A régi kottákból kiderül

A nyári szezonzárás után, de még az őszi munkába lendülés előtt négy napon át négy településen reneszánsz és barokk muzsika szól a Dunakanyarban: kedden kezdődik a Börzsöny barokk napok. A fesztivál és a reneszánsz év kapcsán Lachegyi Imre blockflöteművészt, a fesztivál művészeti vezetőjét, egyik előadóművészét kérdeztük a régi zene mai helyzetéről.

Varga Klára
2008. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Léteznek divatok a régi zenében?
– Hogyne, most a szcenikus, jelmezes, kissé színházszerű előadásmód a divat. Eléggé népszerű is.
– Önök mégsem ezt az utat járják.
– Mi azokra a hallgatókra számítunk, akikben külsőségek nélkül is életre kel a reneszánsz és a barokk életérzés, és egyáltalán a zene.
– A reneszánsz év alkalmából minden kisebb-nagyobb fesztiválon lehetett hallani a korszak zenéit.
– Sajnos legtöbbször csak felszínes képet adnak az egyszerű, közismert dallamokkal az előadók a reneszánszról, amely zenei szempontból sokkal mélyebb, sokrétűbb – elég itt a reneszánsz polifóniára utalnom.
– Több zenei rendezvény kapcsán utánanéztem néhány régi hangszer történetének, s pompás történelmi tablókat láttam magam előtt: csatákat, koronázási meneteket, keresztelőket, halotti torokat. Érthetetlennek tűnik, hogy mindezt nem hasznosítja az oktatás, s periferikus tudás lett.
– A régi zenében használatos hangszerek a nagyzenekari művek és a nagyzenekari előadások miatt szorultak háttérbe annak idején, mivel nagyobb hangerőre, nagyobb hangterjedelemre lett szükség. A múlt század fordulóján Hollandiában kezdődött a régi zene felfedezése, újrajátszása, az autentikus hangszerek újraalkotása, a kódexekben a régi kották felkutatása, átírása. Ez a mozgalom azóta átterjedt más országokra is, ma már Magyarországon is vannak magasan képzett, elkötelezett régizenészek. De nem is csak a régi hangszerek történetének ismerete hiányzik ma a műveltségből, hanem például nagyon kevesen tudnak kottát olvasni. Kodály azért szorgalmazta, hogy a gyermekek szinte előbb ismerjék a kottát, mint a betűket, mert a kottaolvasás olyan összetett figyelmet, többdimenziós gondolkodást igényel, amely a későbbiekben nagyságrendekkel tágítja a szellemi képességeket. Sokan tartják úgy, hogy a felnőttkori teljesítmények szempontjából meghatározó, hogy valaki 14 éves kora előtt tanult-e komolyzenét.
– A műemlék-helyreállításban kétféle attitűd ismeretes: a romkonzerválás vagy az a meditatív, szorgos hozzáállás, amellyel például a visegrádi palotát úgy állították helyre, hogy aki megáll az Oroszlános kútnál, azt kérdezi, miféle csodalények élhettek itt, ha ilyen életintenzitást hagytak maguk után.
– Szerintem is csodálatos a helyreállított visegrádi palota. Gondolom, most az kérdezte volna, hogy a régizenész mennyire tud visszamenni az időben, hogy megértse, megérezze a kort, amelynek a zenéjét játssza. Nagyon sok mindent tudunk ma már a kutatások alapján a reneszánsz és barokk életmódról, tudjuk, nemcsak hogy minden élethelyzetben zenéltek, énekeltek az emberek, de a szentség, a folyamatos imádság szóval, énekkel is betöltötte a napjaikat. A régi kottákból azonban az is kiderül, hogy a hangszerválasztás és az előadásmód sokkal kötetlenebb volt, mint amióta a zeneszerzők nagyzenekarban gondolkodnak. Így nem sok fogalmunk van arról, hogy mit jelenthetett akkoriban egy gyors vagy egy lassú tempó. Az viszont kiderül, hogy milyen hangszeren szól jól a szerzemény, gyakran a megjelöltek közül nem mindegyiken. Sok műhelyben a világon ma is gőzerővel folynak a kutatások, ha találnak egy kódexet, rögtön átírják a régi zenéket mai kottára, és még azelőtt fölkerül az internetre, hogy valamelyik kiadónál megjelenne.
– Milyen a régizenészek kapcsolata a kortárs zenével?
– Tavaly például a The Hilliard Ensemble is énekelt, ráadásban kortárs darabot, de egyébként is számos régizenei együttes foglalkozik mai művek előadásával. Kedden a nógrádi katolikus templomban az Accord Quartett és a Sonora Hungarica Consort bemutatja például Zombola Péter Chanconne című művét.
– Manapság még mindig valami katarzisfélét érzünk, ha egy igazi világsztár együttes ráadásul valamelyik kisvárosunkban ad koncertet. Nagy erőfeszítés vagy bátorság kellett ahhoz, hogy tavaly a The Hilliard Ensemble-t vagy idén a London Baroque-ot meghívják Vácra?
– Tényleg a műfaj legnagyobbjairól beszélünk, de egyáltalán nem volt szó erőfeszítésről. Sőt azt is nagyon gyorsan megértették, hogy egy ilyen kis, szinte önerős fesztivál nem rendelkezik a New York-i Metropolitan, de még a MüPa költségvetésével sem, és Hilliardék ráadásul nagyon jól is érezték magukat.
– Bár a Dunakanyar bal partján nem ritkák a színvonalas kulturális, zenei rendezvények, a közönség fogékony, de mégis mintha félálomban lennének a Börzsöny szépséges falvai, de még a kisvárosok is.
– Épp ezen szeretnénk változtatni az idei nógrádi, szokolyai, berkenyei templomi koncertekkel, sőt lehetőség szerint a következő fesztiválokon építészeti előadásokkal és esetleg más, színvonalas, a régi zenéhez és a barokkhoz köthető programokkal bővítve a választékot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.