Rossz képek, jó művészet

Világhírű művészek – Giorgio de Chirico, René Magritte és mások – művei szerepelnek a bécsi Museum Moderner Kunst (MUMOK) Bad Painting good art című kiállításán, a képek azonban olykor az amatőrök, vasárnapi festők világát idézik. Nem véletlenül: a rendezők a XX. század egészén átívelő jelenség, a bad painting, „rossz festészet” természetrajzát mutatják be.

P. Szabó Ernő
2008. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rossz képek mindig is léteztek, csak éppen nem szándékosan formálták rosszra őket – készítőjüktől ennyire tellett, a megrendelők azután többnyire jobb híján így is elfogadták őket, hiszen nem elsősorban a kvalitás volt a fontos, hanem a festményen ábrázolt személy, jelenet. A bad painting, a rossz festészet fogalma azonban csak a XX. század 60–70-es éveiben született meg, amikor is az amerikai Neil Jenney maga nevezte rossznak, érdektelennek néhány alkotását, amelyeket azután mégis befejezett, mert úgy vélte, „még ha a lehető legrosszabb képeket produkálná, akkor sem lennének eléggé jók”. Néhány évvel később, 1978-ban előkelő helyen szerepeltek ezek a művek a New York-i New Museum Bad Painting című kiállításán, melynek rendezője, Marcia Tucker amerikai művészek figurális műveit mutatta be, hogy az 1960–70-es évek avantgárd művészetének diktatúrája ellen tiltakozzon.
Nos, mutatják a bécsi MUMOK- kiállításon szereplő nagy mesterek vásznai, a bad painting megszületésében is kulcsszerepe volt a bevett formák, sztereotípiák, a tradícióra hivatkozó vagy éppen trendinek számító, ám tartalmilag, minőségileg megkérdőjelezhető megoldások elleni tiltakozásnak. „A fejünk azért kerek, hogy a gondolatok irányt tudjanak változtatni benne” – mondta Francis Picabia, a dadaizmus nagy mestere, akit a kiállításon féltucatnyi, a pornográfia, a giccs képi világát vagy éppen a fasiszta testkultúra eszményeit idéző-kritizáló kép képvisel. A legkorábbi mű Giorgio de Chirico 1927-es vászna, a Szórakozó gladiátorok az iskolában, amely különböző stílusok töredékeit illeszti egymás mellé, s alkotója egyszerre szánta polemizáló válasznak Picasso 20-as évekbeli újklasszicista stílusára, és saját korábbi képei ellenpontjának. Hogy milyen nehezen föloldható a jó és a rossz problematikája, jól mutatja, hogy a művész több alkotásával éppen ekkoriban jutott el a giccsig, a kiüresedésig, hogy a hatvanas években azután újrafesse a korábbi metafizikus képeket.
René Magritte festményei többnyire távolról felismerhetők motívumaikról, festésmódjukról, a képen lévő szövegekről, amelyek közül a leghíresebb a Ceci n’est pas une pipe (Ez nem pipa) szövegű felirat, amely fölött természetesen egy jól megtermett, füstölgő pipa látható. A látszat és a valóság viszonyára, a mű mibenlétére kérdez rá újra és újra Magritte, akitől olyan festmény szerepel a tárlaton, amelyről senki nem mondaná meg, hogy tőle való. Első, 1948-as párizsi egyéni kiállítására festette a saját sikeres korábbi képi világától radikálisan különböző sorozatot, amelyhez a szakállas, egyszerre fél tucat pipával fölszerelt férfit ábrázoló Le Stropiat (A nyomorék) című kép tartozik. Irónia, vicc, a modern francia festészet kritikája? Vagy inkább „nagy értelmetlenség” a mű, ahogyan maga Magritte fogalmazott? Nyilván erről is, arról is szó van, hiszen a párizsi kiállítás után a művész visszatért saját emblematikus motívumaihoz, festésmódjához.
A 60–70-es években nem egy művész igyekezett rámutatni a megmerevedett normák, kánonok tarthatatlanságára. Az NDK-ból Nyugatra került Baselitz a keleti figurális és a nyugati nonfigurális művészet polarizációja, Philip Guston az absztrakt expresszionizmus egyeduralma, Neil Jenney a Minimal Art reduktivitása, referenciáknélkülisége, Sigmar Polke, Malcolm Morley az úgynevezett jó ízlés normái ellen tiltakozott. A kilencvenes évek Amerikájában John Currin és Lisa Yuskavage a „politikailag korrekt” művészet érvényességét igyekezett megkérdőjelezni a pornográfia, a giccs, a képregények illetve a régi művészet motívumvilága alkalmazásával. Az idő, úgy tűnik, a kritikus szemléletű művészeket igazolja, hiszen az avantgárd lezárulása után világossá vált: senki nem nevezheti az általa képviselt művészeti törekvést „egyedül érvényesnek”. Még a bad painting jeles mesterei sem. Éppen ezért kell nagyon megválogatniuk, hogy mikor és milyen rossz képet festenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.