Bajnai rossz bizonyítványa

A hazánkba érkező uniós támogatások szervezeti működésével kapcsolatban súlyos gazdaságossági és hatékonysági hiányosságokat tárt fel az Állami Számvevőszék legfrissebb jelentése. A számvevők szerint az intézményrendszer működési költségei a tervezettnél sokkal magasabbak, a kommunikációra fordított összegek pedig sokszor megalapozatlanok.

2008. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Késedelmes kifizetéseket, a területi egyenlőtlenségek mérséklődésének elmaradását, a kormány által választott kiemelt projektek jogi hátterének rendezetlenségét, s az erősen megkérdőjelezhető kommunikációs kiadásokat is kifogásolta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) működését ellenőrző, tegnap közzétett jelentésében az Állami Számvevőszék (ÁSZ). A számvevők súlyos hiányosságokat tártak fel a Bajnai Gordon gazdasági és fejlesztési miniszter felügyelete alá tartozó NFÜ-nél, ezek főleg a stratégiai tervezést, a pályázati rendszer buktatóit, az ésszerűtlen gazdálkodást érintik. Az ÁSZ megállapítja: nem egyenlő esélyekkel indultak a pályázók, a legelmaradottabb térségek szerepeltek a leghalványabban, s olyan cégek is nyertek EU-s támogatást, amelyek önerőből is megvalósíthatták volna az adott programot.
*
Az NFÜ torz elosztási rendszerét jelzi, hogy a gazdasági és versenyképességi programokból a kis- és középvállalkozások mindössze 14 százaléka jutott támogatásokhoz, a mikrovállalkozásoknak pedig csak egy százaléka.
Súlyos kritika érte a kormány által egyedileg kiválasztott kiemelt programokat is, amelyek támogatásával a 2007 és 2013 közötti ciklus összes uniós forrásának egynegyedéről döntöttek – pályáztatás nélkül és bizonytalan háttérrel. A számvevők a tavaly kitalált rendszert erősen központosítottnak minősítették, s az 1650 milliárd forintról szóló döntések „hazai jogi alapját hiányosnak” vélik. A 2006-ban elindított tíz zászlóshajó projekt is léket kapott: az ÁSZ szerint nincs kormányzati felelősük, költségvetésük, de még ütemezési tervük sem.
A már megítélt támogatások kifizetéseinek késlekedése is óriási problémát okoz a pályázóknak – véli az ÁSZ, amely jelentésében rámutat: a 2004-ben indult első fejlesztési terv megvalósulása késik, „a 163 pályázat közül gyakorlatilag kettő tekinthető teljesen lezártnak”. A 2006-ig tartó időszakra vonatkozó szerződések mindössze 40 százaléka zárult le, 12 százalékára pedig még kifizetés sem történt. Az első tervvel kapcsolatban az ÁSZ az elnyert támogatások térségenkénti aránytalanságát, így a felzárkóztatási cél megvalósulatlanságát emelte ki. A legnagyobb gondot az egész fejlesztéspolitika törvényi szabályozatlanságában, az egyes szaktárcák és az NFÜ együttműködésének zavaraiban, s az állandóan változó szervezeti felépítésében látják a számvevők.
A káoszt jelzi, hogy az első fejlesztési tervet koordináló Nemzeti Fejlesztési Hivatal 2006-os megszűnte után a Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos vezetésével létrehozott NFÜ-nél jelentős átszervezésekre került sor, majd amikor Bajnai tavaly önkormányzati és területfejlesztési miniszter lett, vitte magával az NFÜ felügyeletét is. „Az ügynökségnek annak ellenére nem volt szerves kapcsolata a szakminisztériummal, hogy törvényileg ide tartozott” – állapítja meg a jelentés, amely hozzáteszi: 2008-ban újabb változás történt az NFÜ életében, amikor Bajnai immár a gazdasági minisztérium vezetőjeként őrködik az ügynökség felett. A felépítési zűrzavaroknak és módosítgatásoknak tulajdonítható, hogy az intézményrendszer tanácsadói tevékenységre csak a múlt év során mintegy kétmilliárd forintot fizetett ki különböző tanulmányokra és szakértői díjakra a közreműködő szervezetekkel együtt. Az EU által meghatározott, a források maximum négy százalékát érintő, a szervezeti működtetésre fordítható úgynevezett „technikai segítségnyújtási” plafont is túllépték az első fejlesztési terv során, s majdnem hét százalékot költöttek el. Az ÁSZ szerint az egyik legvitatottabb tételt a kommunikációra elköltött milliárdok jelentik: 2007 és 2013 között 16 milliárdért népszerűsíthetnek Bajnai Gordonék, nem tisztázott kérdés azonban, hogy pontosan mit. Aggályosnak találták a számvevők többek között az imázskampányt („Magyarország – Benned van”), valamint a Jóban-rosszban szappanoperára fordított 200 millió forintot is, annál is inkább, mert ezzel kapcsolatban „előzetes méréseket nem végeztek”. A népszerűsítési stratégia mellett a tanácsadói hálózatot is erősen bírálta az ÁSZ. A kistérségi megbízotti, a falugazdászi, a vidékfejlesztési és a nemzeti fejlesztési terv házhoz jön négy egymással párhuzamosan működő hálózat, amelyek nem voltak kellően összehangoltak, maga a tanácsadás erősen hiányos volt, a panaszok kezelését pedig nem oldották meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.