Személyes alkatrészek

2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Egy alakulásban lévő nagy költői pálya első prózakísérlete” – írja a fülszöveg. De a költőként és irodalomtörténészként ismert Borbély Szilárd legújabb könyvének traumákkal, balsejtelmekkel, nyomasztó idegenségérzéssel terhes világa a fenti megállapításból leginkább talán a kísérletet, legkevésbé pedig a prózát igazolja. A csaknem kétszáz oldalon tizenkét szöveget közlő gyűjtemény írásai (egy kivétellel) elsősorban próbálkozásként, kísérletként, vagyis klasszikus értelemben vett eszszéként olvastatják magukat, jellegük-karakterük alapján Orwell történetmesélős esszéihez állnak igen közel. Nem valódi novellák, elbeszélések tehát, hiányzik belőlük a vérbeli prózák sajátos görcstelensége, a megszólalás módjának magátólértetődősége. Az igazán átütő próza gyomorból jön (részben legalábbis), ennek a kötetnek a szövegeit viszont kizárólag az intellektus teszi mozgalmassá. Borbély nagyon pontosan, árnyaltan gondolkodik
tapasztalatairól, érteni és értelmezni akarja környezetének jelenségeit. Miközben a művek (a szerzővel egyértelműen azonosítható) narrátora mégiscsak művész, érzékenységekkel, nosztalgikus emlékekkel, a képszerű beszéd igényével és képességével. Furcsa kettősség. Kicsit olyan, mintha az Árnyképrajzoló szövegeiben a költő
Borbély megfigyelte világot a kutató Borbély írná le. Prózaíró nincs a képletben. És nem is biztos, hogy szükség van rá. Esszéként ugyanis kiválóak az
írások.
A legizgalmasabb darabok (A kastélykönyvtár parkja; Gyerekkor falun; A Göncz az egy strici) a szerző megszenvedett identitásváltását bontják ki, illetve kevert azonosságtudatát rajzolják meg. Borbély egy nagyvárosi humán értelmiségi helyzetéből (nyelvével, liberális gesztusaival) keresi a folytonosságot a faluhoz szocializálódott, a hagyományos életformákat értékként megélő katolikus gyermeki önmagával. A szövegek azt mutatják, hogy mindkét világ beépült az énjébe, meg azt is, hogy valami módon a kettő kizárja egymást, és mégis együtt érvényesülnek. Az értékrendek ilyen típusú vegyülésével ritkán találkozni az irodalomban; kérdéseket ébresztenek ezek a művek, párbeszédre ösztönözik olvasójukat.
A Feljegyzések az irodalomról című szövegben a költő Borbélyt a Petőfi Irodalmi Múzeum arra kéri, adományozzon a közgyűjteménynek valami személyes tárgyat, a közvetlen környezetéből valami sajátot, jellegadót, olyat, amelyet betehetnek a kortárs irodalmi tárlat anyagába. Gondos (görcsös) mérlegelés után a költő számítógépének egy kiszuperált alkatré-szét viszi el a nagy múltú intézménybe, és csodálkozik, hogy az őt fogadó hivatalnokok nem örülnek túlzottan az adománynak. A műben leírt és elemzett helyzet viszont megmutatja ennek a kötetnek a legmegfelelőbb helyét. Ha Borbély Szilárd az Árnyékképrajzoló kéziratát viszi el a PIM-be, hogy íme, itt az a személyes, ami róla mint költőről mond valamit – a muzeológusok minden szempontból elégedettek lehetnek.
(Borbély Szilárd: Árnyképrajzoló – körülírások. Kalligram Kiadó, Pozsony, 2008. Ára: 2500 forint.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.