Beszédes téglák múzeuma

Ludwig Emil
2008. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszprém püspöki (és királynői) várának minden épülete – várfala, tornya, kapuja, temploma és háza – becses műemlék. Az egyetlen, végigfutó sétálóutcán egymást érik a pompás barokk paloták, közülük is talán a legszebb a Dubniczay István kanonok nevét viselő, 1751-ben épült egyemeletes, négyszer négy ablakos ház. 2005–2006-ban 718 millió forint európai uniós támogatásból renoválták. A remekül helyreállított épület termeiben kapott otthont a Svájcban élő László Károly huszadik századi magyar és európai avantgárd festők munkáiból álló műgyűjteménye, a barokk pincerendszerben pedig az ország első téglamúzeumát rendezték be.
A tégla szó latin őse után Tegulariumnak nevezett, egyedülállóan gazdag gyűjtemény bölcsője a megboldogult Veszprém Megyei Állami Építőipari Vállalat (VÁÉV) telephelyén ringott. Az 1970-es évek elején lelkes dolgozók üzemtörténeti klubban kezdték összeszedegetni a Dunántúl területéről a különböző építéstörténeti emlékeket, amelyekre 1982-től már hivatalosan is elismert ipartörténeti gyűjteményt, sőt állandó kiállítást alapoztak. A gazdasági rendszerváltozás során gazdátlanná lett a nagyvállalat kebelében működő kulturális és tudományos tevékenység – amint az ország keleti felének emlékeit gyűjtő nyíregyházi mélyépítő cégnél is megszűnt az addigi gondoskodás –, így 1989-től átmenetileg az Országos Műemléki Felügyelőség vállalta a gyűjtemények megőrzését, végül 1992-től az ország építőipari emlékeinek gondozása a Veszprémben létrehozott Magyar Építészeti Múzeum feladatává lett.
E kissé száraz história után bízvást leereszkedhetünk a 2006-ban megnyílt Dubniczay-palota kellemes klímájú pincéjébe. A termekben minden – a padlóburkolatok, tárolóállványok, pillérek, polcok, lábazat stb. – stílszerűen, vörösre égetett agyagból, azaz téglából készült, ékesen bizonyítva ezen ősi építőanyag univerzális felhasználhatóságát. A tárlókon százával mutatják a látogatónak a képes felüket a jó öreg, téglány formájú építőelemek, helyesebben szólva a bélyeges lapjukat, amint szakszerű kifejezéssel a betűvel, számmal, felirattal, ábrával, emblémával megjelölt téglákat illik nevezni.
Időrendben elsőnek a pannon provincia építészetének emlékeiből láthatunk néhány méretes cserepet és szép, szabályos római téglát a Nemesvámos melletti Baláca-pusztán feltárt III. századi villából. Az építőanyagon a területileg illetékes légió pecsétje látható. A magyarok nyilván újrahasznosították az itt talált téglákat az építkezéseiken, de már a XI. századtól kezdve vannak újabb nyomai téglaégetésnek is a Dunántúlon. A tatárjárás utáni évtizedekben általánossá vált a tégla alkalmazása a falusi templomok és kolostorok építésénél. Az építőanyagot azonban csak jóval később kezdték megjelölni kegyúri, egyházi monogramokkal, címerekkel és egyéb jelképekkel. A téglák billogozása a török vész utáni nagyszabású újjáépítés korában terjedt el, a földesúri – nemesi, grófi, bárói, hercegi – manufaktúrákban, téglaégető üzemekben készült termék magán viselte a tulajdonos névjegyét, családi címerét és a gyártás évszámát. A szebbnél szebb ábrákkal, szimbólumokkal díszített falazó-, boltozó-, tetőfedő elemekből, művészi herendi épületkerámiákból közel 4000-félét őriznek a múzeumban, ezekből gondos válogatás látható a Tegularium kiállításán. Megható és elgondolkodtató olyan téglákat, cserepeket látni, amelyeken emberi kéz lenyomata, kutya, madár lábnyoma látható, hiszen e nyers agyagba került, majd kiégetett régi „üzenetek” most már akár az idők végezetéig is megőrződnek.
Ennél kevésbé filozofikus, mint inkább korunk földhözragadt problémáira jellemző, hogy a kiemelt közhasznú alapítványként működő Magyar Építőipari Múzeum állami támogatása mostanra megszűnt. Be kellett zárni a szabadtéri gyűjteményt és a kályhásmester Szent István utcai házát – Veszprém egyik műemléki látványosságát. A Dubniczay-palotában lévő téglamúzeum azonban nyitva van, érdemes meglátogatni. A Vár utca 29. számú ház utcai oromzatán, az allegorikus nőalak szobra alatt olvasható latin szállóige szerint „Non est mortale, quod opto”, azaz: nem hal meg, aki bízik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.