Salak került a gépezetbe

Évek óta kevés figyelmet kap a salakmotoros-szakág Magyarországon, de a múlt héten újra reflektorfénybe kerültek a magyar salakosok: négy esztendő után jutottak ismét a világ legjobb nyolc csapata közé. Sikerük értékét növeli, hogy a csapat-világbajnoki szereplést állami támogatás nélkül érték el.

Szilágyi Richárd
2008. 08. 03. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbbi Világkupa-szereplés, 2004 óta vajmi kevés figyelmet kapott a magyar salakmotoros-szakág, de ezen nem is nagyon csodálkozhatunk: a legnagyobb „eredménynek” Matej Ferjan honosítását könyvelhettük el, ám ezen túl sem egyéniben, sem csapatban nem sok említendő maradt. Egészen az idei csapat-világbajnokság selejtezőjéig, mert a május 25-i miskolci versenyen az utóbbi évek legkiemelkedőbb sikerét érte el a válogatott: a német, az amerikai és a lett alakulatot megelőzve bejutott a Világkupa nyolcas döntőjébe. A Matej Ferjan, Tihanyi Sándor, Magosi Norbert, Tabaka József és Szatmári László összetételű csapat a lengyelországi elődöntőben a Gollob vezette hazaiakkal, a Crumppel felálló ausztrálokkal és a junior-vb-győztes Szajfugyinovot soraiban tudó oroszokkal csatázott.
A lebonyolítás sajátosságának és a versenynaptárnak köszönhetően – gyorsaságimotoros- és Forma–1-es futam se „zavart be” a képbe – egy hétig csak a salakos- szakág állt a világ motorsportjának középpontjában: először a két elődöntőt rendezték meg, ahonnan a legjobbak automatikusan a dániai nagydöntőbe jutottak, majd az elődöntők második és harmadik helyezettjei csatázhattak a fennmaradó két finalista helyért egy újabb versenyben. A szakág népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy egyrészt a magyar érdekeltségű elődöntőre több száz hazai szurkoló kísérte el a nemzeti csapatot, fergeteges hangulatot teremtve a 25 ezres lesznói arénában, másrészt mintegy kétszáz országban élő adásban követhették a motorsport rajongói a sorozat négy versenyét.
Lesznóban a magyar csapat végül a negyedik helyet szerezte meg, jócskán lemaradva a még „reményfutamot” érő harmadik pozícióban végzett oroszoktól. Ha meglepetést nem is, de emlékezetes perceket azért okoztak salakosaink: Ferjan rögtön az első futamban megelőzte lengyel és orosz riválisát, majd a verseny vége felé kiválóan használta ki a „joker” adta lehetőséget, Magosi többször is vezetett a rajtot követően és Tabaka is jól küzdött, sőt pontot is szerzett.
Pedig a versenyt megelőző hetekben az összefogás helyett a hatalmi harc került előtérbe: a szakág vezetője – egyébként aktív motoros – visszavonta a magyar csapat vezetőjének – aki egyben a miskolci klub elnöke – tagságát és szavazati jogát. A kizárt csapatvezető állami támogatás hiányában a nyilvánosság felé fordulva keresett támogatókat, hogy a nemzeti válogatott egyáltalán elutazhasson a világbajnokságra. Mindezek fényében a magyar csapat szereplése és a megszerzett tíz pont, amely minden idők legsikeresebb elődöntős szereplése, még inkább sikernek könyvelhető el…
A dániai Vojensben megrendezett szuperdöntőbe végül a házigazdán kívül a lengyel, a svéd és az ausztrál csapat jutott be, ahol végig kiélezett küzdelem zajlott a felázott salakon. A sok bukással tarkított versenyen végül a Nicki Pedersen vezette dán együttes szerezte meg a világbajnoki címet, megelőzve a címvédő lengyeleket, a nagyszerűen hajrázó svédeket és az ezen az estén kissé haloványabb ausztrálokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.