Mégsem jár kártérítés a késő vonatok után?

Fizet a vasúttársaság, ha késik a vonat – jelentette be még tavaly nyáron a MÁV-Start megalakulása után Kóka János akkori gazdasági miniszter, ám mindez nem működik ilyen egyértelműen a gyakorlatban. Legalábbis így gondolja a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet, amely az ügyben közérdekű pert indított a vasúttársaság ellen. A MÁV-Startnál a törvényi előírásokra hivatkoznak.

Bodacz Péter
2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közérdekű keresetet indít a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet (FJSZ) a MÁV-Start Zrt. ellen. Az érdekvédők álláspontja szerint a vasúttársaság általános szerződési feltételei közt azok a pontok kifogásolhatók, amelyek az utasok kártérítési lehetőségeit a vonatok késedelme vagy kimaradása esetén minimálisra csökkentik, és az utasokat adminisztratív és egyéb jellegű akadályokkal eltántorítják attól, hogy jogos igényüket érvényesíthessék. A szervezet aggasztónak tartja többek között, hogy az intercityk és más helyjegyköteles vonatok késése miatt a helyjegy visszaváltására a vonat megérkezését követő nap 24. órájáig és csak a vonat által érintett állomásokon van mód, noha szerintük az utast nem lehet arra kényszeríteni, hogy rögtön sorba álljon, amikor éppen a tökéletlen szolgáltatás miatt már egyébként is késésben van. A helyjegyet, pótjegyet késés miatt visszaváltó utas – mutat rá a szervezet – a pénzét az állomáson csak akkor kapja meg, ha kártérítési igényéről lemond, amely nyilvánvalóan sérti az utas kártérítéshez való jogát.
Az FJSZ életszerűtlennek tartja azt a gyakorlatot is, miszerint a késés tényét minden utasnak igazoltatnia kell az érkezési állomás ügyeletesével. Ha az utas a késlekedő vonattal elutazik, akkor késési időt a felszállás előtt közölt, módosított indulási időhöz viszonyítva számítják, vagyis a MÁV egy többórás késéssel induló vonat esetén is mentesítheti magát azzal, hogy indulás előtt közli az új időpontot. Indokolatlanul korlátozza az utas lehetőségeit – mutat rá a szervezet –, hogy a kártérítési igényt csak a MÁV központi ügyfélszolgálatához lehet benyújtani, miközben a levelezéssel, ügyintézéssel járó idő és költség nagyobb, mint a várható bevétel. A 2005 óta működő fogyasztóvédelmi szervezet azt várja a bíróságtól, hogy állapítsa meg MÁV-szerződés kifogásolható feltételeinek érvénytelenségét.
– A MÁV-Start nem kapott hivatalos megkeresést az említett esetről, a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet kritikai észrevételeiről a sajtóból értesült a személyszállító vasúttársaság – közölte megkeresésünkre a cég szóvivője. Balog-Fazekas Anita tájékoztatása szerint a MÁV üzletszabályzata a polgári törvénykönyv, egy kormányrendelet, illetve a személyszállítási tevékenységre vonatkozó hatályos jogszabályok rendelkezései alapján készült, a fogyasztóvédők kifogásai ezekkel állnak szemben. A szóvivő kérdésünkre nem adott tájékoztatást arról, hogy a MÁV-hoz mennyi panasz érkezik, illetve hogy tervezik-e a pótdíj-visszafizetési rendszer utasbaráttá alakítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.