A MÁV-Start Zrt. még a múlt héten kérte a munkabeszüntetés jogellenességének megállapítását, a társaság szerint ugyanis a sztrájkot a kollektív szerződésben rögzített megállapodás megváltoztatása érdekében, annak hatálya alatt indították. A bíróság megállapította: a jogelőd MÁV Zrt. és az öt reprezentatív szakszervezet között 2006. december 30-án megkötött négyéves együttműködési megállapodásnak része az éves béregyezség és az a kikötés, hogy annak kikényszerítésére a szakszervezetek nem kezdeményezhetnek sztrájkot. A testület ezért úgy ítélte meg, hogy a 10 százalékos bérnövekedésre vonatkozó igény a hatályos kollektív szerződés megváltoztatására irányult.
Eltérő megítélés alá esik viszont a privatizációs bevételre alapított juttatási igény. A kollektív szerződés ugyanis sem ilyen megnevezéssel, sem tartalmilag nem rendelkezik privatizációból származó juttatásokról, ezért a kérelmezett sztrájkkövetelése tekintetében nem is vizsgálható e megállapodás időbeli hatálya. Ebből következően a privatizációval kapcsolatos követelésre alapított sztrájk nem minősül jogellenesnek – áll a bíróság indoklásában.
A VDSZSZ fellebbez a tízszázalékos többletbér-követelésről szóló elsőfokú döntés ellen, és szükség esetén kész folytatni a sztrájkot, hiszen a privatizációs bevétellel kapcsolatos munkabeszüntetés jogszerű – mondta lapunknak Gaskó István, a szervezet elnöke.
Tegnap ismét eredménytelenül zárult a VDSZSZ és a MÁV Zrt. közötti egyeztetés. A MÁV továbbra is kitartott korábbi álláspontja mellett, miszerint a szakszervezet követelései szakmailag megalapozatlanok, azoknak nincs jogi és gazdasági alapja.
titkolt vizsgálati eredmény. A miniszterelnök megkapta a Magyar Vasúti Hivatal jelentését arról, hogy a múlt heti vasutassztrájk ideje alatt a MÁV megfelelően gondoskodott-e a vasúton közlekedők biztonságáról – nyilatkozta az MTI-nek Daróczi Dávid. Gyurcsány Ferenc még pénteken kérte fel Antal Dánielt, a hivatal elnökét, hogy azonnal indítson vizsgálatot Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnökének állításával kapcsolatban, miszerint a vasutasok munkabeszüntetésének idején a MÁV-nál megsértették az utas- és nemzetbiztonsági szabályokat. A hivatal közleménye szerint az ellenőrzés négy szempontot vett figyelembe: szabályosan közlekedett-e a Citadella nemzetközi gyorsvonat, illetve további három vonat. Azt vizsgálták, hogy a biztonsági ellenőrzések szabályozása megfelelő volt-e; a vasúttársaság vezetése el tudta-e látni a megbízható, biztonságos irányítást, illetve adottak-e a független hatósági vizsgálat lehetőségei. A szervezet nem látta megalapozottnak azt az információt, miszerint a Citadella fékpróba nélkül indult volna el, a vizsgálatok további részleteiről viszont csak annak elfogadása után ad tájékoztatást.
Jegyzet a 7. oldalon
Nincs új a baloldalon: Magyar Péter előtt Márki-Zay Péter és Jakab Péter is külföldi kamuprofilokra épített
