Irreálisan szigorú követelményeknek kell megfelelnie az Új Magyarország vidékfejlesztési program reklámozásának feladatával megbízott médiaügynökségnek, amely az agrártárca Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézetének (VKSZI) május végén és június elején kiírt pályázatokon egyedüli pályázóként indulhatott és nyerhetett. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél eddig is kimagaslóan a legtöbb kommunikációs megrendelést magáénak tudó Mindshare vállalat nyerésének körülményei ezúttal erős szakmai bírálatokat váltottak ki, elsősorban a kiírási feltételek testre szabottsága, másrészt a megrendelés kiugróan magas összege miatt. A legszigorúbb feltétel, amely a lehetséges pályázók számát teljesen behatárolta, a 300 millió forint értékben korábban már megvalósított uniós kampányokról szóló referencia kérése volt, mivel ebben a tárgyban hasonló nagyságú megrendelést eddig csak néhány ügynökség szerezhetett. A tender feltételeit meghatározó VKSZI kommunikációs vezetője, Kerényi Gyula lapunknak megerősítette, hogy valóban egyetlen pályázat érkezett be, s mindössze négy vállalat mutatott érdeklődést a tender iránt. Kerényi szerint a másik három cég elvileg alkothatott volna konzorciumot, hogy együttes erővel teljesíthesse a többi követelményt, ám ezt nem tették meg. A VKSZI a szakmai színvonal garantálásával okolta a kiírási feltételeket, melyek szerint speciális minőségbiztosítási tanúsítványt, a pályázó cég ügyvezetőjétől felsőfokú angol- és németnyelv-vizsgát, valamint meghatározott számú céges autót, kamerát és mobiltelefont is fel kellett mutatni. A Kreatív.online internetes portál szerint még a legnagyobb piaci szereplők is képtelenek voltak indulni a tenderen, és az volt a benyomásuk, hogy a kiírást konkrét cégre vagy cégekre szabhatták. A Magyar Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (Maksz) levélben tiltakozott a szakma nagy részét kizáró közbeszerzés ellen, hangsúlyozva, hogy „Magyarország vezető ügynökségei azért maradtak távol a pályázattól, mert a szűrőfeltételeknek nem tudtak megfelelni”. A Maksz állásfoglalásában leszögezte: nem lehet cél egy olyan tender, amelyen az egyedüli indulónak is „nagy leleményességre” van szüksége ahhoz, hogy megfeleljen. Lapunk megkeresésére Somlói Zsolt, az Insomnia céggel együtt nyertes Mindshare ügynökség vezetője elmondta, hogy 1995 óta vesznek részt közbeszerzéseken, tapasztalatuk szerint a papírok szerinti megfelelés nagyon fontos, és ezt kellő rutinnal tudják kezelni.
Szakértők szerint az utóbbi időben napvilágot látott furcsa tenderek rávilágítanak arra, hogy egyre kevesebb cégnek sikerül felkapaszkodnia a magyar állami vállalatok közbeszerzési listáira, elsősorban az előminősítési rendszerek miatt.
– Az állami közbeszerzések 95 százaléka szakszerűtlen vagy tisztességtelen – hangsúlyozta a Magyar Nemzetnek Várday György közbeszerzési szakértő, aki szerint a sértett felek elvileg ugyan fordulhatnak a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, ám ezt csak ritkán teszik meg. Várday elmondta: a nyílt, a meghívásos és a tárgyalásos formájú eljárások során egyaránt van mód a bundázásra, mert hiányzik a közbeszerzési kultúra és a versenyeztetés valódi szándéka. Példaként a külföldi kamarákat említette, amelyek évek óta tiltakoznak a tisztességtelen megrendelések ellen.
– Az utóbbi időben egyre inkább testreszabottan jelennek meg a kiírások, ezt azonban később nagyon nehéz bebizonyítani a döntőbizottság előtt – tette hozzá.
A kormány nem 2, hanem 3,3 milliárd forintot pocsékolt el öszszességében másfél év alatt önreklámozásra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) tevékenysége kapcsán – jelentette ki tegnap Balsai István, aki elfogadhatatlannak nevezte az óriási kommunikációs kormányköltekezést. Emlékeztetett: az úgynevezett Benned van kampányra 700 millió forintot költöttek el idén, 259 milliót pedig tavaly.
Európai politikus szerint Ukrajna hátba szúrja a Nyugatot
