Kényszerfrigyek kora

A hitelválság és a lelassuló gazdasági növekedés furcsa szövetségeket hozott létre: a pénzszűke és a tőzsdei kilengések miatt ugyan alábbhagyott a kockázatos cégfelvásárlási láz, ezzel párhuzamosan viszont előtérbe került az egymással versenyben álló vállalatbirodalmak kényszerű együttműködése.

2008. 08. 21. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Halálos ellenségek borulnak egymás keblére, miközben a mellettük lévő laptop monitorja ingadozó részvényárfolyamokat mutat, a falon függő dollár képe megremeg, és a sötét ablakon betekint a tőzsdei pangást szimbolizáló medve. A hitelválság egyéves évfordulóján a pénzszűke miatt egyre alacsonyabb profitot bezsebelő, minden centen takarékoskodni kénytelen rivális mamutcégek vezetői hirtelen megvilágosodtak, és a piacért folytatott küzdelemben egymás segítségét kérik – jellemzi a különös házasságokat az Economist, amely elemzésében a helyben járó gazdaság kihívásaira adott válaszokat boncolgatja. Az Egyesült Államokból kiindult másodrendű jelzálogpiaci válság nyomán kialakult bizonytalan pénzpiaci légkör még a legerősebbnek hitt vállalatokat is együttműködésre sarkallja, kezdve a légitársaságoktól az autógyártókon és a gyorsposta-szolgáltatókon át egészen az újságkiadásig.
Az Air France és a KLM egyesülésének mintájára most a British Airways egyesül a spanyol Ibériával, így Európában a harmadik legnagyobb légitársaság megalakulása várható. Csökkenhet a munkabérköltség, a leszállóhelyekért fizetett díj, közös lehet a jegykiadás is, a járatmegosztás okozta előnyökről már nem is szólva.
A riválisok összefogására az autóiparban is jó néhány új példát találhatunk: a Minit gyártó BMW és a kisautók piacán szintén helyet kérő Alfa Romeo MiTo például közös alkatrészgyártást tervez gazdaságossági megfontolásokból. A Yahoo! legnagyobb ellenfelének, a Google-nak tesz hirdetés-kiszervezési ajánlatot, a UPS gyorsposta-szolgáltató pedig a DHL-lel köt jövőre légifuvarozási egyezséget. Esetükben nehéz szétválasztani, meddig is tart a közösködés, és honnan indul a kemény versengés az ügyfelekért, bár mindkét fél állítja, hogy a csomagok összegyűjtése és kézbesítése továbbra is külön-külön történik.
A szűkösebb idők kiváltotta megszelídülés legszebb példáját azonban az évtizedek óta kutya-macska viszonyban álló New York Post és a Daily News újsütetű barátsága mutatja. A Murdoch érdekeltségébe tartozó Post és a laptársát szinte naponta gyalázó Daily News eddig késhegyig menő harcot vívtak, hogy egymást lejárassák, és piacvezetők lehessenek, most azonban a lapterjesztésben egyesítenék erőiket. Az ellenséggel azért érdemes összefogni, mert a laphirdetések száma megcsappant, terjednek az internetes újságok, és lassul az amerikai gazdaság, vagyis a konkurensek azonos problémákkal küzdenek.
A részleges fúziók kora jöhet el, mivel alábbhagyott a korábban nagyon is népszerű, ám roppant kockázatos cégfelvásárlási láz. Átmenetileg ugyanis mattot adott a spekulatív célú kivásárlásoknak a hitel- és tőzsdeválság: a bajban lévő cégek megvásárlására, feljavítására, majd továbbértékesítésére szakosodott kockázatitőke-befektetési társaságok a tőzsdei árfolyamok sűrű ingadozásai miatt nehezen tudják reálisan felmérni egy-egy felvásárolandó vállalat értékét. A mostani kényszerházasságok ezzel szemben biztos költséglefaragást garantálnak, meghagyva a konkurens cégek önállóságát. Az Economist szójátéka szerint az új jelenség neve „coompetition”, amely a verseny (competition) és az együttműködés (cooperation) szavak diszkrét egyvelege.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.