Hatvan éve államosították az egyházi iskolákat

Szívem szerint elválasztanám egymástól az egyházi iskolák hatvan évvel ezelőtti államosítását, illetve az állam 2,7 milliárd forintos adósságát a mai felekezeti közoktatás irányába, ám kétségtelen, hogy ugyanannak a szocialista, liberális, szekuláris gondolkodásnak a folyománya a két történet – nyilatkozta lapunknak Várszegi Asztrik pannonhalmi főapát az iskolák elkobzásáról rendezett budapesti konferencián.

Joó István
2008. 09. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hatvan évvel ezelőtt kezdődő tanévre már úgy került sor Magyarországon, hogy a mind teljesebben berendezkedő kommunista diktatúra állami tulajdonba vette a felekezeti oktatási intézményeket, amelyek eladdig a hazai iskolarendszer kétharmadát jelentették. Az egyik előadó adatai szerint 5737 általános iskolát, 224 polgári iskolát, 113 gimnáziumot és 98 tanítóképzőt koboztak el az egyházaktól. Erről a mindmáig „ki nem beszélt” kérdésről rendezett tudományos konferenciát a katolikus Lénárd Ödön Közhasznú Alapítvány Az egyházi iskolák államosítása Magyarországon, 1948 címmel. Az egyházak kommunista rendszerbeli múltját feltárni hivatott alapítvány elnöke, Várszegi Asztrik főapát-püspök a rendezvény szünetében lapunknak kifejtette: a radikálisan megvalósított iskolaállamosítás az egyik legdrasztikusabb beavatkozás volt a kommunisták részéről a keresztény felekezetek életébe, nem csoda, hogy a társadalom mély ellenérzése kísérte. Kérdésünkre, mi a véleménye arról, hogy a hatvanadik évforduló idején Hiller István oktatási miniszter hallani sem akar az Állami Számvevőszék által nyáron megállapított, 2005–2006-ra vonatkozó 2,7 milliárd forint törvénytelenül visszatartott kiegészítő támogatásról, a bencés főapát ezt mondta: „Szívem szerint elválasztanám a két történetet, ám kétségtelen, hogy valahol ugyanannak a szocialista, liberális, szekularizált gondolkodásnak a folyománya, hogy az egyházi iskolákat ma is ennyire negligálja ez a kormány. Az volna a korrekt kormánymagatartás, hogy – ha már egyszer 18 évvel ezelőtt a keresztény iskolák újra beindulhattak – a nekik törvényesen járó finanszírozási adósságokat kifizetik.”
– Az államosítás okkal váltotta ki a korabeli püspöki kar messzemenő rosszallását, hiszen az egyháznak Istentől kapott küldetése, hogy kivegye a részét a szervezett, intézményes oktatásból – mutatott rá a budapesti Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán lezajlott konferenciát kezdeményező Erdő Péter bíboros, budapest-esztergomi érsek, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia elnöke. Ezzel többek között arra utalt, hogy Jézus a mennybemenetele előtt a népek tanítására szólította fel apostolait. Felidézte, már Nagy Károly császár is megbízta a papságot azzal, hogy a pasztoráció mellett írni-olvasni is tanítsák a birodalom népeit. – Hazánkban az egyház ezer év alatt elévülhetetlen érdemeket szerzett az oktatásban, miközben az állam ilyen funkciót csak a XVIII. század végétől gyakorol – állapította meg. Megemlítette, hogy a katolikus egyház a múltban rengeteg hátrányos helyzetű gyermeken segített ösztöndíjakkal, és statisztikai tény, hogy egyházi iskolába ma is nagyobb arányban járnak hátrányos helyzetű diákok.
Szabó Csaba, a Magyar Országos Levéltár főigazgató-helyettese a Rákosi-diktatúra hírhedt oktatáspolitikájának forrásvidékeként a szovjet bolsevik és a német nemzetiszocialista totalitarizmust jelölte meg. Rávilágított: amint Szovjet-Oroszországban és a hitleri birodalomban, úgy Rákosiék Magyarországán is az új embertípus megteremtése volt az iskolapolitika célja. Mivel a magyar közvélemény messzemenő ellenérzéssel fogadta az egyházi iskolák államosításának hírét, Rajk László belügyminisztersége idején megrendezték a koncepciós pócspetri ügyet. 1948. június 3-án rendőrgyilkossággal vádolták meg a falu katolikus iskolája mellett kiálló lakosokat, a jegyzőt kivégezték, a papot életfogytiglanra ítélték. Mikó Zsuzsa, a Magyar Országos Levéltár főosztályvezetője előadásából kiderült, a per olyannyira koncepciós volt, hogy Olti Ferenc bíró a vádlottakat alig engedte szóhoz jutni, maga mutatta meg a később kivégzett Királyfalvi Miklós jegyzőnek a tárgyaláson, miként kell a puskát tartani.
Azt Balogh Margittól, az MTA Társadalomkutató Intézetének igazgatójától lehetett megtudni, hogy a katolikus egyházban több tárgyalási-ellenállási stratégia létezett – például Mindszenty József bíboros, hercegprímás radikálisabb szembemenetelt szorgalmazott, mint Czapik Gyula egri érsek –, de a cél ugyanaz volt: menteni a diktatúra karmai közül, ami menthető. Ám 1948. május közepén a Szabad Nép hírül adta a teljes körű államosítás szándékát, június 16-án pedig az Országgyűlés meghozta a gyalázatos törvényt, kivéve a fiatalok oktatását az egyházak kezéből. A folyamat levezénylése Ortutay Gyula kriptokommunista kisgazda kultuszminiszter nevéhez fűződött. A folyamatot erős propaganda-hadjárat kísérte, sőt – amint Mindszenty bíboros nyilvánosan sérelmezte – egészen brutális nyomásgyakorlások is történtek, például tanító rendek szerzetesnővéreit meztelenre vetkőztetve bántalmazták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.