Elmozdulások és képi struktúrák

2008. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyarmathy Tihamér a XX. század avantgárd és nonfiguratív művészetének egyik legjelentősebb alakja. A Wehinger-gyűjtemény átfogó képet ad a laikus szemlélőnek is a Gyarmathy-életműről, hiszen mindhárom alkotói szakaszából láthatók a méltán fontos művek. Gyarmathy korai munkái bauhausi gyökerekből táplálkoznak, amelyek közül a kiállításon megtalálható az Utcai jelenet, a Lány papagájjal és a Fürdőzők is.
A negyvenes évektől kezdődően Gyarmathy gondolkodásmódját és világlátását a Kállai-féle „bioromantika” határozta meg. Innentől datálhatók a nonfiguratív képei,
sajátos szürrealista ikonográfiába ágyazott munkái, mint például a gyűjtemény anyagában megtalálható 1945-ös Ellentétes mozgásrendszer vagy az 1949-ben készült Dicsőség. Az igazi nagy korszakot az ötvenes évektől számítják a művészettörténészek. Ettől kezdődően Gyarmathy teljesen a természettudományos alapok felé fordult, művészeti világképét a kor technikai újításaira alapozta, és képein keresztül gondolati teret épített. Vibrálás, fény-árnyék játék, formalizáltság, dinamizmus és heves ecsetkezelés jellemző ezekre a képekre. A megfestett mértani elemek organikus egészet alkotva hoznak létre egy mikrokozmoszt, amely a magányos művész bezártságát is szimbolizálja. Ebből a korszakból a tárlaton látható az Ünnepnap az utcán (1964), a Testek a pályájukon (1970) és az Elmozdulások és struktúrák (1979).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.