Közérdekű keresetet indít a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet (FJSZ) a MÁV-Start Zrt. ellen. Az érdekvédők álláspontja szerint a vasúttársaság általános szerződési feltételei közt azok a pontok kifogásolhatók, amelyek az utasok kártérítési lehetőségeit a vonatok késedelme vagy kimaradása esetén minimálisra csökkentik, és az utasokat adminisztratív és egyéb jellegű akadályokkal eltántorítják attól, hogy jogos igényüket érvényesíthessék. A szervezet aggasztónak tartja többek között, hogy az intercityk és más helyjegyköteles vonatok késése miatt a helyjegy visszaváltására a vonat megérkezését követő nap 24. órájáig és csak a vonat által érintett állomásokon van mód, noha szerintük az utast nem lehet arra kényszeríteni, hogy rögtön sorba álljon, amikor éppen a tökéletlen szolgáltatás miatt már egyébként is késésben van. A helyjegyet, pótjegyet késés miatt visszaváltó utas – mutat rá a szervezet – a pénzét az állomáson csak akkor kapja meg, ha kártérítési igényéről lemond, amely nyilvánvalóan sérti az utas kártérítéshez való jogát.
Az FJSZ életszerűtlennek tartja azt a gyakorlatot is, miszerint a késés tényét minden utasnak igazoltatnia kell az érkezési állomás ügyeletesével. Ha az utas a késlekedő vonattal elutazik, akkor késési időt a felszállás előtt közölt, módosított indulási időhöz viszonyítva számítják, vagyis a MÁV egy többórás késéssel induló vonat esetén is mentesítheti magát azzal, hogy indulás előtt közli az új időpontot. Indokolatlanul korlátozza az utas lehetőségeit – mutat rá a szervezet –, hogy a kártérítési igényt csak a MÁV központi ügyfélszolgálatához lehet benyújtani, miközben a levelezéssel, ügyintézéssel járó idő és költség nagyobb, mint a várható bevétel. A 2005 óta működő fogyasztóvédelmi szervezet azt várja a bíróságtól, hogy állapítsa meg MÁV-szerződés kifogásolható feltételeinek érvénytelenségét.
– A MÁV-Start nem kapott hivatalos megkeresést az említett esetről, a Fogyasztói Jogérvényesítő Szervezet kritikai észrevételeiről a sajtóból értesült a személyszállító vasúttársaság – közölte megkeresésünkre a cég szóvivője. Balog-Fazekas Anita tájékoztatása szerint a MÁV üzletszabályzata a polgári törvénykönyv, egy kormányrendelet, illetve a személyszállítási tevékenységre vonatkozó hatályos jogszabályok rendelkezései alapján készült, a fogyasztóvédők kifogásai ezekkel állnak szemben. A szóvivő kérdésünkre nem adott tájékoztatást arról, hogy a MÁV-hoz mennyi panasz érkezik, illetve hogy tervezik-e a pótdíj-visszafizetési rendszer utasbaráttá alakítását.
Nagy-Britannia csatlakozik az Oroszország elleni szankciókhoz
