Városok, tájak, sejtetések

Hat éve működik a budapesti Margit körúton a HAP Galéria, a XX. századi magyar építészet értékeinek következetes gondozója, bemutatója. Jelen vannak a galériában a társművészetek is. Nyári tárlatait rendre a képzőművészetnek, illetve jeles műgyűjtemények bemutatásának szenteli.

P. Szabó Ernő
2008. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Forster Jakab festőművész vegyes technikájú alkotásait a festői és a grafikai értékek együttes jelenléte jellemzi. Képzőművészeti tevékenysége éppenséggel rajzolással kezdődött, ezzel alapozta meg, építette ki látványvilágát. A kolorizmus felé a pasztell, lavírozott pasztelltechnikával közeledett, ez egészült ki később a gauche, acryl, olajfestés anyagaival, s alakult ki a részben oldott felületekkel dolgozó, részben rajzolt, cizellált, hangsúlyozott elemeket alkalmazó festésmód, mondhatni egyszemélyes műfaj, technika. Annál is inkább sajátosnak mondható Forster Jakab művészete, mert a régi mesterek, a plein air művészei módjára maga is a szabadban dolgozik, festi-rajzolja a táj, illetve az urbánus környezet elemeit, örökíti meg, természetesen átalakítva, a „maga képére formálva” különleges szépségű városrészek részleteit.
Sok évszázados képzőművészeti műfajok, a tájkép-, a vedútafestészet ezredfordulós örököse, továbbörökítője, egyben azonban szervesen beillenek művei az elsődlegesen építészeti értékeket bemutató galéria kiállítási profiljába is. Elsősorban azért, mert érzékeltetik azt a sokoldalú kapcsolatrendszert, amely egykor az emberi környezet egészében gondolkodó építészet és társművészetei, illetve más diszciplínák, például a műemlékvédelem vagy az urbanisztika között létezett – s üdvös lenne, ha létezne ma is. Ebben az értelemben Forster Jakab holnap záruló kiállítása visszautal a galéria első programadó tárlatára, Winkler Oszkár (1907–1984) életművének bemutatójára is. A galériát (illetve a mögötte álló építészeti tervezőirodát) létrehozó Winkler Barnabás édesapja volt a kiváló soproni építész, aki a két világháború közötti modern építészet egyik fontos hazai képviselőjének számít, ugyanakkor olyan alkotónak is, aki mély tisztelettel közelített az építészeti örökséghez, a soproni műemléki környezethez – amint azt épületei vagy a vezetésével 1960-ra elkészült, a fejlődést azóta is meghatározó általános városrendezési terv is érzékelteti.
Nos, amilyen fontos volt az építész számára a kiváló rajzbéli felkészültség, olyan meghatározó Forster művészetére nézve, hogy előbb építészeti, majd belsőépítészeti tanulmányokat folytatott, s diplomázott 1973-ban a Magyar Iparművészeti Főiskolán. Egy évtizeden keresztül a Művészeti Alap iparművészeti referense volt, 1984 óta dolgozik szabadfoglalkozású festőként. Kovács Gábor műgyűjtő támogatásával hosszabb ideig festett Velencében, Rómában, Londonban, Párizsban, Stockholmban és a francia Riviérán, műveit harminc egyéni kiállításon mutatta be, állandó tárlat látható alkotásaiból a mátrafüredi Diana panzióban, a mátraszentlászlói Vöröskő étteremben és a galyatetői Galya nagyszállóban.
A kötődéseket, kölcsönhatásokat jól érzékelteti a kiállítás legkorábbi munkája, az erősen grafikai hatású, a tér és az idő rétegeinek egymásmellettiségét érzékeltető 1976-os Soproni gótika és az 1978-as zsennyei tusrajz, amelyen a természet és a kastély részletei egymástól elválaszthatatlanul jelennek meg, olyan harmóniában, amely Maróti Géza, a magyar szecessziós építészet egyik legnagyobbjának zebegényi házát ábrázoló kompozícióra is jellemző. Innen indulva az egyik irányba a természeti motívumokat ábrázoló művek felé vezet az út, a másik irányba afelé a nagy, színes mozaik felé, amely a hazai és a külföldi épületeket, városrészleteket ábrázoló munkákból kirakható. A rendezésnek köszönhetően hatásos párhuzamok vagy éppen ellenpontok jellemzik a tárlatot: egymás mellé kerül a pécsi Király utca és a Montmartre, a Tuileriák kertje és a Forum Romanum, a soproni óváros és a velencei Szent Márk tér, s talán a londoni parlament budapesti párját megörökítő mű is elkészül, s a párdarabja mellé kerül egyszer. No nem azért, hogy hűségesen dokumentálja a világ talán legelhúzódóbb rekonstrukciójának állomásait, vagy hogy megszámolhassa a néző, hány ablak, tornyocska látható a homlokzaton, inkább azért, hogy újabb sejtések, asszociációk szülessenek Forster Jakab műveinek szemlélőjében, emlékek idéződjenek fel utazásokról, barátságokról, szerelmekről. S talán remények is, hogy az a harmónia, amely a műveket jellemzi, olyan erő, amelynek azok sem tudnak sokáig ellenállni, akik azt a világot formálják, amelyben élünk.
(Forster Jakab festőművész kiállítása, HAP Galéria, Bp. II., Margit körút 24., augusztus 22-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.