Szlovén táj, szerb emlékezet

A szarajevói filmfesztivál vállaltan és makacsul a Balkán tükre. Ami persze nem jelenti azt, hogy kissé északabbra érdektelen lenne mindaz, ami az itteni filmkészítőket foglalkoztatja, annál is inkább, mert olvasom a helyi lapban, hogy elkészült Európa géntérképe, amely szerint a magyarok állománya a volt Jugoszlávia népeivel mutatja a legnagyobb hasonlóságot.

2008. 09. 01. 19:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megfigyelhető az is ezekben a filmekben, hogy hol tartanak, mire rezonálnak az utódállamok társadalmai, ami azért is figyelemre méltó, mert nálunk például utoljára a hatvanas években volt a filmművészet (és az irodalom) iránytű és igazodási pont. A különbségek szembetűnők, például a „jóléti” társadalomnak tekinthető Szlovénia és a saját lelkéből ki sem látszó Szerbia között. A szerb Dejan Zecsevics filmje, a Negyedik ember az emlékezetről szól. Még a háború és a súlyosan jellemhibás politikusok árnyékában egy férfi felébred két hónapja tartó kómájából, és nem emlékszik semmire. Kórházi ágyánál egy ezredes áll, és feltárja neki a múltját. Volt felesége és egy fia, megölték őket. Megjelenik egy felügyelő az állambiztonságiaktól és azt állítja, pontos információi vannak arról, ki a felelős a családja lemészárlásáért. Egyetlen esélye, hogy megtalálja identitását és a gyilkosokat, ha belemegy a háromszereplős játékba, amit a felügyelő kitalált. Az Üzletemberrel, a Maffiózóval és a Politikussal. Így hát belemegy és beindul az emlékezet. Rájön, hogy háborús bűnös. Rájön, hogy ki lőtt rá. Rájön, hogy ki irtotta ki a családját. Hogy ki a Negyedik ember. Van úgy, hogy rosszabbul járunk, ha rájövünk, kik is vagyunk valójában.
Az elsőfilmes szlovén Blaz Kutin munkája, a Sohasem jártunk Velencében más eszközökkel piszkálja a legnagyobb bajt, ami embert érhet, egy gyerek elvesztését. Tone, egy idősödő férfi hazatér Németországból, hogy meglátogassa fiát és menyét. Az okot mindenki tudja, de senki nem beszél róla; Grega és Mása gyermeke meghalt. Hogy kizökkentse őket, Tone elviszi vidékre a párt. Útközben a fiatalok hangulata folyamatosan változik, akár a táj. Hol agresszívak, hol teljes apátiába süllyednek, hol jókedvűek, hol idegesek, rohamosan süllyednek a mániás depresszióba. Együtt vannak nagyon, de mégis külön, mindenki magában, kilátástalan harcot vívva a fájdalommal, miközben egyre nő közöttük a szakadék. Tone ugyan messzebb vitte őket az otthonuktól, de nem tudta kimozdítani őket a történetükből, amelyben ők a főszereplők, és amit csak ők játszhatnak el. Kutin sokáig várt ezzel a filmmel (38 éves), aztán hamar lezavarta (62 perces). Igaza volt, nyilván elengedett valamit/valakit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.