Jászairól, az ösztönök szintjén

A tegnap véget ért szegedi Thealter nemzetközi színházi fesztiválon számtalan ötletes kísérleti produkció volt látható. Némelyik azonban, erősen arányt tévesztve, kizárólag erre helyezte a hangsúlyt.

Pethő Tibor
2008. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtök este, a belülről teljesen darabokra tépett, de régi fényét még így is őrző, romos Kass Szállodában a magyar színházi élet nagy legendájáról, Jászai Mariról láthattak monodrámát az érdeklődők. Az egyfelvonásos a művésznő különlegesen megjelenített síremléke előtt játszódott. Egyszerre ortodox ikonokra és a századforduló neves piktorának, Gustav Klimtnek a kor „mondén” asszonyairól készült képeire emlékeztet maga a monumentumot megjelenítő díszlet. A különbség csupán annyi magához a darabhoz képest, hogy a fatáblán egy Tilos a dohányzás! felirat mellett nemcsak egy csótány óriási kivetülése, hanem az aranyporral beszórt keretben magának a művésznőnek grafitti-stílben megrajzolt fekete haja is látszódott. A köré, az anyagba vájt lyukon egyrészt a színésznő feje, lejjebb pedig, fekete csipkéből szőve, a művésznő kézelője tűnik fel. Jászai Mari, aki tényleg a kor meghatározó teatralistája volt, mintegy szellemét és lelkét levetkőzve az ösztönök szintjén szólt közönségéhez. A címszerepet maga a rendező, Menszátor Héresz Attila formálja meg, fejét a díszsírból dugva ki. A nemcsere bizarr, okot különösebben nem látunk rá. Feltételezhetően a halottak által „levetkőzött” férfi-nő különbség eltűnésére utal. Az első tizenöt perc a kollektív tudatalatti fogalma mögé menekült ember álmaira próbál emlékeztetni: a holttest önmagában „rakoncátlankodik”, mintha felmenőinket látnánk tulajdon, magunk által is nehezen feldolgozott álmainkban, s igazolásul Thomas Mannt citálnánk a Varázshegyből. Sajnálatos, hogy ennél tovább a darab nem jut. A sírkövön csapkodó színésznő csalódásairól, szerelmi életéről mesél, s teszi ezt a szövegből adódóan rendkívül felszínesen, de éppen úgy, mint akiből kiszállt már a lélek és a szellem, s „csak” a porhüvely maradt, amely mást nem tud, csupán saját, érdektelenül előadott kínjairól mesélni.
Mi marad? Nyilvánvalóan a harsányság és a sivalkodás. Ez azonban kevés ahhoz, hogy az ötletes díszlet és a hisztérikus előadás között a hiányt áthidalja.
(Sediánszky Nóra: Jászai. Thealter fesztivál.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.