt új csodacsapat született az Old Traffordon.
S ez a csodacsapat megszülethetett volna már 1958-ban. A Manchester United ugyanis az ír Shamrock Rovers (6-0, 3-2), a csehszlovák Dukla Praha (3-0, 1-1) és a jugoszláv Crvena zvezda (2-1, 3-3) felülmúlásával négy közé jutott a BEK harmadik kiírásában. A sikerek fő kovácsa, Matt Busby menedzser olyan „széndarabokból” csiszolt gyémántot, mint Duncan Edwards, Bill Foulkes vagy Bobby Charlton; 1945-től tartó munkája alatt 1948-ban FA-kupát, ’52-ben, ’56-ban és ’57-ben bajnokságot nyert az MU-val. Sokan esélyesnek látták az általa megfiatalított gárdát, a „Busby-bébiket” a BEK-halmozó Real Madrid felülmúlására. Ekkor jött el 1958. február 6., amikor a British European Airways Elizabethan 609-es számú gépe, fedélzetén 43 utassal, hazafelé tartott a belgrádi BEK-negyeddöntőről, s Münchenben leszállt tankolni. Aztán újra nekilendült volna, de két felszállási kísérlete is kudarcba fulladt, mert nem érte el a megfelelő sebességet. A harmadik pedig gyorsan véget ért, ahogy K. G. Rayment másodpilóta rémülten felkiáltott a végzetes pillanatban, 15 óra 3 perc 6 másodperckor: „Úristen, nem tudjuk megcsinálni!”
A tragédiát – a több évig húzódó szakértői vizsgálat megállapítása szerint – az okozta, hogy a gép a szárnyak jegesedése miatt képtelen volt a magasba emelkedni, visszazuhant és kettétört. „Ha ez a halál, készen vagyok rá!” – a jajkiáltások közepette Liam Whelan, az északír válogatott 22 éves játékosa búcsúzott így az élettől. Mellette a csapatból Roger Byrne, Geoff Bent, Eddie Coleman, Mark Jones, Tommy Taylor és David Pegg a tragédia pillanatában életét vesztette. Duncan Edwards, az angol futball első számú reménysége, a válogatott 21 éves tehetsége február 21-én halt bele sérüléseibe a kórházban. Az utaslista szerint a gép fedélzetén volt egy (vajdasági) magyar házaspár is. Miklós Pál, a Népsport egykori angliai tudósítója, ismert túraszervező életét vesztette. Matt Busby bordái átszúrták a tüdejét, s már kétszer feladták rá az utolsó kenetet, de túlélte a katasztrófát. Másodedzőjének, Jimmy Murphynek, aki walesi szövetségi kapitányi teendői miatt kimaradt a belgrádi túrából, azt mondta a kórházi ágyon: „Vidd tovább a zászlót!”
S a Manchester United 13 nappal a tragédia után már meccset játszott. Murphy még a mérkőzés reggelén sem tudta, milyen összeállításban szerepel majd a csapat, ez volt az egyetlen alkalom a klub történetében, hogy a műsorfüzetben üresen maradt az összeállítás rubrikája. A gárda két müncheni túlélővel, Harald Greggel és Billy Foulkesszal a kezdőben, a Sheffield Wednesdayt fogadta az FA-kupa 5. fordulójában az Old Traffordon, és hatvanezer zokogó néző előtt 3-0-ra nyert… Jöttek gyors igazolások a Blackpooltól és az Aston Villától, de mivel csak a Liverpool és a Nottingham Forest segített volna még játékosokkal, szóba került a „disszidálás” miatt eltiltását töltő három magyar klasszis, Puskás Ferenc, Kocsis Sándor és Czibor Zoltán játékjogának megszerzése. Nem sikerült, nem sikerülhetett… A gárda mindenesetre poraiból újjáéledve bejutott az FA-kupa döntőjébe, de ott kikapott a Boltontól. Közben Matt Busby felépült, és megint új csapatot épített, amelyben már szerepet kapott George Best vagy Dennis Law is. Fantasztikus sikersorozat vette kezdetét: 1963-ban FA-kupa-győzelem, ’65-ben és ’67-ben bajnoki cím, ’68-ban, bő egy évtizeddel a müncheni tragédia után BEK-diadal. Ugyanebben az évben lovaggá ütötték Busbyt, és ő egy év múlva felhagyott az edzősködéssel.
Megtette, amit kellett: felemelte és továbbvitte a zászlót. De ezt teszik a maguk módján azok a szurkolók is, akik minden évben, február 6-hoz a legközelebb eső hazai mérkőzés napján összegyűlnek a müncheni tragédia emléktáblájánál és közösen eléneklik a The Flowers of Manchester című dalt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.