Hősök tere

Csete Örs
2008. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak kellett itt mindenkinek eszébe jutnia 1956 kapcsán harminc-egynéhány évig, hogy ellenforradalmi banditák, horthysta katonatisztek, börtöntöltelékek és egykori földbirtokosok randalíroztak Budapesten, fosztogattak, emberekre vadásztak, önbíráskodtak, gyilkoltak. Az ’56-os forradalomról a Kádár-korszakban csak ezek szellemében válogatott fotók kaphattak nyilvánosságot. Tudták a pártállam cenzorai, hogy a múlt eseményei azok számára, akik akkor nem voltak ott, általában csak néhány képből épülnek fel. A recept egyszerű: mutass be többször egy fotót egy bizonyos esemény egyetlen pillanatáról, és a nézők tudatában később az a kép fogja jellemezni az egész eseményt. Így például sokunknak a spanyol polgárháborút kizárólag Robert Capa híressé vált felvétele jelképezi a milicista haláláról.
Ez a fotó is megtekinthető a Szépművészeti Múzeumban, a Lélek és test című fotókiállításon, amelyen – idézet a plakátjáról – a fotográfia legnagyobb mestereinek képei láthatók Kertésztől Mapplethorpe-ig. A tárlat elegánsan szervírozott, békés csatárláncban imbolyog a fényképek előtt a szépszámú látogató. Magyar–angol feliratok, vaskos, könyvnek is beillő katalógus.
Kíváncsian járom a termeket: vajon melyik fotó képviseli ’56-ot? Eszembe jutnak Erich Lessing Corvin közi fotói a kialvatlan fegyveresekről, Jean-Pierre Pedrazzini felvételei a szétlőtt körútról, Ata Kando osztrák menekülttáborokban készült képei és még sok-sok profi és amatőr fotográfus híressé vált felvétele. Aztán ott állok két ’56-os fotó előtt, abban a teremben, amely az emberi lélek sötét, pusztító démonát – idézet a katalógusból – mutatja be. A témáról egy olasz sajtófotós, Mario De Biasi képeit válogatták be ezzel a címmel: Tóth József ÁVH-százados. Mindkét kép egy-egy utcai jelenet: az egyiken a tömegből valaki derékig lemeztelenített, fejjel lefelé fára felakasztott embert rúddal ütlegel, a másikon a lábánál fogva vonszolják maguk után néhányan a karját széttáró, magatehetetlen testet. A képcímek után ez áll: 1956, Budapest.
A Hősök terére néző múzeumban dermedten állok a két fénykép előtt, és elpirulok. Hiába volt rendszerváltás, hiába ismertünk meg számos fotót a forradalom dicső pillanatairól, 2008 nyarán Budapest nagy költségvetésű és presztízsű kiállítása ’56-ról még mindig a lincselést tartja érdemesnek láttatni a bel- és külföldi nézősereggel. És ezzel sajnos árnyékot vet az egész kiállításra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.