Dübörög a kelenföldi ingatlanbotrány

A budapesti városvezetésen múlik, hogy meghiúsítja-e az elmúlt évek egyik legsúlyosabb ingatlanpanama-gyanús ügyletét. Az eddigi fejlemények azonban abba az irányba mutatnak, hogy egy off-shore cég mögött rejtőzködő befektető diadalmaskodik a fővárosiak érdeke ellenében.

Munkatársainktól
2008. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés még június 26-i ülésén döntött arról, hogy a 6-os busz óbudai, Bogdáni úti végállomásának tulajdonjogáért cserébe az Estivo Kft.-nek átadja a XI. kerületi Tétényi út és Etele út sarkán, a leendő 4-es metró megállójánál lévő kelenföldi városközpontot, valamint két értékes Ráday utcai – a Kálvin téri metrómegállóhoz közeli – ingatlant. A botrányos ingatlancserét a közgyűlés MSZP–SZDSZ-es többsége, a háromtagú MDF-frakció teljes egyetértésével, az ellenzéki pártok, a Fidesz és a KDNP tiltakozását figyelmen kívül hagyva fogadta el. Akkor György István, a fővárosi pénzügyi ellenőrző bizottság fideszes elnöke kijelentette: a döntés legkevesebb ötszázmillió forintos, de becslések szerint akár sokmilliárdos kárt okozhat Budapestnek. Az ellenzéki képviselő hiába javasolta, hogy többpárti vizsgálóbizottság derítse ki a példátlan vagyonvesztés körülményeit, és nevezze meg a felelősöket, a kormánypártok az MDF-frakció tartózkodásával ezt is meghiúsították. A Hagyó Miklós (MSZP) és Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) főpolgármester-helyettesek által jegyzett előterjesztések szerint a Tétényi úti üzletközpont, benne az ott működő piaccal és a Szabó Ervin könyvtárnak, valamint a Budapesti Művelődési Központnak helyet adó épületekkel együtt „kártalanításként” kerülne a volt KISZ-vagyon részeként ismert Express Ifjúsági és Diák Utazási Irodát bekebelező Estivo Kft.-hez. A fővárosi tanács az Expresstől még 1979-ben vette igénybe a Bogdáni úti ingatlant, az irodát ekkor kártalanították, de a telekkönyvi átvezetés elmaradt, a földhivatal 1998-ban bejegyezte az Express tulajdonjogát, amit az iroda egy kft.-be apportált. A későn ébredő főváros hiába pereskedett, a Legfelsőbb Bíróság 2006-ban az Estivo Kft.-nek adott igazat. A társaság, amelyet időközben egy Liechtensteinben bejegyzett off-shore cég kivásárolt, a városvezetés által 552,5 millió forintosra becsült Tétényi úti ingatlan mellett – a XI. kerületi önkormányzat szerint lényegesen többet ér a piacként, „panelplázaként” is működő központi épületegyüttes – kezdetben 2,7, majd a jelenlegi megállapodástervezet alapján mintegy 1,2 milliárd forintot követel a BKV-tól és a csatornázási művektől ingatlanhasználati díjként 1996-ig visszamenőleg, holott a társaságot csak 1998-ban jegyezték be. Ezt „váltaná ki” a főváros két, összesen ötszázmillió forintra becsült, Ráday utcai ingatlannal, amely a metróépítés után több ezer négyzetméteres beépíthetőséget jelent, szemben a papíron 526,5 milliót érő óbudai végállomással, amely viszont a hatályos övezeti besorolás alapján a jövőben is csak közlekedési célokra hasznosítható, másra nem.
György István azt már a közgyűlési szavazás előtt jelezte, tudomása van arról, hogy a Ráday utcai telkekre egy, az előterjesztésben meg sem említett cég 900 millió forintos ajánlatot tett. A napokban újabb botrányt kavart, hogy egy terézvárosi cég összességében több mint 1,2 milliárd forintos ajánlatot tett Demszky Gábornak a kelenföldi városközpont csaknem egy hektárnyi területének megvásárlására. A vevő a négyes metró épülő Tétényi úti megállója melletti ingatlanért nettó egymilliárd forintot kínál, valamint további 55 milliót az itt lévő könyvtár és művelődési központ felújításához, míg a kelenföldi piac működéséhez kétezer négyzetméternyi területet biztosítana. A cég a szerződéskötést követően nyolc napon belüli fizetési garanciát vállal, sőt tízszázaléknyi bánatpénzt kész azonnal letétbe helyezni. A hetekben a Magyar Ingatlanszövetség tiltakozott a kirívó értékaránytalanság és a piacellenes csere miatt: a szakemberek szerint is legalább a dupláját éri a kelenföldi terület a fővárosi önkormányzat által felbecsültnél. Demszky Gábor azonban a közgyűlési döntés felfüggesztése helyett két bizottságnak adta ki az ingatlanpanama-gyanús ügyet megvitatni, amelyről információnk szerint a fővárosi pénzügyi ellenőrző bizottság, illetve a jogi bizottság legkorábban augusztus közepén tárgyalhat.
Időközben Újbuda önkormányzatának Fidesz-frakciója azt kezdeményezte, hogy a kerület tegyen vételi ajánlatot a főváros által felbecsült 552,5 millió forint értékben a kelenföldi bevásárlóközpont fővárosi tulajdonú telkeire, mert mint Balás Piri László képviselő kifejtette: csak így lehetne meggátolni a csereszerződést és az önkormányzat érdeksérelmét. Egyben reményét fejezte ki, hogy a vételre, vagyis az így egyesítendő kerületi ingatlanokra vonatkozó előterjesztést a helyi szocialisták is támogatják Újbuda városfejlesztési céljai érdekében a jövő heti testületi ülésen.
A történetnek külön érdekessége volt a BKV számításokkal és adatokkal alá nem támasztott belső vizsgálata, amely szerint a Bogdáni úti végállomás esetleges áthelyezése nem megoldás, mert a fővárosnak ez túl költséges lenne, csaknem 1,7 milliárd forintos pluszkiadással járna. A közeli Auchan bevásárlóközpont parkolójának egy részén azonban ennek a pénznek a töredékéből kialakítható lenne az új végállomás, de a Főpolgármesteri Hivatal Hagyó Miklós által irányított városvezetési részlege komolyan sem vette ezt az alternatívát.
A Bogdáni úti buszvégállomást birtokló – Magyarországon egy Havanna lakótelepi lakásba bejegyzett – Estivo Kft.-nek két tulajdonosa van, a Negril Kft. és a GP Realestate nevű liechtensteini off-shore cég. Utóbbi hónapokkal ezelőtt két társaságban is érdekeltséget szerzett, de néhány hét alatt túl is adott azokon. Az egyik ilyen a Freedompalace Ingatlanforgalmazó Kft, a másik a Szemi-Ingatlan Kft. volt. A Szemi új tulajdonosa a Magyar Hírlap szerint egy bevásárlóközpont-hálózatot működtető svájci–francia cégcsoport, míg a Freedompalace-t Közép-Európa egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője, a GTC Magyarország Kft. vette meg. Külön pikantériája az ügynek, hogy mindaddig a szűk egy hónapig, amíg a Freedompalace a GP Realestate érdekeltségébe tartozott, az a Masszi Péter volt a cég ügyvezetője, aki a BKV vezérigazgató-helyettesével, Regőczi Miklóssal lakik egy házban a belvárosban. Regőczi az előző ciklusban Székesfehérváron volt MSZP-s önkormányzati képviselő, majd Antal Attila volt BKV-vezérrel érkezett a közlekedési társasághoz, s őt is az MSZP-s Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes jóváhagyásával nevezték ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.